Online koncert

Halálosan játékos

UMZE – Bemutatom Pierrot-t

Zene

Arnold Schönberg alighanem imádta volna ezt.

Mi tagadás, már a közönség fizikai távolléte is tetszett volna neki, hiszen 1913-ban (miután kifütyülték, sőt, még pofon is ütötték egy híres-hírhedt berlini hangversenyen) így nyilatkozott: „Egy jegy csak arra jogosít fel, hogy tulajdonosa végighallgassa a koncertet, arra nem, hogy megzavarja az előadást (…) meghívott vendég, aki arra szerzett jogot, hogy végighallgassa a zenét, másra nem.” De főként persze annak örült volna, hogy az Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál utolsó előtti estéjén Pierrot lunaire-je valósággal felfedeztető erejű előadásban szólalt meg, hála Vajda Gergelyék tehetségének.

A 21-et merészen kivágó Schönberg-ciklus az elmúlt bő évszázad során nem öregedett, nem klasszicizálódott, és hát nem is slágeresedett. Olyan avantgárd alkotás maradt, amelynek közvetítéséhez még ma is odakommentálhatja az egyszeri hallgató: „Mi ez a sz..??? Te jó isten!” (Megtörtént.) De éppígy kiválthatja az ámulatot is: senki példája után nem kajtató hangszerelésével, az előzetes várakozásokhoz nem igazodó ato­nalitásával, s nem utolsósorban a Giraud–Hartleben-féle verseket recitáló Sprechgesang révén. Az utóbbi kényes attrakció ezúttal a holdsminkű Molnár Annának jutott, s az izgalmas-nyugtalanító pódiumalkattal rendelkező énekesnő feladatát nemcsak hibátlan németséggel, de ami ennél sokkalta fontosabb: az expresszivitás – és a dekadencia – felső fokán teljesítette.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.