Fischer Iván: „Szeretnék egyszer a víz alatt, halaknak játszani”

Zene

Meghirdette új évadát a Fesztiválzenekar – épp a negyvenediket. A jeles évforduló apropóján rögtönzött interjút készítettünk az alapító karmesterrel, Fischer Ivánnal, aki biztos benne, hogy az együttes százötven év múlva is létezni fog.

magyarnarancs.hu: Idén negyvenéves a Budapesti Fesztiválzenekar. Ha jól sejtem, nem pusztán a zenei kiválóságon múlott, hogy ma a világ legjobb tíz zenekarai között jegyzik önöket, hanem ügyességen, szemfülességen is. Mikor sejtette meg először, hogy ebből lesz valami?

Fischer Iván: Arra emlékszem, hogy az első évtizedben borzasztó amatőrök voltunk, a létünkért küzdeni kellett, de lelkes és odaadó művésztársaságként óriási lendülettel dolgoztunk. Arról fogalmunk sem volt, hogyan kellene ezt menedzselni. Kezdetben ez volt a leggyengébb pontunk, de összetartott minket a világos cél, hogy jobbak legyünk, mint körülöttünk bárki más. Megalakulásunk után öt évvel, 1988-ban volt az első külföldi koncertünk. Akkor már megedződtünk, de ügyességről szó sem volt, folyamatosan ott lebegett fölöttünk a megszűnés veszélye.

magyarnarancs.hu: Takács-Nagy Gábor, a zenekar korábbi koncertmestere, ma már karmester, azt mondta, hogy a szimfonikus zenekarban nincsen demokrácia. Ha mindenki azt csinálja, amit akar, abból káosz lesz.

FI: Ez így van.

magyarnarancs.hu: Akkor mi kell ahhoz, hogy mindenki jól érezze magát?

FI: Az, hogy a tagok ne instrukciókat teljesítsenek, hanem a kreativitásukat kamatoztassák. Úgy kell a fegyelmezett egységet elérnem, hogy a zenészek az előadást sajátjuknak érezzék, miközben mindenben követnek engem.

magyarnarancs.hu: Fel tud idézni olyan előadásokat az elmúlt időszakból, amelyeket különösen sikerültnek tart?

FI: Az operaelőadásokat nagyon élveztem, főként a Falstaffot és a Poppea megkoronázását. Az utóbbi hangversenyek közül Mahler IX. szimfóniáját emelném ki. Tovább nem is sorolom, mert sok szép emlékem van.

magyarnarancs.hu: Hezitálás nélkül az operákkal kezdte.

FI: Úgy érzem, ezekkel az előadásokkal sikerült valami mély beidegződést áttörni, az operaprodukcióink bizonyos értelemben jobbak, mint a hagyományos operatársulatoké. Ott az operának ugyanis mindig két feje van: a karmester konzervatív, a kottát kell szolgálnia, a rendező pedig újít, modernné akarja tenni a darabot a kor és a fiatalok számára. Ezt a kettéhúzást megoldottam egy huszárvágással, én vagyok mindkettő. Magammal nem tudok összeveszni, így egység születik zene és színház között, ami mindennél fontosabb.

Fischer Iván beint

 
Fischer Iván beint
Fotó: MTI/Mohai Balázs

magyarnarancs.hu: A Fesztiválzenekar a maga negyven évével fiatal együttes, ebben a műfajban ismerünk százötven, kétszáz, de még háromszáz éves zenekarokat is. El tudja képzelni, mi lesz vele száz év múlva?

FI: Igen, igen! A szimfonikus zenekar műfaja hamarosan elavul, hiszen a repertoárja és a hangszerösszeállítása mindössze kétszáz évet ölel fel a tizennyolcadik századtól a huszadikig, Haydntól Messiaenig. A jövőből nézve ez még kisebbnek fog tűnni, csak egy apró cikkelynek a zenei palettán. Ezen mi változtatni szeretnénk. Nálunk vannak, akik barokk hangszereken vagy elektromos gitáron is játszanak, mások jazzt improvizálnak, vagy népzenét adnak elő. Én arra számítok, hogy százötven év múlva a Fesztiválzenekar még működni fog, és a régi struktúrához mereven ragaszkodó összes zenekar megszűnik.

magyarnarancs.hu: Az amerikai zeneszerző, Charles Ives egy olyan szimfóniát szeretett volna írni – illetve szándékosan befejezetlenül hagyni –, amit a hegyek csúcsain játszik a zenekar, míg a völgyekből hatalmas kórusok zengnek.

FI: Ez milyen szép! De mi a kérdés?

magyarnarancs.hu: Önök is felléptek már szokatlan helyszíneken, de van-e olyan, amire még sort szeretne keríteni?

FI: Amikor a Covid idején közönség nélkül kellett koncerteznünk, behoztam egy akváriumot ide a karmesteri pulpitus elé. Mahler-szimfóniát játszottunk a halaknak. Nekünk nagyon jó volt, mert úgy éreztük, van közönségünk, de azt nem tudom, hogy a halak jól hallottak-e a víz alatt. Ki kellene próbálni, milyen, ha mi is a víz alatt vagyunk. Hátha úgy jobban hallják.

magyarnarancs.hu: Az utóbbi években többször felreppent a hír, hogy az amszterdami Concertgebouw Zenekarának vezető karmesterének választják. Lenne ideje még egy világhírű zenekarra?

FI: Nincs ebben semmi titok. Többször beszéltünk erről, megmondtam, hogy nincsen időm még egy ilyen hatalmas feladatra. Megbeszéltük, hogy évente két-három hetet dolgozom velük tiszteletbeli vendégkarmesterként. A világért sem hagynám itt a Fesztiválzenekart.

 
A Budapesti Fesztiválzenekar
Fotó: Marco Borggreve

 

Meghirdette 40. évadját a zenekar: nagyszabású szabadtéri koncerttel és egy operabemutatóval kezdik a 2023–24-es szezont. A Hősök terén Budapest 150. születésnapját ünneplik, ahol egy kifejezetten erre az alkalomra komponált nyitány is megszólal. Fischer Iván ezúttal Debussy formabontó, álom és valóság határán lebegő zenedrámáját, a Pelléas és Mélisande című operát rendezi meg nemzetközi szereplőgárdával, Bernard Richter és Patricia Petibon főszereplésével. Az opera bemutatója Spoletóban lesz, majd a magyarországi premier után a Vicenzai Operafesztiválra és a hamburgi Elbphilharmonie-ba utazik az előadás. Különleges lesz a Kompasszió című előadás is, amelynek keretét Bach Máté-passiója adja, de mai tragédiákra is reflektál. Az Európai Hidak fesztiválon A csodálatos mandarin csendül fel Duda Éva koreográfiájával, karácsonykor pedig a BFZ a Jubileumi Titokkoncerttel teszi fel a koronát erre a szezonra. Fischer Iván mindemellett Lisztet, Rachmaninovot és üdítően sok Brahmsot vezényel. A zenekar vendége lesz Rachel Podger, Anna Vinnyickaja, Lahav Shani, Takács-Nagy Gábor, Várjon Dénes, Yefim Bronfman és Steven Isserlis. Bérleteket április 4-től lehet vásárolni.

A Fesztiválzenekar története 1983. december 26-án indult a Zeneakadémián. Arra a bizonyos legelső koncertre mindenki úgy emlékszik, hogy hasonló robbanásszerű energiákat felszínre törni szimfonikus zenekari koncerten korábban még sohasem tapasztalt. „Most következik a Budapesti Fesztiválzenekar új korszaka, amelyben átadjuk és terjesztjük azokat a tapasztalatokat, amiket negyven év alatt megszereztünk. A feladat nagy: nemcsak a klasszikus zene jövőjéről kell gondoskodni, hanem arról is, mit tehet a zene az emberekért, közös jövőnkért” – nyilatkozta a jubileum kapcsán Fischer Iván.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.