Lemez -

Grave Pleasures: Dream­crash

  • Soós Tamás
  • 2015. október 24.

Zene

„Goth rock metálrajongóknak. Mintha az Interpol tökös zenét játszana.” Aligha tudnánk a Rolling Stone-nál tömörebben lefesteni a Beastmilk zenéjét, amely az erős basszusgrúvokra húzott posztpunk és a csúcskorszakát bő 30 évvel ezelőtt élő goth rock legjobb pillanatai­ból adott válogatást a Climaxen. Az azóta eltelt két évben viszont kilépett a legtöbb dalt szerző gitáros, majd a dobolni nem tudó, brahiból bevett dobos is. A nagykiadóhoz igazolt zenekar legpunkabb húzása így az volt, hogy egy sikeres debütlemez után is volt merszük nevet váltani a tagcserék miatt. Pogózható goth punkból is talán csak kettő akad a Dreamcrashen, a Grave Pleasuresnek azonban jól áll az érettség és a tipikusan változatosabb második lemez. Szépséghibája csak egy van: hiába írtak most egy- helyett kb. háromféle számot, ha egyik se lett akkora sláger, mint a Sisters of Mercyt is szégyenbe hozó Death Reflects Us, vagy, mondjuk, a Genocidal Crush. A pinceklubok plafonja felé lendületből szökő refrének azért így is megborzongatnak minden anyakönyvezett melankolikust, a Joy Division-, Killing Joke- és Misfits-hatások mellé pedig a Motör­headét is felvéshetjük a Future­shockot hallgatva, de a visszhangeffektektől jobban megpucolt hangzás és az őszies gitárdallamok az olyan elmélyülős borongásoknak kedveznek igazán, mint a New Hip Moon vagy az Oscar Wilde által ihletett Lipstick on Your Tombstone.
A Dreamcrash igazi régi vágású album, amely elsőre nem, másodikra kicsit, harmadikra pedig már nagyon tetszik – a szeptember 28-ai, A38-as koncertig tehát még pont van idő kitűnőre hallgatni.

Sony, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.