Lemez

Future Brown: Future Brown

  • Velkei Zoltán
  • 2015. március 26.

Zene

Szupergruppok talán az elektronikus zenében bukkannak fel a legritkábban – az alapvetően individualista műfajban már az is kirívónak számít, ha egy formáció több tagból áll. Ezért izgalmas a Future Brown: a négyfős alakulatból Fatima Al-Qadiri, a Hyperdubhoz leigazolt sinogrime-hangszobrász a legismertebb, de mellette ott van még a Nguzunguzu nevű digigrime-páros és J-Cush, akit az utóbbi évek egyik legmenőbb független footwork kiadója, a Lit City Trax alapítójaként ismerni. Baráti alapon, hobbiból kezdtek közösen zenéket írni még 2012 végén, aztán egyszer csak leszerződtek a Warphoz, és most itt van a bemutatkozó albumuk, az év első igazán komoly történése az elektronikus zenében.

Döbbenetes a közreműködői háttér: a tizenegy számban összesen tizenhét vendégművész szerepel (zömmel énekesek), és zseniális ötlet volt mindannyiukat különböző hangkörnyezetekben szerepeltetni, melyek azért a végére összeállnak valami koherens egésszé – ami hol trap, máskor grime, néha r&b –, de alapvetően nem az egységről szól
a végeredmény, hanem az úttörő amerikai elektronikus zenei színtér számtalan arcának bemutatásáról. Ennek megfelelően nincs igazi építkezés, a gyűjtemény rádióslágerek sorából áll: a lírai Dangerzone talán a legszebb, de a társadalomkritikus Vernáculo, a bulis Talkin Bandz és a vészterhes rappel előadott No Apology is kiemelkedő. A lemez egyetlen ponton bicsaklik meg kissé, amikor nem amerikai akar lenni, hanem angol. A brit mc-kkel felvett Speng és Asbestos nem üt annyira, de a másik kilenc szám így is simán behúzza, amit kell.

Warp/Neon Music, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.