füzet - HAJÓNAPLÓ 2010/5. - PÁRKÁK

  • Kovács Bálint
  • 2011. február 10.

Zene

Ha színházi előadások műsorfüzeteiről van szó, az egyik véglet a fénymásolt A5-ös lap, a másik a Bárka Színház Hajónaplója. A minden új bemutatóhoz elkészített, grafikáival az adott előadáshoz illeszkedő, igényes kiállítású, 20-30 oldalas és ingyenes (!) füzet sokkal inkább folyóirat, amiben egymás mellé kerülnek az interjúk az alkotókkal és a "tudományos" vagy művészetelméleti esszék, valamint próbanaplók, irodalmi szövegek és minden, amit a téma megkíván. A Párkák című meseopera ősbemutatójához készült Hajónapló túltesz az eddigi számokon is.
Ha színházi elõadások mûsorfüzeteirõl van szó, az egyik véglet a fénymásolt A5-ös lap, a másik a Bárka Színház Hajónaplója. A minden új bemutatóhoz elkészített, grafikáival az adott elõadáshoz illeszkedõ, igényes kiállítású, 20-30 oldalas és ingyenes (!) füzet sokkal inkább folyóirat, amiben egymás mellé kerülnek az interjúk az alkotókkal és a "tudományos" vagy mûvészetelméleti esszék, valamint próbanaplók, irodalmi szövegek és minden, amit a téma megkíván.

A Párkák címû meseopera õsbemutatójához készült Hajónapló túltesz az eddigi számokon is. Ez már akkor sejthetõ, mikor kihullik a füzet közepébõl az aprólékosan megrajzolt (Németh Levente grafikája), rendkívül ötletes, az elõadás feldolgozásához is hasznos társasjáték, amelyhez a lap keménypapír borítójából kivágva lehet háromdimenzióssá hajtogatott bábukat készíteni. A játék másik oldala szintén rajzolt poszter - már ennyibõl is látszik, hogy a készítõk tényleg ismerik a megcélzott közönség szokásait. És valóban: a mitológiai szereplõk bemutatása, a történet részletes leírása és az alkotók vallomásai arról, hogyan viszonyultak a zenéhez, amikor akkorák voltak, mint a nézõk, a gyerekeknek szólnak, de egyáltalán nem gügyögve, hanem mindenki számára élvezhetõen. (A teljes, eddig kiadatlan dráma közlése pedig az ínyencek szája íze szerint való.)

A legjobb mégis a külcsín: a füzetet részben a már említett grafikák, részben a színház jelmezterv-pályázatára beérkezett jobbnál jobb gyerekrajzok díszítik, a rajzolók nevének feltüntetésével - ez marketingstratégiának is tökéletes.

Ingyenesen beszerezhetõ a Bárka Színházban

*****

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.