Végtelen párhuzamosok (Főhajtás Tim Buckley és Tom Waits előtt)

Zene

Marketing és művészet tudatos találkozása a tribute-album. Nagyszülői korba kellett érnie a popzenének, hogy megszülethessen. Évtizedeknek kellett eltelnie, generációknak felnőnie, hogy legyen mire és legyen kinek visszatekintenie, legyen kire emlékezni és emlékeztetni. Hívhatjuk hommage-nak, tisztelgésnek, főhajtásnak, mindegy, lényeg, hogy mindenki jól jár vele. Élő vagy holt, akinek dalai feldolgozásával a tiszteletet megadják, az klasszikussá nyilváníttatik. Bárhogyan bánnak művével, neki csak használhat: ha eredeti dolgokra inspirál, azért, ha nem tudnak felnőni hozzá, azért. Aki feldolgoz, saját tehetségét méreti meg magas mércével, visszaadja az előtte járóknak, amit tőlük kapott, s ha saját jogán még kevéssé ismert, figyelmet kelthet, elhelyezheti önmagát a zene történetében. Aki pedig mindezt lehetővé teszi, a kiadó, túl azon, hogy szerencsés esetben színvonalas terméket segít világra, visszafelé és előre egyaránt működteti a gépezetet: újra piaci tényezővé tesz régi és/vagy elfeledett értékeket, és köztudatba dobja a holnap remélt hőseit. Termel is folyamatosan a tribute-business. Most éppen, mintha a végtelen felé tartanának, Tim & Tom került sorra és egymás mellé a Manifesto Records műhelyéből.

Marketing és művészet tudatos találkozása a tribute-album. Nagyszülői korba kellett érnie a popzenének, hogy megszülethessen. Évtizedeknek kellett eltelnie, generációknak felnőnie, hogy legyen mire és legyen kinek visszatekintenie, legyen kire emlékezni és emlékeztetni. Hívhatjuk hommage-nak, tisztelgésnek, főhajtásnak, mindegy, lényeg, hogy mindenki jól jár vele. Élő vagy holt, akinek dalai feldolgozásával a tiszteletet megadják, az klasszikussá nyilváníttatik. Bárhogyan bánnak művével, neki csak használhat: ha eredeti dolgokra inspirál, azért, ha nem tudnak felnőni hozzá, azért. Aki feldolgoz, saját tehetségét méreti meg magas mércével, visszaadja az előtte járóknak, amit tőlük kapott, s ha saját jogán még kevéssé ismert, figyelmet kelthet, elhelyezheti önmagát a zene történetében. Aki pedig mindezt lehetővé teszi, a kiadó, túl azon, hogy szerencsés esetben színvonalas terméket segít világra, visszafelé és előre egyaránt működteti a gépezetet: újra piaci tényezővé tesz régi és/vagy elfeledett értékeket, és köztudatba dobja a holnap remélt hőseit. Termel is folyamatosan a tribute-business. Most éppen, mintha a végtelen felé tartanának, Tim & Tom került sorra és egymás mellé a Manifesto Records műhelyéből.

M

A Manifesto független Los Angeles-i kiadó (www.manifesto.com; nem összetévesztendő a hasonló nevű, dance remixekre specializálódott angol céggel, az a www.manifestorecords.com címen érhető el). 1995-ben indult, Evan Cohen vezeti, a szóban forgó két tribute-album létrejöttének fő felelőse.

Megvan ennek az előzménye. Működött Los Angelesben egy Herb Cohen nevű rockmenedzser, akit Frank Zappa dobosa, Jimmy Carl Black összehozott a még tinédzser Buckleyval. Cohen rögvest be is protezsálta a srácot az Elektra Recordshoz, ott jelent meg legelső albuma 1966-ban. Cohen Zappával együtt 1968-ban kiadót alapított Bizarre Records néven (ilyen-olyan okból mellé rendelődött még két másik, a Straight és a DiscReet Records is, művészeik sorában Alice Cooper, Captain Beefheart, Ted Nugent és mások mellett volt ott Tim Buckley). Herb Cohen vitte Tom Waitst is az Elektrához, ő 1972-ben debütált. Buckleynak akkor már csak három éve volt hátra. 1975-ben halálos adag heroinnal kínálta meg magát. 28 éves volt, most 53 lenne. Tom Waits 51 lesz decemberben.

1988-ban a Bizarre/Straight kiadó terjesztési szerződést kötött az Enigma Recordsszal. 1990-ben az Enigma hozta ki Buckley ´68-as londoni koncertfelvételét (Dream Letter), amit a dalszerző-énekes halála után 15 évvel Herb Cohen ásott elő. Miután az Enigma csődbe ment, a Bizarre/Straight-kiadványok terjesztését a Rhino vette át, amely két másik posztumusz Buckley (Live at the Troubadour; Honey Man) mellett megjelentette Tom Waits korai alapvetéseit (The Early Years) is. E lemezek aztán összetalálkoztak egymással a Manifesto Records katalógusában, feltehetően abból a kapcsolatból kifolyólag, amely a Bizarre (Herb Cohen) és a Manifesto (Evan Cohen) között adódott. 1995-ben a Manifesto egy Tom Waits-feldolgozásalbummal startolt (Step Right Up), rajta többek között Tindersticks, Wedding Present, Violent Femmes, Jeffrey Lee Pierce, Pale Saints, 10.000 Maniacs és maga Tim Buckley, a sírból: valószínűleg ő volt a legelső, aki Tom Waitsen kívül Tom Waitst énekelt, még 1973-ban. A párhuzamosok már jóval a végtelen előtt találkoztak.

M

A Manifesto adott otthont a halála előtti években Screamin Jay Hawkinsnak is. Az ő összetéveszthetetlen hörgése indítja útjára a legfrissebb Tom Waits-csemegét. Az ismert nevek (Screamin Jay mellett Lydia Lunch, Kid Congo Powers a Knoxville Girls élén, Lee Rocker az egykori Stray Catsből) vannak kisebbségben, de a (számomra legalábbis) ismeretlenek (Andre Williams, Dexter Romweber, Botanica, Preacher Boy, Sally Norvell, Carla Bozulich, Eleni Mandell, The Blacks, Neko Case, Floyd Dixon) az égvilágon semmivel sem maradnak el mögöttük, sőt. Ideje felfedezni őket. Egyikük sem véletlenül van itt, Tom Waits az övék, anélkül, hogy utánozni próbálnák. Miközben egészen mást hallani, ha akarjuk, ideképzelhetjük azt a hangot, de nem szükséges. A dalok egyenként is megállnak a lábukon, naná, a lemez pedig kifejezetten jól szerkesztett, kerek egész. Leginkább arról mesél, mennyire erős a Közép-Európából kevéssé érzékelhető, jazzes bárzenével, blueszal érintkező, jobb híján alternatív countrynak nevezhető színtér Amerikában. A Cohen által kiválasztottak tökéletesen érzik, hogy mi kívánkozik egy-egy dal hangszerelésébe, tisztában vannak vele, milyen sokat jelenthet a kevés, és persze az a minimum, hogy nincs nehézkes, bizonytalan énekhang. Különösen a nők varázslatosak, Sally Norvell, Carla Bozulich, Eleni Mandell, Gina Black, Neko Case, így egymás után, jöhet mind. Ha mégis választanom kéne egyet, Eleni lenne az. A Foreign Affairs albumról énekli a Murielt, alatta mintha bakelitkorong sercegne, elolvad, aki meghallja. (Első albuma, a Wishbone 1998-ban jelent meg, alig találtak rá jelzőket, akik írtak róla, meg kéne próbálni hozzájutni.)

Tim Buckley számaiból dupla CD-t szerkesztettek. Itt kevesebb a mézesmadzag régi név, valamivel tán kisebbek is (Brendan Perry a Dead Can Dance-ből, Simon Raymonde a Cocteau Twinsből, itt a norvég Anneli Dreckerrel, vagy a Cure előzenekaraként nálunk járt Shelleyan Orphan), a többiek között viszont (Moose, Mojave 3, Friendly Science Orchestra, Mark Lanegan, Mike Johnson, Cousteau, Heather Duby, Dot Allison, Geneva, Lilys, The Mad Scene, Neil Halstead, Tram, Czars) hangsúlyosan vannak jelen a stúdióban szöszmötölő britek. Csöppet sem zavaró a dolog, a dalok elbírják, mert végig ízléssel, szeretettel és ihletetten bánnak velük. Ahogy főhajtáskor illik.

Szőnyei Tamás

Sing A Song For You - Tribute To Tim Buckley;

New Coat Of Paint - Songs Of Tom Waits;

Manifesto Records, Magyarországon terjeszti az MCD

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.