Lemez -

Grave Pleasures: Dream­crash

  • Soós Tamás
  • 2015. október 24.

Zene

„Goth rock metálrajongóknak. Mintha az Interpol tökös zenét játszana.” Aligha tudnánk a Rolling Stone-nál tömörebben lefesteni a Beastmilk zenéjét, amely az erős basszusgrúvokra húzott posztpunk és a csúcskorszakát bő 30 évvel ezelőtt élő goth rock legjobb pillanatai­ból adott válogatást a Climaxen. Az azóta eltelt két évben viszont kilépett a legtöbb dalt szerző gitáros, majd a dobolni nem tudó, brahiból bevett dobos is. A nagykiadóhoz igazolt zenekar legpunkabb húzása így az volt, hogy egy sikeres debütlemez után is volt merszük nevet váltani a tagcserék miatt. Pogózható goth punkból is talán csak kettő akad a Dreamcrashen, a Grave Pleasuresnek azonban jól áll az érettség és a tipikusan változatosabb második lemez. Szépséghibája csak egy van: hiába írtak most egy- helyett kb. háromféle számot, ha egyik se lett akkora sláger, mint a Sisters of Mercyt is szégyenbe hozó Death Reflects Us, vagy, mondjuk, a Genocidal Crush. A pinceklubok plafonja felé lendületből szökő refrének azért így is megborzongatnak minden anyakönyvezett melankolikust, a Joy Division-, Killing Joke- és Misfits-hatások mellé pedig a Motör­headét is felvéshetjük a Future­shockot hallgatva, de a visszhangeffektektől jobban megpucolt hangzás és az őszies gitárdallamok az olyan elmélyülős borongásoknak kedveznek igazán, mint a New Hip Moon vagy az Oscar Wilde által ihletett Lipstick on Your Tombstone.
A Dreamcrash igazi régi vágású album, amely elsőre nem, másodikra kicsit, harmadikra pedig már nagyon tetszik – a szeptember 28-ai, A38-as koncertig tehát még pont van idő kitűnőre hallgatni.

Sony, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.