Lemez

Joyce DiDonato: In War & Peace

  • - csk -
  • 2017. május 6.

Zene

A művész a béke oldalán áll – ez mindig így volt, és így is lesz. Miért? Mert a művészet, legyen alkotó vagy előadó, mindig teremt – vagyis a születés elkötelezettje, míg a háború a gyilkolásé. A világhírű amerikai mezzoszoprán, aki amúgy is szereti a tematikus lemezeket és koncerteket, legutóbb olyan műsort állított össze, amely a háborúról és békéről szól. Nem epikus terjedelemben, nem korrajzzal összekapcsolva, ahogyan egy nagy regény teszi, hanem barokk operaáriák segítségével mutatva be az ember két alapvető állapotát: a harciast és a harmonikust. A szerzők Händel, Leo, Purcell, Jommelli, Monteverdi, vagyis híresek és kevésbé híresek (három világpremier-felvétel is akad a tizenöt ária között – természetesen Leótól és Jommellitől).

Joyce DiDonato (1969) nagyon jó antológiát állított össze, ez a válogatás ugyanis igen sok mindenre alkalmas. Van az áriáknak önmagukon túlmutató „üzenetük”, s ezt nyomatékosítják a (kissé didaktikusra sikeredett) kísérőfüzet idézetei is, amelyek korunk hírességeitől származnak, és persze a békéről szólnak. Ezen túlmenően azonban ez a nyolcvan perc nagyszerű tárháza a pompásan megjelenített érzéseknek és lelkiállapotoknak, a fájdalomtól a tépelődésen át a szenvedélyig, a gyűlölettől a reményen át a szerelemig – és az énekelnivaló tele van erős kontraszttal.

Ha pedig eltekintünk a vokális emberábrázolás tartalmi mozzanataitól, pusztán technikailag is rendkívül sokféleképpen lehet e darabokban énekelni: virtuózan és líraian, nagy dinamikai ellentétekkel, széles legatókkal vagy épp pazar díszítésekkel. Vagyis minden szempontból nagyon jól kitalált, hálás és hatásos összeállítás került a lemezre. DiDonato nem volna az, aki, ha nem élne a sok ziccer lehetőségével: mind színészi, mind vokális szempontból felsőfokú teljesítményt nyújt. De hát nála nem lepődünk meg ezen. Ahogyan a Maxim Emelyanychev vezette Il Pomo d’Oro szuggesztív, virtuóz játékán sem.

Erato, 2016

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.