Nekrológ

Ülő ováció

Phil Spector (1939–2021)

Zene

Nyolcvanegy éves korában elhunyt minden idők egyik legnagyobb hatású zenei producere, akinek a jelentősége egyedül talán George Martinéhoz fogható; mindketten a modern zenerögzítési technika úttörőinek, lényegében megteremtőinek számítanak.

De Phil Spectornak a hatvanas években az az előnye is megvolt az apafigura-szerű Martinnal szemben, hogy nagyjából egyidős volt a zenészekkel, akikkel dolgozott, ezért könnyebben meg tudta értetni magát velük. Később jóval több gondja akadt a stúdióban a nehéz természete és fegyverimádata miatt, mely utóbbi időskorára börtönbe is juttatta. Élettörténete bővelkedik az izgalmakban és a borzalmakban.

Harvey Phillip Spector ukrán zsidó bevándorlók gyerekeként született New Yorkban. Egyes híresztelések szerint a szülei unokatestvéri kapcsolatban álltak, az édesapa pedig öngyilkosságot követett el, amikor Phil még csak kilencéves volt. A csonka család ezt követően Los Angelesbe költözött, ahol Spector gitározni kezdett. Gimnazistaként zenekart alapított The Teddy Bears néven, s 1958-ban – 18 évesen – már fel is kapaszkodott az amerikai kislemezlista csúcsára To Know Him Is to Love Him című szerzeményével. A további siker azonban elmaradt, és a Teddy Bears a következő évben feloszlott.

Spector 1961-ben megalapította a Philles Records nevű lemezcéget, és egyre inkább a producerkedés felé fordult. Nagyszabású, tágas, visszhangos soundot álmodott meg a zenészei számára, mely Wall of Sound néven vonult be a köztudatba. Spector a stúdiót külön hangszerként kezelte, és az volt a célja, hogy amolyan wagneri hatást varázsoljon a rocklemezekre. Élete egyik fő műve a Be My Baby című dal a Ronettes előadásában, amelynek társszerzője is volt, és amelynek dobintróját a mai napig folyamatosan koppintják a zenekarok. Spector legemlékezetesebb munkái között a Righteous Brothersszel való közreműködését is szokás emlegetni, bár az Unchained Melody című megasláger kapcsán fontos megemlíteni, hogy Bobby Hatfield, a duó egyik tagja mindig is azt állította, valójában ő maga felelt a dal produceri feladataiért.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.