füzet - HAJÓNAPLÓ 2010/5. - PÁRKÁK

  • Kovács Bálint
  • 2011. február 10.

Zene

Ha színházi előadások műsorfüzeteiről van szó, az egyik véglet a fénymásolt A5-ös lap, a másik a Bárka Színház Hajónaplója. A minden új bemutatóhoz elkészített, grafikáival az adott előadáshoz illeszkedő, igényes kiállítású, 20-30 oldalas és ingyenes (!) füzet sokkal inkább folyóirat, amiben egymás mellé kerülnek az interjúk az alkotókkal és a "tudományos" vagy művészetelméleti esszék, valamint próbanaplók, irodalmi szövegek és minden, amit a téma megkíván. A Párkák című meseopera ősbemutatójához készült Hajónapló túltesz az eddigi számokon is.
Ha színházi elõadások mûsorfüzeteirõl van szó, az egyik véglet a fénymásolt A5-ös lap, a másik a Bárka Színház Hajónaplója. A minden új bemutatóhoz elkészített, grafikáival az adott elõadáshoz illeszkedõ, igényes kiállítású, 20-30 oldalas és ingyenes (!) füzet sokkal inkább folyóirat, amiben egymás mellé kerülnek az interjúk az alkotókkal és a "tudományos" vagy mûvészetelméleti esszék, valamint próbanaplók, irodalmi szövegek és minden, amit a téma megkíván.

A Párkák címû meseopera õsbemutatójához készült Hajónapló túltesz az eddigi számokon is. Ez már akkor sejthetõ, mikor kihullik a füzet közepébõl az aprólékosan megrajzolt (Németh Levente grafikája), rendkívül ötletes, az elõadás feldolgozásához is hasznos társasjáték, amelyhez a lap keménypapír borítójából kivágva lehet háromdimenzióssá hajtogatott bábukat készíteni. A játék másik oldala szintén rajzolt poszter - már ennyibõl is látszik, hogy a készítõk tényleg ismerik a megcélzott közönség szokásait. És valóban: a mitológiai szereplõk bemutatása, a történet részletes leírása és az alkotók vallomásai arról, hogyan viszonyultak a zenéhez, amikor akkorák voltak, mint a nézõk, a gyerekeknek szólnak, de egyáltalán nem gügyögve, hanem mindenki számára élvezhetõen. (A teljes, eddig kiadatlan dráma közlése pedig az ínyencek szája íze szerint való.)

A legjobb mégis a külcsín: a füzetet részben a már említett grafikák, részben a színház jelmezterv-pályázatára beérkezett jobbnál jobb gyerekrajzok díszítik, a rajzolók nevének feltüntetésével - ez marketingstratégiának is tökéletes.

Ingyenesen beszerezhetõ a Bárka Színházban

*****

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.