Lemez

Foggal karcolva

Kettős Tamás és a Vadszamarak második lemeze helló!

  • - minek -
  • 2018. június 24.

Zene

Bár nem előzmények nélküli, mindenképpen hiánypótló idehaza a kiváló zenészek által prezentált jazz/rock/punk/funk fúziós zene és a rap házasítása – különösen, ha a szerző-előadó szinte nyelvújítói elhivatottsággal és leleménnyel űzi a szakmát.

A képzőművészként, perfomerként és költőként is aktív Kettős Tamás a 2000-es évek első évtizedében találta meg ihlető forrását az akkor virágzó underground hiphopszíntéren, és e közeg megihlette az addigra már tapasztalt szófűzőt. Adta magát, hogy élőben feljátszott zenére és ütemekre tolja a rímeket, így az idők során számos zenész megfordult a Kettős által megálmodott Vadszamarak zenekarban. A jelenlegi felállás három éve alakult ki, akkor készítették el a Ragyog aki vagyok minialbumot meg a friss anyagot, amin az alapzenekar mellett (Szegő Dávid, dob; Bordás Péter, basszus; Major Bálint, gitár) fúvósok (Békési Laca, Murad Abbas) és egy elektromos citerás (Sztojka) is helyet kapott.

Az Intro tisztán szöveges mini önportréja magában is remek bevezető ahhoz, ami ránk vár: gördülékenyen összehegesztett sorok és rímek perfekt metrumban, ami kívánja a dobot meg a basszust. A Fless izgalmasan feszes ritmikája és latinos/jazzes melódiái felett Kettős a Facebook-világról ad gunyoros látleletet, míg az egész szám át nem fordul egy jól eltalált, hangulatos funky jammelésbe. A jazz­groove-ban úszó Egyszer voltban a lemez tán legütősebb szövegeit hallhatjuk („Fejünk felett az összes padló, de gyöngyöt sírunk, mint a kagyló”). A Napfokozat ideges rock and rollja szinte punksebességen táncoltatja a befogadó agyát, miközben Kettős Tamás még gyorsabban tolja a változatlanul szellemes és gördülékeny rímeket, míg a Füttyös hamisítatlan jazz/funk diszkója még az eddigiekhez képest is jobban odatesz a táncparkettre. És hogy mennyire fertőző tud lenni ez a lírikus nyelvparádé, azt jelzi, hogy a lazulós Vízhangból szinte hiányzik a még több szöveg, a teljesen instrumentális s szinte szvitszerű Új szavak pedig – bár önmagában érdekes – kissé kilóg a lemez szövetéből. A záró Hőségriadó funkos-rockos etűdje ezúttal szó szerint sültrealista nyersanyagból párolt szürreáliája már az elkerülhetetlen kánikulára készít fel némi lebegős, hápogós wah-wah gitárszólóval körítve.

Szerzői kiadás, 2018

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.