Freddie visszatér - Mika: Life In Cartoon Motion (lemez)

  • - legát -
  • 2007. április 19.

Zene

Waltari és Hakkinen után azt gondolnánk, újabb helsinki cowboy lábát lepi a csillagpor, de Mikának semmi köze Finnországhoz.
Bejrútban született amerikai-libanoni frigy nyomán, logikus, hogy Londonban kötött ki, ahol feltűnőségi viszketegségének és mindenekelőtt ötoktávnyi hangterjedelmének köszönhetően (vö. Zámbó Jimmy) hamar felfigyeltek rá. Nem csoda, hogy a szórakoztatóipar mint valami minőségi kokaint szippantotta volna fel a pálcika kinézetű, majd' kétméteres kamaszt, de ő nem hagyta magát: saját dalokkal és imázzsal próbált érvényesülni. Mika retrótinglitanglija eleinte a kutyának sem kellett, a tavalyi Scissor Sisters-mánia azonban egyből megváltoztatta az illetékesek ízlését: miért ne lehetne London válasza New Yorknak ez a 23 éves srác, amikor úgyis csak az a kérdés, hogy lehet-e kétszer belelépni ugyanabba a lefolyóba?

Úgy tűnik, igen. Noha a Life In Cartoon Motionön arcpirító Scissor Sisters-hatások vannak, Mika rafináltabb tolvaj, hiszen amíg a nővérek elsősorban a Bee Gees és Elton John régebbi dalait formálták a saját képükre, a külsőségeket illetően pedig a Studio 54 aranykorát (1976-78) idézik, Mikánal Freddie Mercury a kályha, az imázs pedig a brit glam-pop (1971- 74) gnómjait (David Cassidy, Bay City Rollers, Sailors) juttatja eszünkbe. És bár valóban nagyszerű a kislemez-slágerlisták élén álló Grace Kelly, sikerének titka egyértelműen a Mercuryra kísértetiesen emlékeztető bravúros ének, "queenes" vokálokkal nyomatékosítva.

Kár, hogy az albumon is ez a dal viszi el a balhét. Hiába koccintana talán még Freddie is a Grace Kelly sikerére, a többi szám csak azt bizonyítja, hogy Mika egyelőre beéri stílusgyakorlatokkal az elmúlt harmincöt év popzenéjéből. Könnyűipari múzeumában a Queen mellett simán megfér a Chinn-Chapman páros rágógumi-bugyutasága (Lollipop), a Bronski Beat fejhúsba vágó diszkódumdumja (Relax, Take It Easy), vagy épp egy Robbie Williams-paródia (Any Other World), hogy aztán eljussunk a boldog végkifejletig (Happy Ending), amit a Hit Gyülekezetének valamelyik poppresbitere is alkothatott volna. Vagyis hiába profi fülbemászás a Life In Cartoon Motion, önálló hangzásról, pláne stílusteremtésről szó sincs. Kétségtelen, hogy Mika kivételes tehetség, de lassan elkezdhetne saját számokon is gondolkodni. Különben nagyon könnyen úgy járhat, mint azok a hetvenes évekbeli egyslágeres sztárok, akiknek a jelmezébe bújik a színpadon.

Island/Universal, 2007

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.