Koncert

A Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara, Szabó Ildikó, Kovács János

  • (ba)
  • 2015. október 24.

Zene

Nyitány, versenymű, finálé – ennek a bevált hangversenytípusnak meglehetősen rossz sajtója volt az utóbbi időben, mondván, hogy maradi és fantáziátlan. Amikor azonban minden virág virágzik a műsor-összeállításban, s ez a típus is csak egy szál a színes csokorban, indokolt félretenni ezt az ítéletet, és csak az eredményt nézni.

Mendelssohn Hebridák-nyitányában (op. 26, 1830) nem a Wagner-napokon főszerepet játszó, s így Budapest idegenforgalmát évek óta föllendítő Rádiózenekart hallottuk, bár a múlt lestrapált együttesénél határozottan jobbat. Játékuk olykor darabosnak tűnt, a zene nem akart tengerhullámzássá összeállni, és nem született meg a természetábrázoláshoz tartozó szabadtéri jellegű akusztika.

Szabó Ildikó adta elő Schumann op. 129-es a-moll gordonkaversenyének (1850) magánszólamát. A 22 éves művésznő birtokolja a darabot – végig győzte technikával és fizikummal. A kíséret hangereje sem hozta zavarba, csellózása a fortissimót játszó zenekar hangzásán is könnyedén átütött, olyankor is, amikor az érezhető szeretettel közreműködő együttes az ideálisnál vaskosabban szólt. Ami hiányzott ebből az interpretációból – ezen az estén legalábbis –, az a csellózás formátuma, a szólista személyisége. De van még idő, az érettség is megjön majd, hamarabb, mint gondolnánk, és akkor kialakul az a fajta kamarazenélés, amely a versenymű legjobb előadásait jellemzi.

A szünet után Brahms Második szimfóniája már olyan egységes zenekart állított elénk, amely, hála Kovács János karmester irányításának, egy formaívbe tudta foglalni a darabot. Egy apró gikszer okozta seb is nyomban beheged, és a dinamikai túlzások sem számítanak igazán, amikor már létrejött a nagy össze­olvadás.

Zeneakadémia, szeptember 18.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.