folyóirat - RUBICON 2009/7-8. - VADÁSZAT MAGYARORSZÁGON

  • - barotányi -
  • 2009. október 8.

Zene

A rendkívül gazdagon illusztrált és exkluzív (néha kifejezetten vadászszakmai) információkban gazdag összeállítás a magyar vadászat modern kori történelmét járja körül - tértől függetlenül, elvégre a nagy magyar puskások lövöldöző kedvének nem mindig szabtak határt a Kárpátok bércei. Nagy örömünkre mindjárt egy jelentős blokkban ismerkedhetünk meg nagy magyar felfedezők és vadászírók (gr.
A rendkívül gazdagon illusztrált és exkluzív (néha kifejezetten vadászszakmai) információkban gazdag összeállítás a magyar vadászat modern kori történelmét járja körül - tértõl függetlenül, elvégre a nagy magyar puskások lövöldözõ kedvének nem mindig szabtak határt a Kárpátok bércei. Nagy örömünkre mindjárt egy jelentõs blokkban ismerkedhetünk meg nagy magyar felfedezõk és vadászírók (gr. Teleki Sámuel, gr. Széchenyi Zsigmond és Kittenberger Kálmán) életveszélyes kalandokban és persze trófeákban gazdag élettörténetével. Utóbbi két szakembernek megadatott az is, hogy tudását a nem kevésbé kalandos "létezõ" szocializmusban kamatoztassa (itt csak felidéznénk Kádár János egy közös vadászaton elhangzott klasszikus szavait: "Széchenyi elvtárs, maga nagyon jól lõ, gratulálok!"). A tematikus összeállítás gerincét teszik ki idõben változó országvezetõink vadászati szokásainak elemzése, ahol egyrészt megbizonyosodhatunk a tradíciók rezsimeken átívelõ változatlansága felõl, miközben kibontakozik elõttünk a teljes univerzumot átölelõ vadászvilág sajátos evolúciója az elsõ világégés elõtti "ancien régime" ódivatú eleganciájától a fejlett Kádár-éra kortalan, usankás-gumicsizmás ormótlanságáig. A vadásztevékenység mértékegységeként és egyben esztétikai csúcspontjaként, afféle morbid mandalaként fungáló terítékek (sajátos geometriával elrendezett vadtetemek, trófeák) látványa bármikor õrületbe kergethet egy derék állatvédõt - ugyanakkor a szarvaskoponyákkal szemezõ Kádár Jánosnéról készült fotográfia alighanem egy egész korszak szimbóluma lehetne. Az összeállítást záró vadászati kisszótár pedig önmagában is páratlan élmény egy laikus számára: a "rigyetés", a "patying" vagy a "pacsmagol" kifejezések ízlelgetése közben még a halomra lõtt állatok hekatombáinak látványából fakadó rossz érzés is elillan egy idõre.

128 oldal, 895 Ft

*****

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.