Lemez

Gorillaz Song Machine, Season One: Strange Timez

Zene

Damon Albarn virtuális zenekara, az utóbbi években komoly tempót diktáló Gorillaz nem tervezett idén nagylemezt, hanem kicsit a tévésorozatok mintájára januártól havonta kiadott egy-egy dalt, amelyek végül egy albummá álltak össze. Albarnék a projektnek a Song Machine címet adták, az első évad az őrült 2020-as évre reflektálva a Strange Timez elnevezést kapta. Ennyi az újdonság, amúgy a szokásos featuring parádét zúdítják ránk a rajzfilmhősök. Kezdjük a negatívumokkal: a Pink Phantomban hiába tesz meg mindent Elton John, ha az egészet lehúzza 6lack hányingerkeltő autotune betétje, a Friday 13th pedig szintén lehetne egy egész jó kis dal, ha nem rontaná el Octavian mumble rappelése. A St. Vincent közreműködésével készített Chalk Tablet Towersről sem könnyű jót mondani, és Robert Smith-nek is voltak már erősebb vendégeskedései (az őt szerepeltető címadó dal kissé emlékeztet a Cure-féle Wrong Numberre). És akkor a pozitívumok! A Valley Of The Pagansben Beck emeli az esemény fényét, és ez a dal jobb, mint bármi, amit ő a két legutóbbi saját lemezére felvett. A Pac-Manben Schoolboy Q, a Dead Butterfliesban pedig Kano bizonyítja, hogy lehet normálisan is rappelni, az Ariest Peter Hook emblematikus basszusozása emeli éteri magasságokba, az egyszerre dreampopos, bossanovás és világzenés Désolé (benne az elbűvölő Fatoumata Diawarával) meg valami csoda. A Slowthai és a Slaves kocsmai rap-punkja a Momentary Blissben is kiváló befejezés, úgyhogy kíváncsian várjuk a második évadot.

 

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.