mi a kotta?

Fúljanak a jánosvitézbe

  • mi a kotta
  • 2015. október 24.

Zene

„Túl sokat beszéltek róla! Túl sok idő telt el közben! Túl öreg vagyok már hozzá! És már TÚL SOKAT DOLGOZTAM! Nehogy a közönségnek kelljen a fejemhez vágnia az evidenciát: „Elég!” A végkövetkeztetés az, hogy mindez egy kis fagyos levegőt lehelt az Otellóra, amitől elgémberedett a kezem, mely már kezdett néhány ütemet a papírra vetni! Mi lesz most? Nem tudom!” Szerzőtársának, Arrigo Boitónak írt ily zsörtölődő sorokat az idős Giuseppe Verdi 1884-ben, az Otello alkotási folyamatának egyik kritikus pillanatában, amikor a családiasan csak „csokoládéterv” nevezet alatt emlegetett opera majdnem áldozatául esett néhány tapintatlan sajtóhírnek és óvatlan interjúnak. (Képünkön az alkotótársak.) A félreértések utóbb hamar eloszlottak, s a remekmű megszületett, azóta is rajongjuk – legközelebb épp az operaház szombati premierjén (szeptember 26., hat óra). A rendezés s egyúttal a díszlet- és jelmeztervezés föladatát az olasz Stefano Poda vállalja magára ebben az új produkcióban, melynek első karmestere Pinchas Steinberg, címszereplője pedig a Domingo énekversenyén két évtizede feltűnt Rafael Rojas lesz.

A zeneszerzők persze akkor is könnyen fölindulhatnak és morcossá válhatnak, ha kész operájuk elutasításra talál, mint ahogy az Bartók Bélával történt, aki A kékszakállú herceg várával nem aratott sikert a Lipótvárosi Kaszinó operapályázatán 1911-ben. Nem véletlen, hogy ebben az esztendőben az alábbi indignálódott sorok álltak az édesanyjának küldött egyik levelében: „Magyar marhákkal – illetve közönséggel nem fogok többet vesződni. Helyesen mondja Kodály: szamárnak nem való a fácánpecsenye, ha bele is tömjük, megárt neki. Hagyjuk a szamarakat szamaraknak lenni, és menjünk minden komoly szellemi produkcióval külföldre. Fúljanak meg az itteniek a jánosvitézbe, meg a vígözvegybe, semmi közöm hozzá.” Természetesen utóbb itt is megdicsőült a mű, melynek e napokban – Bartók Béla halálának 70. évfordulója lévén – két koncerttermi megszólaltatását is hallgathatjuk majd. Kocsis Zoltán és a Nemzeti Filharmonikus Zenekar pénteki hangversenyén Stravinsky vonóskari concertója és Schönberg Zongoraversenye nyomában hangzik majd föl a Kékszakállú: Bretz Gábor és Wiedemann Bernadett előadásában (Nemzeti Hangversenyterem, szeptember 25., fél nyolc). Másnap és harmadnap azután Keller András és a Concerto Budapest két estjén jut kitüntetett szerephez a Kékszakállú: Baráti Kristóf hegedűjátékát követően, Rost Andreával, valamint Mikhail Petrenkóval, akit pár hónapja a Met HD-közvetítése révén már megismerhettünk e parádés – és igyekvő magyar kiejtéssel abszolvált – szerepében (Zeneakadémia, szeptember 26. és 27., fél nyolc).

S végül említsünk két mesélős-beszélős koncertet az elkövetkező napok programjáról! Kamp Salamon a Budapesti Vonósok és a Lutheránia Énekkar Bach-délutánján vezényel és mesél majd (Müpa, Üvegterem, szeptember 26., öt óra), Kovács Sándor zenetörténész pedig egy Csajkovszkij-dalest műsorát fogja vezetni, melyen Wiedemann Bernadett mellett Karine Babajanian és Vladimir Bajkov énekel majd, Virág Emese kíséretében (Fesztivál Színház, szeptember 29., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.