Lemez

Gardiner új Beethoven-felvétele

  • - csont -
  • 2012. december 1.

Zene

Az úgynevezett historikus előadásmód talán legfőbb kérdése a tempók megválasztása. Általában azt tapasztaljuk, hogy a klasszikus-romantikus korszakban (azaz nagyjából 1945. május 8-ig) bevett lassú tempók felgyorsultak, és még a hagyományosan szomorú, vagyis lassúnak titulált/érzett szakaszok is felpörögtek. Hogy a mackós menet némi elbúsulást jelent, a gyors meg viháncot, ez feltehetően a barokk affektuselméletből vezethető le, ahol minden sebességnek megvolt a maga jelentése, és ez ráadásul tánckaraktert is adott. Hogy Beethoven szimfóniái mennyire táncosak, az kérdés persze, de aligha vitatható, hogy benne még élt a hagyomány, miszerint a tételek tempójelölése nem elsősorban sebességet, hanem érzelmi karaktert jelentett.

John Eliot Gardiner tavaly novemberben rögzített koncertlemezének hallgatását nehezíti, hogy a repertoár leglejátszottabb darabjai kerültek színre: a 7., illetve 5. szimfónia. Ebből eredően a Hetedikben a bevezető lassú (pontosabban: most elég gyors) tétel után az átmenet nem az Új Zenei Anyag megszületésének drámája, hanem egyszerűen csak kompozíciós átmenet. Röviden: nincs felvilágosodás, romantika meg egyéb cirkusz (a zenekar neve mindamellett: Orchestre Révolutionnaire et Romantique), mint a mindennél népszerűbb második tételben sem, van ellenben olyan dramatikus fokozás, hogy elájulsz. Aztán fölver a negyedik tétel 19. századi diszkója: van élet a posztmodern után.

Úgy tűnik, az Ötödik most nem a Sors, hanem az átgondolt jelentéktelenség dala ebben a táncos felfogásban. De azért van remény, a harmadik és negyedik tétel alapján mégis azt gondolhatjuk, Gardiner tudja, hol lakik (lakott?) a Jóisten.

WC RX, 2012, Live at Carnegie Hall

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.