Online koncert

Halálosan játékos

UMZE – Bemutatom Pierrot-t

Zene

Arnold Schönberg alighanem imádta volna ezt.

Mi tagadás, már a közönség fizikai távolléte is tetszett volna neki, hiszen 1913-ban (miután kifütyülték, sőt, még pofon is ütötték egy híres-hírhedt berlini hangversenyen) így nyilatkozott: „Egy jegy csak arra jogosít fel, hogy tulajdonosa végighallgassa a koncertet, arra nem, hogy megzavarja az előadást (…) meghívott vendég, aki arra szerzett jogot, hogy végighallgassa a zenét, másra nem.” De főként persze annak örült volna, hogy az Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál utolsó előtti estéjén Pierrot lunaire-je valósággal felfedeztető erejű előadásban szólalt meg, hála Vajda Gergelyék tehetségének.

A 21-et merészen kivágó Schönberg-ciklus az elmúlt bő évszázad során nem öregedett, nem klasszicizálódott, és hát nem is slágeresedett. Olyan avantgárd alkotás maradt, amelynek közvetítéséhez még ma is odakommentálhatja az egyszeri hallgató: „Mi ez a sz..??? Te jó isten!” (Megtörtént.) De éppígy kiválthatja az ámulatot is: senki példája után nem kajtató hangszerelésével, az előzetes várakozásokhoz nem igazodó ato­nalitásával, s nem utolsósorban a Giraud–Hartleben-féle verseket recitáló Sprechgesang révén. Az utóbbi kényes attrakció ezúttal a holdsminkű Molnár Annának jutott, s az izgalmas-nyugtalanító pódiumalkattal rendelkező énekesnő feladatát nemcsak hibátlan németséggel, de ami ennél sokkalta fontosabb: az expresszivitás – és a dekadencia – felső fokán teljesítette.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

„Én valami kevésbé szelídet kerestem”

  • Mink András

„A be nem illeszkedés vonzó távlatát nyújtották nekem” – olvasható Kenedi János szellemi ébredésének történetéről számot adó, Elhülyülésem története című 1977-es írásában, amelyet Kovács András nevezetes körkérdésére (Marx a negyedik évtizedben) írt válaszul.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.