Fischer Iván: „Szeretnék egyszer a víz alatt, halaknak játszani”

Zene

Meghirdette új évadát a Fesztiválzenekar – épp a negyvenediket. A jeles évforduló apropóján rögtönzött interjút készítettünk az alapító karmesterrel, Fischer Ivánnal, aki biztos benne, hogy az együttes százötven év múlva is létezni fog.

magyarnarancs.hu: Idén negyvenéves a Budapesti Fesztiválzenekar. Ha jól sejtem, nem pusztán a zenei kiválóságon múlott, hogy ma a világ legjobb tíz zenekarai között jegyzik önöket, hanem ügyességen, szemfülességen is. Mikor sejtette meg először, hogy ebből lesz valami?

Fischer Iván: Arra emlékszem, hogy az első évtizedben borzasztó amatőrök voltunk, a létünkért küzdeni kellett, de lelkes és odaadó művésztársaságként óriási lendülettel dolgoztunk. Arról fogalmunk sem volt, hogyan kellene ezt menedzselni. Kezdetben ez volt a leggyengébb pontunk, de összetartott minket a világos cél, hogy jobbak legyünk, mint körülöttünk bárki más. Megalakulásunk után öt évvel, 1988-ban volt az első külföldi koncertünk. Akkor már megedződtünk, de ügyességről szó sem volt, folyamatosan ott lebegett fölöttünk a megszűnés veszélye.

magyarnarancs.hu: Takács-Nagy Gábor, a zenekar korábbi koncertmestere, ma már karmester, azt mondta, hogy a szimfonikus zenekarban nincsen demokrácia. Ha mindenki azt csinálja, amit akar, abból káosz lesz.

FI: Ez így van.

magyarnarancs.hu: Akkor mi kell ahhoz, hogy mindenki jól érezze magát?

FI: Az, hogy a tagok ne instrukciókat teljesítsenek, hanem a kreativitásukat kamatoztassák. Úgy kell a fegyelmezett egységet elérnem, hogy a zenészek az előadást sajátjuknak érezzék, miközben mindenben követnek engem.

magyarnarancs.hu: Fel tud idézni olyan előadásokat az elmúlt időszakból, amelyeket különösen sikerültnek tart?

FI: Az operaelőadásokat nagyon élveztem, főként a Falstaffot és a Poppea megkoronázását. Az utóbbi hangversenyek közül Mahler IX. szimfóniáját emelném ki. Tovább nem is sorolom, mert sok szép emlékem van.

magyarnarancs.hu: Hezitálás nélkül az operákkal kezdte.

FI: Úgy érzem, ezekkel az előadásokkal sikerült valami mély beidegződést áttörni, az operaprodukcióink bizonyos értelemben jobbak, mint a hagyományos operatársulatoké. Ott az operának ugyanis mindig két feje van: a karmester konzervatív, a kottát kell szolgálnia, a rendező pedig újít, modernné akarja tenni a darabot a kor és a fiatalok számára. Ezt a kettéhúzást megoldottam egy huszárvágással, én vagyok mindkettő. Magammal nem tudok összeveszni, így egység születik zene és színház között, ami mindennél fontosabb.

Fischer Iván beint

 
Fischer Iván beint
Fotó: MTI/Mohai Balázs

magyarnarancs.hu: A Fesztiválzenekar a maga negyven évével fiatal együttes, ebben a műfajban ismerünk százötven, kétszáz, de még háromszáz éves zenekarokat is. El tudja képzelni, mi lesz vele száz év múlva?

FI: Igen, igen! A szimfonikus zenekar műfaja hamarosan elavul, hiszen a repertoárja és a hangszerösszeállítása mindössze kétszáz évet ölel fel a tizennyolcadik századtól a huszadikig, Haydntól Messiaenig. A jövőből nézve ez még kisebbnek fog tűnni, csak egy apró cikkelynek a zenei palettán. Ezen mi változtatni szeretnénk. Nálunk vannak, akik barokk hangszereken vagy elektromos gitáron is játszanak, mások jazzt improvizálnak, vagy népzenét adnak elő. Én arra számítok, hogy százötven év múlva a Fesztiválzenekar még működni fog, és a régi struktúrához mereven ragaszkodó összes zenekar megszűnik.

magyarnarancs.hu: Az amerikai zeneszerző, Charles Ives egy olyan szimfóniát szeretett volna írni – illetve szándékosan befejezetlenül hagyni –, amit a hegyek csúcsain játszik a zenekar, míg a völgyekből hatalmas kórusok zengnek.

FI: Ez milyen szép! De mi a kérdés?

magyarnarancs.hu: Önök is felléptek már szokatlan helyszíneken, de van-e olyan, amire még sort szeretne keríteni?

FI: Amikor a Covid idején közönség nélkül kellett koncerteznünk, behoztam egy akváriumot ide a karmesteri pulpitus elé. Mahler-szimfóniát játszottunk a halaknak. Nekünk nagyon jó volt, mert úgy éreztük, van közönségünk, de azt nem tudom, hogy a halak jól hallottak-e a víz alatt. Ki kellene próbálni, milyen, ha mi is a víz alatt vagyunk. Hátha úgy jobban hallják.

magyarnarancs.hu: Az utóbbi években többször felreppent a hír, hogy az amszterdami Concertgebouw Zenekarának vezető karmesterének választják. Lenne ideje még egy világhírű zenekarra?

FI: Nincs ebben semmi titok. Többször beszéltünk erről, megmondtam, hogy nincsen időm még egy ilyen hatalmas feladatra. Megbeszéltük, hogy évente két-három hetet dolgozom velük tiszteletbeli vendégkarmesterként. A világért sem hagynám itt a Fesztiválzenekart.

 
A Budapesti Fesztiválzenekar
Fotó: Marco Borggreve

 

Meghirdette 40. évadját a zenekar: nagyszabású szabadtéri koncerttel és egy operabemutatóval kezdik a 2023–24-es szezont. A Hősök terén Budapest 150. születésnapját ünneplik, ahol egy kifejezetten erre az alkalomra komponált nyitány is megszólal. Fischer Iván ezúttal Debussy formabontó, álom és valóság határán lebegő zenedrámáját, a Pelléas és Mélisande című operát rendezi meg nemzetközi szereplőgárdával, Bernard Richter és Patricia Petibon főszereplésével. Az opera bemutatója Spoletóban lesz, majd a magyarországi premier után a Vicenzai Operafesztiválra és a hamburgi Elbphilharmonie-ba utazik az előadás. Különleges lesz a Kompasszió című előadás is, amelynek keretét Bach Máté-passiója adja, de mai tragédiákra is reflektál. Az Európai Hidak fesztiválon A csodálatos mandarin csendül fel Duda Éva koreográfiájával, karácsonykor pedig a BFZ a Jubileumi Titokkoncerttel teszi fel a koronát erre a szezonra. Fischer Iván mindemellett Lisztet, Rachmaninovot és üdítően sok Brahmsot vezényel. A zenekar vendége lesz Rachel Podger, Anna Vinnyickaja, Lahav Shani, Takács-Nagy Gábor, Várjon Dénes, Yefim Bronfman és Steven Isserlis. Bérleteket április 4-től lehet vásárolni.

A Fesztiválzenekar története 1983. december 26-án indult a Zeneakadémián. Arra a bizonyos legelső koncertre mindenki úgy emlékszik, hogy hasonló robbanásszerű energiákat felszínre törni szimfonikus zenekari koncerten korábban még sohasem tapasztalt. „Most következik a Budapesti Fesztiválzenekar új korszaka, amelyben átadjuk és terjesztjük azokat a tapasztalatokat, amiket negyven év alatt megszereztünk. A feladat nagy: nemcsak a klasszikus zene jövőjéről kell gondoskodni, hanem arról is, mit tehet a zene az emberekért, közös jövőnkért” – nyilatkozta a jubileum kapcsán Fischer Iván.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.