Végtelen párhuzamosok (Főhajtás Tim Buckley és Tom Waits előtt)

Zene

Marketing és művészet tudatos találkozása a tribute-album. Nagyszülői korba kellett érnie a popzenének, hogy megszülethessen. Évtizedeknek kellett eltelnie, generációknak felnőnie, hogy legyen mire és legyen kinek visszatekintenie, legyen kire emlékezni és emlékeztetni. Hívhatjuk hommage-nak, tisztelgésnek, főhajtásnak, mindegy, lényeg, hogy mindenki jól jár vele. Élő vagy holt, akinek dalai feldolgozásával a tiszteletet megadják, az klasszikussá nyilváníttatik. Bárhogyan bánnak művével, neki csak használhat: ha eredeti dolgokra inspirál, azért, ha nem tudnak felnőni hozzá, azért. Aki feldolgoz, saját tehetségét méreti meg magas mércével, visszaadja az előtte járóknak, amit tőlük kapott, s ha saját jogán még kevéssé ismert, figyelmet kelthet, elhelyezheti önmagát a zene történetében. Aki pedig mindezt lehetővé teszi, a kiadó, túl azon, hogy szerencsés esetben színvonalas terméket segít világra, visszafelé és előre egyaránt működteti a gépezetet: újra piaci tényezővé tesz régi és/vagy elfeledett értékeket, és köztudatba dobja a holnap remélt hőseit. Termel is folyamatosan a tribute-business. Most éppen, mintha a végtelen felé tartanának, Tim & Tom került sorra és egymás mellé a Manifesto Records műhelyéből.

Marketing és művészet tudatos találkozása a tribute-album. Nagyszülői korba kellett érnie a popzenének, hogy megszülethessen. Évtizedeknek kellett eltelnie, generációknak felnőnie, hogy legyen mire és legyen kinek visszatekintenie, legyen kire emlékezni és emlékeztetni. Hívhatjuk hommage-nak, tisztelgésnek, főhajtásnak, mindegy, lényeg, hogy mindenki jól jár vele. Élő vagy holt, akinek dalai feldolgozásával a tiszteletet megadják, az klasszikussá nyilváníttatik. Bárhogyan bánnak művével, neki csak használhat: ha eredeti dolgokra inspirál, azért, ha nem tudnak felnőni hozzá, azért. Aki feldolgoz, saját tehetségét méreti meg magas mércével, visszaadja az előtte járóknak, amit tőlük kapott, s ha saját jogán még kevéssé ismert, figyelmet kelthet, elhelyezheti önmagát a zene történetében. Aki pedig mindezt lehetővé teszi, a kiadó, túl azon, hogy szerencsés esetben színvonalas terméket segít világra, visszafelé és előre egyaránt működteti a gépezetet: újra piaci tényezővé tesz régi és/vagy elfeledett értékeket, és köztudatba dobja a holnap remélt hőseit. Termel is folyamatosan a tribute-business. Most éppen, mintha a végtelen felé tartanának, Tim & Tom került sorra és egymás mellé a Manifesto Records műhelyéből.

M

A Manifesto független Los Angeles-i kiadó (www.manifesto.com; nem összetévesztendő a hasonló nevű, dance remixekre specializálódott angol céggel, az a www.manifestorecords.com címen érhető el). 1995-ben indult, Evan Cohen vezeti, a szóban forgó két tribute-album létrejöttének fő felelőse.

Megvan ennek az előzménye. Működött Los Angelesben egy Herb Cohen nevű rockmenedzser, akit Frank Zappa dobosa, Jimmy Carl Black összehozott a még tinédzser Buckleyval. Cohen rögvest be is protezsálta a srácot az Elektra Recordshoz, ott jelent meg legelső albuma 1966-ban. Cohen Zappával együtt 1968-ban kiadót alapított Bizarre Records néven (ilyen-olyan okból mellé rendelődött még két másik, a Straight és a DiscReet Records is, művészeik sorában Alice Cooper, Captain Beefheart, Ted Nugent és mások mellett volt ott Tim Buckley). Herb Cohen vitte Tom Waitst is az Elektrához, ő 1972-ben debütált. Buckleynak akkor már csak három éve volt hátra. 1975-ben halálos adag heroinnal kínálta meg magát. 28 éves volt, most 53 lenne. Tom Waits 51 lesz decemberben.

1988-ban a Bizarre/Straight kiadó terjesztési szerződést kötött az Enigma Recordsszal. 1990-ben az Enigma hozta ki Buckley ´68-as londoni koncertfelvételét (Dream Letter), amit a dalszerző-énekes halála után 15 évvel Herb Cohen ásott elő. Miután az Enigma csődbe ment, a Bizarre/Straight-kiadványok terjesztését a Rhino vette át, amely két másik posztumusz Buckley (Live at the Troubadour; Honey Man) mellett megjelentette Tom Waits korai alapvetéseit (The Early Years) is. E lemezek aztán összetalálkoztak egymással a Manifesto Records katalógusában, feltehetően abból a kapcsolatból kifolyólag, amely a Bizarre (Herb Cohen) és a Manifesto (Evan Cohen) között adódott. 1995-ben a Manifesto egy Tom Waits-feldolgozásalbummal startolt (Step Right Up), rajta többek között Tindersticks, Wedding Present, Violent Femmes, Jeffrey Lee Pierce, Pale Saints, 10.000 Maniacs és maga Tim Buckley, a sírból: valószínűleg ő volt a legelső, aki Tom Waitsen kívül Tom Waitst énekelt, még 1973-ban. A párhuzamosok már jóval a végtelen előtt találkoztak.

M

A Manifesto adott otthont a halála előtti években Screamin Jay Hawkinsnak is. Az ő összetéveszthetetlen hörgése indítja útjára a legfrissebb Tom Waits-csemegét. Az ismert nevek (Screamin Jay mellett Lydia Lunch, Kid Congo Powers a Knoxville Girls élén, Lee Rocker az egykori Stray Catsből) vannak kisebbségben, de a (számomra legalábbis) ismeretlenek (Andre Williams, Dexter Romweber, Botanica, Preacher Boy, Sally Norvell, Carla Bozulich, Eleni Mandell, The Blacks, Neko Case, Floyd Dixon) az égvilágon semmivel sem maradnak el mögöttük, sőt. Ideje felfedezni őket. Egyikük sem véletlenül van itt, Tom Waits az övék, anélkül, hogy utánozni próbálnák. Miközben egészen mást hallani, ha akarjuk, ideképzelhetjük azt a hangot, de nem szükséges. A dalok egyenként is megállnak a lábukon, naná, a lemez pedig kifejezetten jól szerkesztett, kerek egész. Leginkább arról mesél, mennyire erős a Közép-Európából kevéssé érzékelhető, jazzes bárzenével, blueszal érintkező, jobb híján alternatív countrynak nevezhető színtér Amerikában. A Cohen által kiválasztottak tökéletesen érzik, hogy mi kívánkozik egy-egy dal hangszerelésébe, tisztában vannak vele, milyen sokat jelenthet a kevés, és persze az a minimum, hogy nincs nehézkes, bizonytalan énekhang. Különösen a nők varázslatosak, Sally Norvell, Carla Bozulich, Eleni Mandell, Gina Black, Neko Case, így egymás után, jöhet mind. Ha mégis választanom kéne egyet, Eleni lenne az. A Foreign Affairs albumról énekli a Murielt, alatta mintha bakelitkorong sercegne, elolvad, aki meghallja. (Első albuma, a Wishbone 1998-ban jelent meg, alig találtak rá jelzőket, akik írtak róla, meg kéne próbálni hozzájutni.)

Tim Buckley számaiból dupla CD-t szerkesztettek. Itt kevesebb a mézesmadzag régi név, valamivel tán kisebbek is (Brendan Perry a Dead Can Dance-ből, Simon Raymonde a Cocteau Twinsből, itt a norvég Anneli Dreckerrel, vagy a Cure előzenekaraként nálunk járt Shelleyan Orphan), a többiek között viszont (Moose, Mojave 3, Friendly Science Orchestra, Mark Lanegan, Mike Johnson, Cousteau, Heather Duby, Dot Allison, Geneva, Lilys, The Mad Scene, Neil Halstead, Tram, Czars) hangsúlyosan vannak jelen a stúdióban szöszmötölő britek. Csöppet sem zavaró a dolog, a dalok elbírják, mert végig ízléssel, szeretettel és ihletetten bánnak velük. Ahogy főhajtáskor illik.

Szőnyei Tamás

Sing A Song For You - Tribute To Tim Buckley;

New Coat Of Paint - Songs Of Tom Waits;

Manifesto Records, Magyarországon terjeszti az MCD

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.