Freddie visszatér - Mika: Life In Cartoon Motion (lemez)

  • - legát -
  • 2007. április 19.

Zene

Waltari és Hakkinen után azt gondolnánk, újabb helsinki cowboy lábát lepi a csillagpor, de Mikának semmi köze Finnországhoz.
Bejrútban született amerikai-libanoni frigy nyomán, logikus, hogy Londonban kötött ki, ahol feltűnőségi viszketegségének és mindenekelőtt ötoktávnyi hangterjedelmének köszönhetően (vö. Zámbó Jimmy) hamar felfigyeltek rá. Nem csoda, hogy a szórakoztatóipar mint valami minőségi kokaint szippantotta volna fel a pálcika kinézetű, majd' kétméteres kamaszt, de ő nem hagyta magát: saját dalokkal és imázzsal próbált érvényesülni. Mika retrótinglitanglija eleinte a kutyának sem kellett, a tavalyi Scissor Sisters-mánia azonban egyből megváltoztatta az illetékesek ízlését: miért ne lehetne London válasza New Yorknak ez a 23 éves srác, amikor úgyis csak az a kérdés, hogy lehet-e kétszer belelépni ugyanabba a lefolyóba?

Úgy tűnik, igen. Noha a Life In Cartoon Motionön arcpirító Scissor Sisters-hatások vannak, Mika rafináltabb tolvaj, hiszen amíg a nővérek elsősorban a Bee Gees és Elton John régebbi dalait formálták a saját képükre, a külsőségeket illetően pedig a Studio 54 aranykorát (1976-78) idézik, Mikánal Freddie Mercury a kályha, az imázs pedig a brit glam-pop (1971- 74) gnómjait (David Cassidy, Bay City Rollers, Sailors) juttatja eszünkbe. És bár valóban nagyszerű a kislemez-slágerlisták élén álló Grace Kelly, sikerének titka egyértelműen a Mercuryra kísértetiesen emlékeztető bravúros ének, "queenes" vokálokkal nyomatékosítva.

Kár, hogy az albumon is ez a dal viszi el a balhét. Hiába koccintana talán még Freddie is a Grace Kelly sikerére, a többi szám csak azt bizonyítja, hogy Mika egyelőre beéri stílusgyakorlatokkal az elmúlt harmincöt év popzenéjéből. Könnyűipari múzeumában a Queen mellett simán megfér a Chinn-Chapman páros rágógumi-bugyutasága (Lollipop), a Bronski Beat fejhúsba vágó diszkódumdumja (Relax, Take It Easy), vagy épp egy Robbie Williams-paródia (Any Other World), hogy aztán eljussunk a boldog végkifejletig (Happy Ending), amit a Hit Gyülekezetének valamelyik poppresbitere is alkothatott volna. Vagyis hiába profi fülbemászás a Life In Cartoon Motion, önálló hangzásról, pláne stílusteremtésről szó sincs. Kétségtelen, hogy Mika kivételes tehetség, de lassan elkezdhetne saját számokon is gondolkodni. Különben nagyon könnyen úgy járhat, mint azok a hetvenes évekbeli egyslágeres sztárok, akiknek a jelmezébe bújik a színpadon.

Island/Universal, 2007

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.