Lemez

Gardiner új Beethoven-felvétele

  • - csont -
  • 2012. december 1.

Zene

Az úgynevezett historikus előadásmód talán legfőbb kérdése a tempók megválasztása. Általában azt tapasztaljuk, hogy a klasszikus-romantikus korszakban (azaz nagyjából 1945. május 8-ig) bevett lassú tempók felgyorsultak, és még a hagyományosan szomorú, vagyis lassúnak titulált/érzett szakaszok is felpörögtek. Hogy a mackós menet némi elbúsulást jelent, a gyors meg viháncot, ez feltehetően a barokk affektuselméletből vezethető le, ahol minden sebességnek megvolt a maga jelentése, és ez ráadásul tánckaraktert is adott. Hogy Beethoven szimfóniái mennyire táncosak, az kérdés persze, de aligha vitatható, hogy benne még élt a hagyomány, miszerint a tételek tempójelölése nem elsősorban sebességet, hanem érzelmi karaktert jelentett.

John Eliot Gardiner tavaly novemberben rögzített koncertlemezének hallgatását nehezíti, hogy a repertoár leglejátszottabb darabjai kerültek színre: a 7., illetve 5. szimfónia. Ebből eredően a Hetedikben a bevezető lassú (pontosabban: most elég gyors) tétel után az átmenet nem az Új Zenei Anyag megszületésének drámája, hanem egyszerűen csak kompozíciós átmenet. Röviden: nincs felvilágosodás, romantika meg egyéb cirkusz (a zenekar neve mindamellett: Orchestre Révolutionnaire et Romantique), mint a mindennél népszerűbb második tételben sem, van ellenben olyan dramatikus fokozás, hogy elájulsz. Aztán fölver a negyedik tétel 19. századi diszkója: van élet a posztmodern után.

Úgy tűnik, az Ötödik most nem a Sors, hanem az átgondolt jelentéktelenség dala ebben a táncos felfogásban. De azért van remény, a harmadik és negyedik tétel alapján mégis azt gondolhatjuk, Gardiner tudja, hol lakik (lakott?) a Jóisten.

WC RX, 2012, Live at Carnegie Hall

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.