mi a kotta?

Fúljanak a jánosvitézbe

  • mi a kotta
  • 2015. október 24.

Zene

„Túl sokat beszéltek róla! Túl sok idő telt el közben! Túl öreg vagyok már hozzá! És már TÚL SOKAT DOLGOZTAM! Nehogy a közönségnek kelljen a fejemhez vágnia az evidenciát: „Elég!” A végkövetkeztetés az, hogy mindez egy kis fagyos levegőt lehelt az Otellóra, amitől elgémberedett a kezem, mely már kezdett néhány ütemet a papírra vetni! Mi lesz most? Nem tudom!” Szerzőtársának, Arrigo Boitónak írt ily zsörtölődő sorokat az idős Giuseppe Verdi 1884-ben, az Otello alkotási folyamatának egyik kritikus pillanatában, amikor a családiasan csak „csokoládéterv” nevezet alatt emlegetett opera majdnem áldozatául esett néhány tapintatlan sajtóhírnek és óvatlan interjúnak. (Képünkön az alkotótársak.) A félreértések utóbb hamar eloszlottak, s a remekmű megszületett, azóta is rajongjuk – legközelebb épp az operaház szombati premierjén (szeptember 26., hat óra). A rendezés s egyúttal a díszlet- és jelmeztervezés föladatát az olasz Stefano Poda vállalja magára ebben az új produkcióban, melynek első karmestere Pinchas Steinberg, címszereplője pedig a Domingo énekversenyén két évtizede feltűnt Rafael Rojas lesz.

A zeneszerzők persze akkor is könnyen fölindulhatnak és morcossá válhatnak, ha kész operájuk elutasításra talál, mint ahogy az Bartók Bélával történt, aki A kékszakállú herceg várával nem aratott sikert a Lipótvárosi Kaszinó operapályázatán 1911-ben. Nem véletlen, hogy ebben az esztendőben az alábbi indignálódott sorok álltak az édesanyjának küldött egyik levelében: „Magyar marhákkal – illetve közönséggel nem fogok többet vesződni. Helyesen mondja Kodály: szamárnak nem való a fácánpecsenye, ha bele is tömjük, megárt neki. Hagyjuk a szamarakat szamaraknak lenni, és menjünk minden komoly szellemi produkcióval külföldre. Fúljanak meg az itteniek a jánosvitézbe, meg a vígözvegybe, semmi közöm hozzá.” Természetesen utóbb itt is megdicsőült a mű, melynek e napokban – Bartók Béla halálának 70. évfordulója lévén – két koncerttermi megszólaltatását is hallgathatjuk majd. Kocsis Zoltán és a Nemzeti Filharmonikus Zenekar pénteki hangversenyén Stravinsky vonóskari concertója és Schönberg Zongoraversenye nyomában hangzik majd föl a Kékszakállú: Bretz Gábor és Wiedemann Bernadett előadásában (Nemzeti Hangversenyterem, szeptember 25., fél nyolc). Másnap és harmadnap azután Keller András és a Concerto Budapest két estjén jut kitüntetett szerephez a Kékszakállú: Baráti Kristóf hegedűjátékát követően, Rost Andreával, valamint Mikhail Petrenkóval, akit pár hónapja a Met HD-közvetítése révén már megismerhettünk e parádés – és igyekvő magyar kiejtéssel abszolvált – szerepében (Zeneakadémia, szeptember 26. és 27., fél nyolc).

S végül említsünk két mesélős-beszélős koncertet az elkövetkező napok programjáról! Kamp Salamon a Budapesti Vonósok és a Lutheránia Énekkar Bach-délutánján vezényel és mesél majd (Müpa, Üvegterem, szeptember 26., öt óra), Kovács Sándor zenetörténész pedig egy Csajkovszkij-dalest műsorát fogja vezetni, melyen Wiedemann Bernadett mellett Karine Babajanian és Vladimir Bajkov énekel majd, Virág Emese kíséretében (Fesztivál Színház, szeptember 29., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.