Nekrológ

Ülő ováció

Phil Spector (1939–2021)

Zene

Nyolcvanegy éves korában elhunyt minden idők egyik legnagyobb hatású zenei producere, akinek a jelentősége egyedül talán George Martinéhoz fogható; mindketten a modern zenerögzítési technika úttörőinek, lényegében megteremtőinek számítanak.

De Phil Spectornak a hatvanas években az az előnye is megvolt az apafigura-szerű Martinnal szemben, hogy nagyjából egyidős volt a zenészekkel, akikkel dolgozott, ezért könnyebben meg tudta értetni magát velük. Később jóval több gondja akadt a stúdióban a nehéz természete és fegyverimádata miatt, mely utóbbi időskorára börtönbe is juttatta. Élettörténete bővelkedik az izgalmakban és a borzalmakban.

Harvey Phillip Spector ukrán zsidó bevándorlók gyerekeként született New Yorkban. Egyes híresztelések szerint a szülei unokatestvéri kapcsolatban álltak, az édesapa pedig öngyilkosságot követett el, amikor Phil még csak kilencéves volt. A csonka család ezt követően Los Angelesbe költözött, ahol Spector gitározni kezdett. Gimnazistaként zenekart alapított The Teddy Bears néven, s 1958-ban – 18 évesen – már fel is kapaszkodott az amerikai kislemezlista csúcsára To Know Him Is to Love Him című szerzeményével. A további siker azonban elmaradt, és a Teddy Bears a következő évben feloszlott.

Spector 1961-ben megalapította a Philles Records nevű lemezcéget, és egyre inkább a producerkedés felé fordult. Nagyszabású, tágas, visszhangos soundot álmodott meg a zenészei számára, mely Wall of Sound néven vonult be a köztudatba. Spector a stúdiót külön hangszerként kezelte, és az volt a célja, hogy amolyan wagneri hatást varázsoljon a rocklemezekre. Élete egyik fő műve a Be My Baby című dal a Ronettes előadásában, amelynek társszerzője is volt, és amelynek dobintróját a mai napig folyamatosan koppintják a zenekarok. Spector legemlékezetesebb munkái között a Righteous Brothersszel való közreműködését is szokás emlegetni, bár az Unchained Melody című megasláger kapcsán fontos megemlíteni, hogy Bobby Hatfield, a duó egyik tagja mindig is azt állította, valójában ő maga felelt a dal produceri feladataiért.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.