Lemez

Gardiner új Beethoven-felvétele

  • - csont -
  • 2012. december 1.

Zene

Az úgynevezett historikus előadásmód talán legfőbb kérdése a tempók megválasztása. Általában azt tapasztaljuk, hogy a klasszikus-romantikus korszakban (azaz nagyjából 1945. május 8-ig) bevett lassú tempók felgyorsultak, és még a hagyományosan szomorú, vagyis lassúnak titulált/érzett szakaszok is felpörögtek. Hogy a mackós menet némi elbúsulást jelent, a gyors meg viháncot, ez feltehetően a barokk affektuselméletből vezethető le, ahol minden sebességnek megvolt a maga jelentése, és ez ráadásul tánckaraktert is adott. Hogy Beethoven szimfóniái mennyire táncosak, az kérdés persze, de aligha vitatható, hogy benne még élt a hagyomány, miszerint a tételek tempójelölése nem elsősorban sebességet, hanem érzelmi karaktert jelentett.

John Eliot Gardiner tavaly novemberben rögzített koncertlemezének hallgatását nehezíti, hogy a repertoár leglejátszottabb darabjai kerültek színre: a 7., illetve 5. szimfónia. Ebből eredően a Hetedikben a bevezető lassú (pontosabban: most elég gyors) tétel után az átmenet nem az Új Zenei Anyag megszületésének drámája, hanem egyszerűen csak kompozíciós átmenet. Röviden: nincs felvilágosodás, romantika meg egyéb cirkusz (a zenekar neve mindamellett: Orchestre Révolutionnaire et Romantique), mint a mindennél népszerűbb második tételben sem, van ellenben olyan dramatikus fokozás, hogy elájulsz. Aztán fölver a negyedik tétel 19. századi diszkója: van élet a posztmodern után.

Úgy tűnik, az Ötödik most nem a Sors, hanem az átgondolt jelentéktelenség dala ebben a táncos felfogásban. De azért van remény, a harmadik és negyedik tétel alapján mégis azt gondolhatjuk, Gardiner tudja, hol lakik (lakott?) a Jóisten.

WC RX, 2012, Live at Carnegie Hall

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.