Lemez

Gyöngybetűkkel

Lee Ranaldo: Between The Times And The Tides

  • Greff András
  • 2012. április 1.

Zene

A klasszikus dalforma mágneses vonzásának kevesen tudnak úgy ellenállni, ahogy azt Lee Ranaldo tette egészen mostanáig. Persze nem a Sonic Youth tagjaként, hiszen a New York-i noise rock méltóságok elmúlt húsz éve másról sem szólt, mint a felettébb magabiztos átevezésről az avantgárd vadul burjánzó partjaitól a szabályosabb struktúrák hullámos homokfenekű öbleibe. Szólóművészként azonban Ranaldo első saját anyaga, az 1987-es From Here To Infinity óta következetesen kitartott a sistergően elektromos zajfelhők, a kábító drone, a konceptművészek által ihletett vagy velük összeszövetkezve létrehozott szertelen performanszok, a fellógatott, csavarhúzóval, dobverővel és egyéb tárgyakkal megkínzott, hajópadlón és vaslemezeken sikítósra csiszolt, kisülésig gerjesztett és perverz kéjjel széthangolt gitárok mellett. Ilyen előzmények után kevesen számíthattak arra, hogy a korosodását kizárólag egyre ezüstösebb hajával érzékelni engedő gitáros-énekes kilencedik munkája egy tökéletesen tradicionális, gyakorlatilag zaj- és disszonanciamentes rocklemez lesz - még ha az öntörvényűség és a folyamatos újkeresés logikájába voltaképp belefér is ez a gesztus.


Fotó: Stefano Giovanni

Mindenesetre ha maga a fordulat (amiben talán annak is szerepe van, hogy Kim Gordon és Thurston Moore válása miatt a Sonic Youth számára valószínűleg már csak a harmincéves pályafutás lezárásának aktusa maradt) meglepő is, a Between The Times... dalainak magas minősége már sokkal kevésbé nevezhető annak, hiszen Ranaldo a nyilvánvaló zajmánia mellett közismerten erős dallamérzék birtokosa is, amit nem csak az utóbbi évek klasszicizálóbb SY-albumain sikerült bizonyítania - a 92-es 100% kislemez B oldalaként kihozott száma, a Genetic például csont nélkül a vaskos SY-katalógus legslágeresebb tételének mondható.

A Jim O'Rourke-kal készített kifinomult Sonic Youth-albumok (főleg a Murray Street), a kései Wilco és a 80-as évek college rockja által körbezárt zenei világban megalkotott számokban hangszereik igazi mesterei kísérik Ranaldót (a csodagitáros Nels Cline szinte mindenütt jelen van, de feltűnik például a dzsesszbillentyűs John Medeski is), annyira hivalkodásmentesen, amennyire csak az igazán nagy formátumok képesek. Mert legyen szó akár keserédes középtempós indie rockról (Off The Wall, Lost), a diszkrét pszichedélia és a gyöngéd alt-country között hullámzó finomságról (Fire Island) vagy egy Beatles-klasszikus intelligens továbbgombolyításáról (Tomorrow Never Comes), az összes játékos - a főszereplővel az élen - lázadozás nélkül aláveti magát a dalközpontúság vezérparancsának - ugyanakkor annyi ötletes apróságot szórnak szét a lemezen (itt egy érdekesen hurkolódó dupla szólót, ott egy zsongító steelgitársimítást vagy orgonabetétet), amennyi szavatolni tud a figyelem hosszú távú fenntartásáért is. Ugyanabból a hagyományból, amiből a múlt heti számunkban tárgyalt lemezén a The Men fiatalosan eksztatikus vadulásokat kevert ki, Lee Ranaldo érett, elegáns és bölcs zenét hozott létre - ami ha részben más közönségnek szól is, végeredményben ugyanazt sugallja: az újítások korszakának alkonyán búsulni kár, ha a tradíció ilyen szépen is továbbírható.

Matador/Neon Music, 2012


Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.