Lemez

Grunting Pigs: Having a Party

Zene

Pribojszki Mátyás a negyvenes éveiben jár, de már a hazai szájharmonikások legnagyobbjai között emlegetik.

A békéscsabai blueszenész 1994-ben alapította az első saját zenekarát, a Blues Foolst, amellyel körbeturnézott Magyarország mellett még egy sor európai államot. A formáció páratlan teljesítményéről a tengerentúli szaksajtó is beszámolt, ráadásul Pribojszki két évtizeddel ezelőtt bekerült az amerikai Mel Bay Publications gondozásában megjelent The Encyclopedia of the Harmonica című kiadványba is. Ezúttal már a nevét viselő zenekarával (Jumping Matt & His Combo) és Szász Ferenc gitárművésszel közös duójával (Grunting Pigs) is folyamatosan járja a fesztiválokat és a klubokat, levezetésként pedig itt-ott vendégszerepel, például Tom Jones 2017-es veszprémi koncertjén, ahol az előzenekari szereplés után hirtelen a koncertzárás meglepetés fellépőjeként a walesi legenda mellett találta magát. Legfrissebb lemeze, a Szásszal 2018-ban és 2020-ban egy budapesti stúdióban rögzített, majd a kaliforniai Sebastopolban kevert Having a Party tetőtől talpig lehengerlő zenei kirándulás. Saját szerzeményeik mellett Sam Cooke, Jimmy Reed, Smiley Lewis, Ripoff Raskolnikov dalainak feldolgozásait is remekül szólaltatják meg. Sőt, ami azt illeti, már az albumnyitó Hook, Line and Sinker is tartogat örvendetes meglepetéseket, nem beszélve Washboard Sam frappánsan újragondolt Easy Ridin’ Mamájáról, amelyben a határok nélküli zene jegyé­ben harmonika- és gitárpartnert is kapnak az amerikai Brad Lewis és az osztrák Oliver Mally személyében. Biztos kézzel lavíroznak a különböző hangzások között, de mindig visszatérve a gyökerekhez.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.