Lemez

Joyce DiDonato: In War & Peace

  • - csk -
  • 2017. május 6.

Zene

A művész a béke oldalán áll – ez mindig így volt, és így is lesz. Miért? Mert a művészet, legyen alkotó vagy előadó, mindig teremt – vagyis a születés elkötelezettje, míg a háború a gyilkolásé. A világhírű amerikai mezzoszoprán, aki amúgy is szereti a tematikus lemezeket és koncerteket, legutóbb olyan műsort állított össze, amely a háborúról és békéről szól. Nem epikus terjedelemben, nem korrajzzal összekapcsolva, ahogyan egy nagy regény teszi, hanem barokk operaáriák segítségével mutatva be az ember két alapvető állapotát: a harciast és a harmonikust. A szerzők Händel, Leo, Purcell, Jommelli, Monteverdi, vagyis híresek és kevésbé híresek (három világpremier-felvétel is akad a tizenöt ária között – természetesen Leótól és Jommellitől).

Joyce DiDonato (1969) nagyon jó antológiát állított össze, ez a válogatás ugyanis igen sok mindenre alkalmas. Van az áriáknak önmagukon túlmutató „üzenetük”, s ezt nyomatékosítják a (kissé didaktikusra sikeredett) kísérőfüzet idézetei is, amelyek korunk hírességeitől származnak, és persze a békéről szólnak. Ezen túlmenően azonban ez a nyolcvan perc nagyszerű tárháza a pompásan megjelenített érzéseknek és lelkiállapotoknak, a fájdalomtól a tépelődésen át a szenvedélyig, a gyűlölettől a reményen át a szerelemig – és az énekelnivaló tele van erős kontraszttal.

Ha pedig eltekintünk a vokális emberábrázolás tartalmi mozzanataitól, pusztán technikailag is rendkívül sokféleképpen lehet e darabokban énekelni: virtuózan és líraian, nagy dinamikai ellentétekkel, széles legatókkal vagy épp pazar díszítésekkel. Vagyis minden szempontból nagyon jól kitalált, hálás és hatásos összeállítás került a lemezre. DiDonato nem volna az, aki, ha nem élne a sok ziccer lehetőségével: mind színészi, mind vokális szempontból felsőfokú teljesítményt nyújt. De hát nála nem lepődünk meg ezen. Ahogyan a Maxim Emelyanychev vezette Il Pomo d’Oro szuggesztív, virtuóz játékán sem.

Erato, 2016

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."