Koncert

Gautier Capuçon és Yuja Wang kamaraestje

Zene

A mindig is a könnyebbik utat választó kritikusok (fene a fajtájukat!) beszámolóikban rendszerint hosszasan időznek egy-egy koncert vizuális vonatkozásainál, a műkorcsolya-kommentátorok alaposságával felidézve a muzsikusok öltözékét, frizuráját, vagy éppen a zsebóraláncát. Mindez persze érthető, sőt gyakran még indokolt, sőt mély értelmű is lehet, ám arról jóval ritkábban szólunk, vajon mit látnak ugyanakkor a pódiumon szereplő művészek? Látják-e példának okáért egymást? Illetve egyáltalán kíváncsiak egymásra?

Gautier Capuçon és Yuja Wang (akiknek kellemes külleméről amúgy ugyancsak hosszasan regélhetnénk) közös zeneakadémiai kamaraestjét most ezek a nyugtalanító kérdések kísérték végig, különösen, ami a kínai zongoristanőt illette. Mert amíg csellista partnere időről időre hátrasandított kollégájára, addig Wang kisasszony következetesen a „majd a koncert után látjuk egymást” álláspontjára helyezkedett. Bizony, Yuja Wang mindvégig csakis a magáét játszotta: fölöttébb energikusan, kikezdhetetlenül virtuóz módon, azonban voltaképpen függetlenül az egyes számok természetétől, valamint Capuçon karcsú és élményszerűen lírizáló gordonkahangjától. Ez pedig mindjárt César Franck A-dúr hegedű-zongora szonátájának cselló-zongora átirata megszólaltatásakor erősen problematikus hozzáállásnak tűnt, merthogy a robusztus zongorajáték szinte esélyt sem adott az egyensúlyi helyzet és a pódiumdialógus megteremtésére.

A kamarazenélésnek ez a merőben sajátos megközelítése valamivel helyénvalóbbnak tetszett az első részt záró korai Chopin-kompozíció, a Bevezetés és polonéz bravúrelvű előadásakor, habár e Polonaise brillante-ként is jegyzett mű eljátszásában ezúttal így is határozottan több volt a brillante, mint a polonéz. De már a második részt egészében kitöltő Chopin-darab, a g-moll cselló-zongora szonáta árnyaltságát és érzelmi-dinamikai gazdagságát igencsak leegyszerűsítette Wangék in­terpretációja, és mi tagadás, ebben a számban úgy látszott, Capuçon játékát is megkísértette egyfajta előadó-művészi szolipszizmus.

A zajos ünneplés által kikövetelt ráadásokban azután hatalmasat változott helyzet. Astor Piazzolla mutatós koncerttermi táncapoteózisa, a Le Grand Tango ugyanis végre érzékletessé tette e két, vitán felül pompás adottságokkal rendelkező fiatal muzsikus egymás iránti affinitását. Ebben az elragadó lendületű, ámde a Chopinénél és a Franckénál is okvetlenül reflektálatlanabb és rikítóbb zenei világban egymásra talált Wang és Capuçon, közösen felmutatva egy másik, alkalmasint testhez illőbb kamaraprogram elmulasztott lehetőségét. S ami még ennél is váratlanabb és meglepőbb fejleménynek bizonyult, a koncertet záró második ráadásban, Camille Saint-Saëns Hattyújának formás előadása során Yuja Wang még valami olyasmire is vállalkozott, amit már igazán nem is remélhettünk volna tőle: figyelmesen kísérte Gautier Capuçon játékát.

Zeneakadémia, január 16.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”