Függőben - System of a Down: Hypnotize (lemez)

  • Harci Andor
  • 2006. január 12.

Zene

Furcsa képződmény a System of a Down májusi Mesmerize albuma párjaként megjelent Hypnotize. Az ember önkéntelenül párhuzamokat vagy jin-jang-féle oppozíciókat kezd keresni a két lemez közt...

Furcsa képződmény a System of a Down májusi Mesmerize albuma párjaként megjelent Hypnotize. Az ember önkéntelenül párhuzamokat vagy jin-jang-féle oppozíciókat kezd keresni a két lemez közt, melyeknek elvileg egységet kellene tükrözniük amellett, hogy önmagukban is megállják a helyüket. Ám mivel két, alig 40 perces anyagról van szó, közben gyanakodni is kezd: vajon nem egy jól komponált marketingfogás áldozata-e. Ráadásul épp egy olyan banda adott ki két lemezen alig 80 percnyi zenét, amely nagy mellénnyel a fogyasztói társada-lom ellen ágál. Igaz, a System of a Down nem az a zenekar, amelytől 80 percet egyszerre végig lehet hallgatni.

Amellett, hogy kellő mennyiségű vitriollal beszél a kapitalizmusról, a SOAD gyakorlatilag emblematikus alakjává vált a nu-metalként elhíresült szcénának, s mint ilyen, erősen populárissá is. Valamennyi, magára valamit is adó közéleti személyiség, médiadíva és rivaldabölény polcán ott virít legalább egy a lemezei közül. A cím nélkül kiadott debütáló album után jött az igazi áttörés Toxicity címen, aztán a Steal This Album című "arcátlan" húzás, az idei pedig ennek a két felvonásban tálalt alkotásnak az éve, ami visszakézből pályázhat akár az évtized remekműve titulusra is.

A Mesmerize lassú kezdésével, ám annál pörgősebb folytatásával ellentétben a Hypnotize intenzíven nyit, majd meglepő módon lesimul. Az Attack géppuskariffel kezdődő nyitása után a SOAD-hoz képest lágyabb, néhol már-már balladisztikus magasságokat verdeső darabok következnek. A nyitó fel-vételnél alig lágyul le a hangzás; a grindcore-szerű dob, a fűnyíróriffelés egyik pillanatról a másikra csendes, pengetett gitárba fut át, hogy aztán annál nagyobbat üssön a refrén. A két szélsőség - a speed-metal, grindcore pereméig kalandozó, lehetetlen sebességű futamok és már-már süppedős lágyság - közt ingadozik szinte minden egyes darab, miközben mindig hoz valami újat. Itt egy kis örmény népzene, sandán elrejtve, amott diszkrét rockabillyáthallások, olykor egy kis funk is, a Red HotÉ dicsőbb napjait idézve.

A kettős album egyik sajátossága, hogy Serj Tankian énekes mellé Daron Malakian gitáros, dalszerző is bekapcsolódott, néhol csak vokálozni, máshol egész számokat elénekelve. Serj jól ismert, rajzfilmek főgonoszának hangjára hajazó orgánuma mellett Daron kicsit nazális, monoton kappantenorja kész eretnekség - az ortodox SOAD-rajongók minden bizonnyal megszaggatott arcszőrzettel rohantak ki hallatán a világból. Csak pár olyan eset van, amikor jót tesz a zenének az énekessé avanzsált gitáros.

Hegymenet az album első nyolc felvétele - jobbnál jobb darabok, köztük az igazán kiemelkedő címadó dallal, s a Tentative címre hallgató, a szélsőségek diadalát bemutató kompozícióval. A Holy Mountains a hegy csúcsa - a zenekar történetében ennyire nyílt állásfoglalásra az örmény holokausztot ta-gadó török mentalitással szemben nem volt példa. A ballada szöve-ge többszörös szimbolikával idézi meg a népirtást, az Aras folyó menti határvillongásokat. Ezt követően azonban könnyen érezheti az ember, hogy elfogyott a kreatív energia. A nevetséges szövegvilággal, banán- és terrakottapitékkel dolgozó Vicinity of Obscenity, majd a Daron dalnoki mélypontját képviselő She's Like Heroin erősen helykitöltő jellegű darabnak tűnik. A keretet adó, balkáni siratónak is beillő, epikus Soldier Side előtt még egy, a Systemtől szokatlan, vérbeli lírai dal kapott helyet. A Lonely Day ugyan-azért jó, mint amiért kritika tárgya lehet - szokatlanul egyszerű, lassú, nyugodt.

Lehet, hogy ha óvatos a zenekar, kicsit átfésülve egyben kaphattunk volna egy egyszerre dobhártya- és szívszaggató lemezt, ha mindkettőből kihagyják a gyengébb pillanatokat. De így sem lehet ok a panaszra. A Soldier Side utolsó akkordjainak a lecsengésekor már könnyen elfoghatja a hallgatót az akut zúzáshiány, és későn veszi észre, hogy System-függővé vált.

Sony-BMG, 2005

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.