Lemez

Abcúg bankárkaszt!

Bruce Springsteen: Wrecking Ball

Zene

Bruce Springsteen reneszánsza, mely a 9/11 inspirálta The Rising albummal kezdődött, most már egy évtizede tart, és nemcsak a minőségben, hanem a mennyiségben is megmutatkozik - a Wrecking Ball ugyanis tíz év alatt már a hatodik lemeze a mindenki által csak Főnökként ismert főállású legendának, és akkor a Promise című, még a hetvenes években rögzített, de csak tavalyelőtt kiadott monumentális kiadványt nem is említettük. Ilyen életkornál (62 év) és ekkora diszkográfiánál óhatatlanul jön az összehasonlítás a korábbi lemezekkel, és most, az új album esetében nem is kell nagyon messzire menni, ugyanis jó pár dal a 2006-os feldolgozáslemez, a We Shall Overcome dalainak kelta hangulatát hozza vissza; a másik egyértelmű párhuzam pedig a Born In The U.S.A., hiszen a Wrecking Ball is választási évben született, és itt is vannak könnyen félreérthető szövegek. Ilyen például rögtön a nyitó We Take Care Of Our Own, ami zongoratémájában is kicsit visszautal a Born... címadójára, és már itt felbukkan egy később gyakran visszatérő motívum - ez az album ugyanis nem más, mint hadüzenet a világot válságba döntő Wall Street-i bankároknak. Az Easy Moneyban egy nincstelen hillbilly úgy dönt, hogy bemegy a városba egy kis könnyű pénzért, és valószínűleg szintén ő az, aki az ezt követő Shackled And Drawnban megbilincselve ébred. A Jack Of All Tradesben "a bankárok egyre kövérebbek, a munkások egyre soványabbak", a 84-es album My Hometownjára visszautaló Death To My Hometownban pedig még lövések is eldördülnek. A legszomorúbb dal viszont a címadó felvétel, melyet Springsteen a lebontásra váró New Jersey-i Giants stadion szemszögéből énekel, ahol természetesen ő volt az utolsó fellépő.


 

Szerencsére azért van itt szerelmes szám (You've Got It), a Johnny Cash-féle Ring Of Fire-t megidéző tábortüzes protesztdal (We Are Alive), a Clarence Clemons utolsó szaxofonszólóját tartalmazó, eredetileg még a Rising sessionök idején felvett gospel (Land Of Hope And Dreams) és csak enyhén közhelyes ballada is (This Depression), melynek felvétele során valószínűleg azt mondta a Főnök Tom Morellónak, hogy "most hagyd otthon a hülye effektjeidet"). Ami meg a legmeglepőbb ezen az albumon, az a hangszerelés: Ron Aniello producernek köszönhetően a Wrecking Ball Springsteen eddigi talán legeklektikusabb albuma, a szokásosnál sokkal több hangszerrel, hatalmas kórusokkal, helyenként dobgéppel, hangmintákkal, és a sok kritikus által leszólt, pedig egyáltalán nem kellemetlen Rocky Groundban még egy női rapbetét is elhangzik. Ettől persze a Főnök még Főnök marad, és nem nagyon tér le a megszokott útról, de talán épp ezért van az embernek olyan érzése, hogy nem egy multimilliomos rockzenésszel van dolga, hanem egy olyan csávóval, aki a lepattant autóműhelyben előmászik a kocsi alól (mint az I'm On Fire klipjében), felkap egy gitárt, és nekiáll dühösen ordibálni. Annál nagyobb dicséretet meg nem nagyon kaphat, mint amit Barack Obama mondott neki: "Lehet, hogy én vagyok az elnök, de a Főnök te vagy."

Columbia/Sony, 2012



Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.