Fotó - Kiállítás: A rövid női haj örömei (A stílusteremtő Pécsi József)

  • Vízer Balázs
  • 2000. szeptember 14.

Zene

Ha a magyar fotóművészet nagyjairól beszélünk, akkor nem szokás megkerülni Pécsi József nevét. Sőt szokás a nagy klasszikusok egyikének tekinteni, bár valójában ő maga a nagy klasszikus, amit, akárhogy nézzük, nehéz lenne cáfolni.
Ha a magyar fotóművészet nagyjairól beszélünk, akkor nem szokás megkerülni Pécsi József nevét. Sőt szokás a nagy klasszikusok egyikének tekinteni, bár valójában ő maga a nagy klasszikus, amit, akárhogy nézzük, nehéz lenne cáfolni.

A klasszikusok általában csak keveseket érdekelnek, életművüket eleve adottnak és épp ezért némileg érdektelennek tekintjük, nem is érdemes elővenni őket, jó helyen vannak valamelyik fiók alján. A kecskeméti Fotográfiai Múzeumban most azon dolgoznak, hogy Pécsi József életművét ne így lássuk, hanem mint egy folyamatosan változó, összetett és sokszínű egészet. Amilyen maga Pécsi is volt, hiszen szinte minden műfajban sikerrel próbálta ki magát, és nem egy széplelkű amatőr volt, hanem a szakma technikai virtuóza is. Pécsi igazi fotóművész volt, azaz nem fotóriporterként, valamelyik újság embereként vált ismertté, ahogyan a legtöbben kortársai közül, hanem kitüntetéssel végzett a müncheni fényképészeti akadémián. Nehezen is vetkőzte le a századelő akadémiai stílusát, nem véletlen, hogy kezdetben az ún. piktoralizmus követője volt, és az olasz reneszánsz idealizált világát próbálta barnás, elmosódott képein újrateremteni. Ebből a korszakból származik az ismert Reneszánsz önarckép is, ahol Pécsi jelmezben, nagy kalapban ábrázolja önmagát. Leginkább a Latabár testvérekre emlékeztető arca nemcsak önmagának volt kedvelt témája, hanem a kor képzőművészeinek is, jellegzetes, játékos vonásai szinte kínálták magukat. Pécsi azonban hamar túllépett a piktoralizmus festményszerű, szépelgő világán, és elkezdte saját útját járni, ami az új tárgyiasságon át az avantgárd felé vezetett.

Pécsi nem a kor társadalmi, politikai eseményeit örökítette meg művészi módon, ahogy például Munkácsi Márton vagy Escher Károly tette, hanem megteremtette saját képi világát. Ez a világ pedig elsősorban arcokból, testekből, tárgyakból állt, amelyeket műtermében kedvére állíthatott be, világíthatott meg. A húszas, harmincas években készült művészportréi is erről tanúskodnak, hiszen modelljei nem mint hús-vér emberek, hanem mint önmaguk szobrai jelennek meg. Ez azonban nem jelenti azt, hogy unalmas, szürke fotókat kell itt megnéznünk. Tökéletes példa erre a festő Egry József képe, akinek alulról megvilágított, szinte ijesztő arca hipnotikus erővel bír. De Kassák, Graham Greene, a fiatal Vasarely vagy Pablo Casals portréja is ugyanilyen feszültséget sugároz, amit csak részben lehet az erős egyéniséggel magyarázni. Hasonlóan remek képeket készített Pécsi táncosokról, bár itt már nyilvánvalóan az emberi testé volt a főszerep, amit úgy tudott ábrázolni, hogy az mozdulatok nélkül is tökéletesen dinamikussá vált. Aki pedig fotósként a tánchoz vonzódik, annak nyilván magától értetődő a következő lépés, az aktfotó.

A kiállításon látható aktok egészen rendkívüliek, több szempontból is. Egyrészt mert gyönyörűen megkomponált, a női testet a lehető legszebben ábrázoló fotókról van szó, leginkább a szintén mostanában kiállított Man Rayt, egy másik klasszikust idézve. Másrészt gyakorlatilag vadonatúj képekről beszélhetünk. Ebben pedig a fotómúzeumnak különös szerencséje volt, mivel a művész nemrégiben elhunyt özvegye, Pécsi Rozika - akinek több megkapó portréja is látható a kiállításon - férje összes munkáját a múzeumra hagyta - már ami nem égett porrá a Dorottya utcai régi műteremben az ostrom alatt. Ez a hagyaték majd tízezer, soha elő nem hívott negatívot is tartalmaz. Az ezekből beválogatott képek a legizgalmasabbak az egész kiállításon, és nem csak az újdonság erejénél fogva. A ma előhívott, hatvan-hetven éves felvételeken semmilyen utómunkálatot, mestereljárást nem végeztek, így azok az akkori kor elengedhetetlen sallangjai nélkül válnak láthatóvá. Különös érzés olyan képeket nézni, amelyeknek készítője és feltehetőleg még a modellje is rég halott, de amelyek mégis nemhogy mainak, hanem tökéletesen modernnek tűnnek. Mi más lehet ez, mint a zsenialitás legbiztosabb jele?

Persze Pécsi zsenialitása sohasem volt nagy titok senki előtt, hiszen már pályája elején megszerezte a legkomolyabb szakmai elismeréseket, itthon és a legkülönbözőbb nemzetközi fórumokon, úttörő mivolta ugyancsak mindenki előtt közismert volt. Nevéhez leginkább a reklámfotó területén elért eredményei kötődnek, mint például a világon elsőként kiadott reklámkönyve, a Photo und Publizität. Szerepelnek is itt szép számmal reklámfotók, a híres Bat´a-cipős képek, a Tungsramnak, az Estnek vagy a Zwacknak készített hirdetések. Ám ezek a reklámok egyben önmagukért beszélő művészi csendéletek is; pontosak, egyszerűek, letisztultak, az általuk ábrázolt tárgyakat úgy mutatják be, ahogy azokat érdemes. Bár mára talán kissé esetlennek tűnnek, ezek a fotók mégis hűen tükrözik a kort, amely felfedezte magának az ipari formatervezés, a tömeggyártás és a rövid női haj örömeit, és mindezt egy képbe próbálta sűríteni.

Vízer Balázs

Magyar Fotográfiai Múzeum, Kecskemét, Katona József tér 12.

Megtekinthető 2000. október 30-ig, hétfő és kedd kivételével naponta 10-től 17 óráig

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.