Interjú

„Gátlástalanul húzogatjuk ki egymás sorait”

Mirtse Kori és Csizmazia Zsolt – Kontraszt

Zene

Több mint ezer induló közül ők nyerték tavaly az Öröm a Zene tehetségkutató országos döntőjét, nem sokkal később pedig Lovasi András is kiválasztotta őket a raktárkoncertes gázsiját szétosztó pályázaton. A duóval arról beszélgettünk, mivel győzhették meg a zsűrit, milyen köztük a dalszerzői dinamika, és terveznek-e teljes zenekarrá bővülni.

Magyar Narancs: Hogyan ismerkedtetek meg és kezdtetek együtt zenélni?

Mirtse Kori: A Kőbányai Zenei Stúdióban találkoztunk, ahol szinte végig osztálytársak voltunk, de sokáig csak a zenekari gyakorlatokon játszottunk együtt. Az utolsó évben a szakvizsga előtt viszont Csizi odajött hozzám és azt mondta: „Figyelj, nekem is épp feloszlott a zenekarom, neked is, nem csinálunk valamit közösen?” Mindketten megmutattuk a saját dalkezdeményeinket, elkezdtünk dolgozni rajtuk. Mi is meglepődtünk azon, mennyire simán megy a közös munka.

MN: Mit jelentett nektek, hogy Kőbányán tanulhattatok?

Mirtse Kori: Ha csak annyi eredménye lett volna, hogy megismerkedem Csizivel és elkezdjük a Kontrasztot, akkor sem lenne okom panaszra. De rajta kívül is rengeteg jobbnál jobb zenésszel találkoztam ott, tanárokkal és diákokkal egyaránt, szerintem ez a kapcsolatrendszer az iskola legnagyobb erőssége. De nagyon sokat tanultam is. Úgy mentem oda, hogy egy egyszerű hangsort is alig tudtam lekottázni, s a végén átfogó zeneelméleti tudással jöttem ki.

MN: Nem gondolkodtok teljes zenekarban?

Csizmazia Zsolt: A megalakuláskor egyértelmű volt, hogy akusztikus duót szeretnénk, nem is akartunk más tagokat hívni. Viszont keretek közé se szeretnénk szorítani magunkat, szóval nincs kimondva, hogy mindig ebben a felállásban folytatjuk. Több mint valószínű, hogy idővel mások is csatlakoznak hozzánk, akár egy-egy koncertre vagy stúdiózásra, de ez még a jövő zenéje.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.