Koncert

A Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara, Szabó Ildikó, Kovács János

  • (ba)
  • 2015. október 24.

Zene

Nyitány, versenymű, finálé – ennek a bevált hangversenytípusnak meglehetősen rossz sajtója volt az utóbbi időben, mondván, hogy maradi és fantáziátlan. Amikor azonban minden virág virágzik a műsor-összeállításban, s ez a típus is csak egy szál a színes csokorban, indokolt félretenni ezt az ítéletet, és csak az eredményt nézni.

Mendelssohn Hebridák-nyitányában (op. 26, 1830) nem a Wagner-napokon főszerepet játszó, s így Budapest idegenforgalmát évek óta föllendítő Rádiózenekart hallottuk, bár a múlt lestrapált együttesénél határozottan jobbat. Játékuk olykor darabosnak tűnt, a zene nem akart tengerhullámzássá összeállni, és nem született meg a természetábrázoláshoz tartozó szabadtéri jellegű akusztika.

Szabó Ildikó adta elő Schumann op. 129-es a-moll gordonkaversenyének (1850) magánszólamát. A 22 éves művésznő birtokolja a darabot – végig győzte technikával és fizikummal. A kíséret hangereje sem hozta zavarba, csellózása a fortissimót játszó zenekar hangzásán is könnyedén átütött, olyankor is, amikor az érezhető szeretettel közreműködő együttes az ideálisnál vaskosabban szólt. Ami hiányzott ebből az interpretációból – ezen az estén legalábbis –, az a csellózás formátuma, a szólista személyisége. De van még idő, az érettség is megjön majd, hamarabb, mint gondolnánk, és akkor kialakul az a fajta kamarazenélés, amely a versenymű legjobb előadásait jellemzi.

A szünet után Brahms Második szimfóniája már olyan egységes zenekart állított elénk, amely, hála Kovács János karmester irányításának, egy formaívbe tudta foglalni a darabot. Egy apró gikszer okozta seb is nyomban beheged, és a dinamikai túlzások sem számítanak igazán, amikor már létrejött a nagy össze­olvadás.

Zeneakadémia, szeptember 18.

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.