Koncert

Gautier Capuçon és Yuja Wang kamaraestje

Zene

A mindig is a könnyebbik utat választó kritikusok (fene a fajtájukat!) beszámolóikban rendszerint hosszasan időznek egy-egy koncert vizuális vonatkozásainál, a műkorcsolya-kommentátorok alaposságával felidézve a muzsikusok öltözékét, frizuráját, vagy éppen a zsebóraláncát. Mindez persze érthető, sőt gyakran még indokolt, sőt mély értelmű is lehet, ám arról jóval ritkábban szólunk, vajon mit látnak ugyanakkor a pódiumon szereplő művészek? Látják-e példának okáért egymást? Illetve egyáltalán kíváncsiak egymásra?

Gautier Capuçon és Yuja Wang (akiknek kellemes külleméről amúgy ugyancsak hosszasan regélhetnénk) közös zeneakadémiai kamaraestjét most ezek a nyugtalanító kérdések kísérték végig, különösen, ami a kínai zongoristanőt illette. Mert amíg csellista partnere időről időre hátrasandított kollégájára, addig Wang kisasszony következetesen a „majd a koncert után látjuk egymást” álláspontjára helyezkedett. Bizony, Yuja Wang mindvégig csakis a magáét játszotta: fölöttébb energikusan, kikezdhetetlenül virtuóz módon, azonban voltaképpen függetlenül az egyes számok természetétől, valamint Capuçon karcsú és élményszerűen lírizáló gordonkahangjától. Ez pedig mindjárt César Franck A-dúr hegedű-zongora szonátájának cselló-zongora átirata megszólaltatásakor erősen problematikus hozzáállásnak tűnt, merthogy a robusztus zongorajáték szinte esélyt sem adott az egyensúlyi helyzet és a pódiumdialógus megteremtésére.

A kamarazenélésnek ez a merőben sajátos megközelítése valamivel helyénvalóbbnak tetszett az első részt záró korai Chopin-kompozíció, a Bevezetés és polonéz bravúrelvű előadásakor, habár e Polonaise brillante-ként is jegyzett mű eljátszásában ezúttal így is határozottan több volt a brillante, mint a polonéz. De már a második részt egészében kitöltő Chopin-darab, a g-moll cselló-zongora szonáta árnyaltságát és érzelmi-dinamikai gazdagságát igencsak leegyszerűsítette Wangék in­terpretációja, és mi tagadás, ebben a számban úgy látszott, Capuçon játékát is megkísértette egyfajta előadó-művészi szolipszizmus.

A zajos ünneplés által kikövetelt ráadásokban azután hatalmasat változott helyzet. Astor Piazzolla mutatós koncerttermi táncapoteózisa, a Le Grand Tango ugyanis végre érzékletessé tette e két, vitán felül pompás adottságokkal rendelkező fiatal muzsikus egymás iránti affinitását. Ebben az elragadó lendületű, ámde a Chopinénél és a Franckénál is okvetlenül reflektálatlanabb és rikítóbb zenei világban egymásra talált Wang és Capuçon, közösen felmutatva egy másik, alkalmasint testhez illőbb kamaraprogram elmulasztott lehetőségét. S ami még ennél is váratlanabb és meglepőbb fejleménynek bizonyult, a koncertet záró második ráadásban, Camille Saint-Saëns Hattyújának formás előadása során Yuja Wang még valami olyasmire is vállalkozott, amit már igazán nem is remélhettünk volna tőle: figyelmesen kísérte Gautier Capuçon játékát.

Zeneakadémia, január 16.

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

„Én valami kevésbé szelídet kerestem”

  • Mink András

„A be nem illeszkedés vonzó távlatát nyújtották nekem” – olvasható Kenedi János szellemi ébredésének történetéről számot adó, Elhülyülésem története című 1977-es írásában, amelyet Kovács András nevezetes körkérdésére (Marx a negyedik évtizedben) írt válaszul.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.