Lemez

Midori: Beethoven-hegedűművek

  • - csk -
  • 2020. november 26.

Zene

Beethoven világábrázolása a teljességre törekszik, valamennyi elképzelhető érzelem, indulat és lelkiállapot hangzó tükrét elénk tartja. Így, bár tudjuk, Beethoven nem orfeuszi, hanem promé­theuszi szellemű alkotó, megtaláljuk az œuvre-jében a békés, idilli megszólalásmódot is.

Ilyen a három zenekari kíséretes hegedűműve: a Hegedűverseny (op. 61, D-dúr – 1806), valamint a két Románc (op. 50 és 40, F-dúr és G-dúr – 1798, 1801/02). Az angyali béke, a háborítatlan nyugalom, a derű szigetei. Persze komoly darabok, ehhez kétség nem férhet, hiszen mindhármat kitölti az az emelkedettség és átszellemültség, amelyet – ismerve Beethoven transz­cendens gondolkodását és életművének más hasonló intonációit – bízvást nevezhetünk imahangnak. Itt a komolyság azonban mentes minden konfliktustól, ezek a humánum sarastrói megnyilatkozásai.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."