Lemez

Future Brown: Future Brown

  • Velkei Zoltán
  • 2015. március 26.

Zene

Szupergruppok talán az elektronikus zenében bukkannak fel a legritkábban – az alapvetően individualista műfajban már az is kirívónak számít, ha egy formáció több tagból áll. Ezért izgalmas a Future Brown: a négyfős alakulatból Fatima Al-Qadiri, a Hyperdubhoz leigazolt sinogrime-hangszobrász a legismertebb, de mellette ott van még a Nguzunguzu nevű digigrime-páros és J-Cush, akit az utóbbi évek egyik legmenőbb független footwork kiadója, a Lit City Trax alapítójaként ismerni. Baráti alapon, hobbiból kezdtek közösen zenéket írni még 2012 végén, aztán egyszer csak leszerződtek a Warphoz, és most itt van a bemutatkozó albumuk, az év első igazán komoly történése az elektronikus zenében.

Döbbenetes a közreműködői háttér: a tizenegy számban összesen tizenhét vendégművész szerepel (zömmel énekesek), és zseniális ötlet volt mindannyiukat különböző hangkörnyezetekben szerepeltetni, melyek azért a végére összeállnak valami koherens egésszé – ami hol trap, máskor grime, néha r&b –, de alapvetően nem az egységről szól
a végeredmény, hanem az úttörő amerikai elektronikus zenei színtér számtalan arcának bemutatásáról. Ennek megfelelően nincs igazi építkezés, a gyűjtemény rádióslágerek sorából áll: a lírai Dangerzone talán a legszebb, de a társadalomkritikus Vernáculo, a bulis Talkin Bandz és a vészterhes rappel előadott No Apology is kiemelkedő. A lemez egyetlen ponton bicsaklik meg kissé, amikor nem amerikai akar lenni, hanem angol. A brit mc-kkel felvett Speng és Asbestos nem üt annyira, de a másik kilenc szám így is simán behúzza, amit kell.

Warp/Neon Music, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.