Koncert

Gautier Capuçon és Yuja Wang kamaraestje

Zene

A mindig is a könnyebbik utat választó kritikusok (fene a fajtájukat!) beszámolóikban rendszerint hosszasan időznek egy-egy koncert vizuális vonatkozásainál, a műkorcsolya-kommentátorok alaposságával felidézve a muzsikusok öltözékét, frizuráját, vagy éppen a zsebóraláncát. Mindez persze érthető, sőt gyakran még indokolt, sőt mély értelmű is lehet, ám arról jóval ritkábban szólunk, vajon mit látnak ugyanakkor a pódiumon szereplő művészek? Látják-e példának okáért egymást? Illetve egyáltalán kíváncsiak egymásra?

Gautier Capuçon és Yuja Wang (akiknek kellemes külleméről amúgy ugyancsak hosszasan regélhetnénk) közös zeneakadémiai kamaraestjét most ezek a nyugtalanító kérdések kísérték végig, különösen, ami a kínai zongoristanőt illette. Mert amíg csellista partnere időről időre hátrasandított kollégájára, addig Wang kisasszony következetesen a „majd a koncert után látjuk egymást” álláspontjára helyezkedett. Bizony, Yuja Wang mindvégig csakis a magáét játszotta: fölöttébb energikusan, kikezdhetetlenül virtuóz módon, azonban voltaképpen függetlenül az egyes számok természetétől, valamint Capuçon karcsú és élményszerűen lírizáló gordonkahangjától. Ez pedig mindjárt César Franck A-dúr hegedű-zongora szonátájának cselló-zongora átirata megszólaltatásakor erősen problematikus hozzáállásnak tűnt, merthogy a robusztus zongorajáték szinte esélyt sem adott az egyensúlyi helyzet és a pódiumdialógus megteremtésére.

A kamarazenélésnek ez a merőben sajátos megközelítése valamivel helyénvalóbbnak tetszett az első részt záró korai Chopin-kompozíció, a Bevezetés és polonéz bravúrelvű előadásakor, habár e Polonaise brillante-ként is jegyzett mű eljátszásában ezúttal így is határozottan több volt a brillante, mint a polonéz. De már a második részt egészében kitöltő Chopin-darab, a g-moll cselló-zongora szonáta árnyaltságát és érzelmi-dinamikai gazdagságát igencsak leegyszerűsítette Wangék in­terpretációja, és mi tagadás, ebben a számban úgy látszott, Capuçon játékát is megkísértette egyfajta előadó-művészi szolipszizmus.

A zajos ünneplés által kikövetelt ráadásokban azután hatalmasat változott helyzet. Astor Piazzolla mutatós koncerttermi táncapoteózisa, a Le Grand Tango ugyanis végre érzékletessé tette e két, vitán felül pompás adottságokkal rendelkező fiatal muzsikus egymás iránti affinitását. Ebben az elragadó lendületű, ámde a Chopinénél és a Franckénál is okvetlenül reflektálatlanabb és rikítóbb zenei világban egymásra talált Wang és Capuçon, közösen felmutatva egy másik, alkalmasint testhez illőbb kamaraprogram elmulasztott lehetőségét. S ami még ennél is váratlanabb és meglepőbb fejleménynek bizonyult, a koncertet záró második ráadásban, Camille Saint-Saëns Hattyújának formás előadása során Yuja Wang még valami olyasmire is vállalkozott, amit már igazán nem is remélhettünk volna tőle: figyelmesen kísérte Gautier Capuçon játékát.

Zeneakadémia, január 16.

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Pokolba a tűzijátékkal! – Ünnepi beszéd

Kedves Egybegyűltek, kedves Olvasók! Önök már túl vannak rajta, mi (nyomda+munkaszüneti nap) még csak készülünk rá, mégis nagyon jó érzés így együtt ünnepelni ezt a szép évfordulót. 25 év! Egy negyedszázad, belegondolni is felemelő! Több mint jubileum, egyenesen aniversarium!

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.

„Az elégedetlenség hangja”

Százezrek tájékozódtak általa a napi politikáról a Jólvanezígy YouTube-csatorna révén, most mégis úgy döntött, inkább beáll a Kutyapárt mögé, és videókat készít nekik. Nemcsak erről, hanem a Fidesz online bénázásáról is beszélgettünk.