Lemez

Abcúg bankárkaszt!

Bruce Springsteen: Wrecking Ball

Zene

Bruce Springsteen reneszánsza, mely a 9/11 inspirálta The Rising albummal kezdődött, most már egy évtizede tart, és nemcsak a minőségben, hanem a mennyiségben is megmutatkozik - a Wrecking Ball ugyanis tíz év alatt már a hatodik lemeze a mindenki által csak Főnökként ismert főállású legendának, és akkor a Promise című, még a hetvenes években rögzített, de csak tavalyelőtt kiadott monumentális kiadványt nem is említettük. Ilyen életkornál (62 év) és ekkora diszkográfiánál óhatatlanul jön az összehasonlítás a korábbi lemezekkel, és most, az új album esetében nem is kell nagyon messzire menni, ugyanis jó pár dal a 2006-os feldolgozáslemez, a We Shall Overcome dalainak kelta hangulatát hozza vissza; a másik egyértelmű párhuzam pedig a Born In The U.S.A., hiszen a Wrecking Ball is választási évben született, és itt is vannak könnyen félreérthető szövegek. Ilyen például rögtön a nyitó We Take Care Of Our Own, ami zongoratémájában is kicsit visszautal a Born... címadójára, és már itt felbukkan egy később gyakran visszatérő motívum - ez az album ugyanis nem más, mint hadüzenet a világot válságba döntő Wall Street-i bankároknak. Az Easy Moneyban egy nincstelen hillbilly úgy dönt, hogy bemegy a városba egy kis könnyű pénzért, és valószínűleg szintén ő az, aki az ezt követő Shackled And Drawnban megbilincselve ébred. A Jack Of All Tradesben "a bankárok egyre kövérebbek, a munkások egyre soványabbak", a 84-es album My Hometownjára visszautaló Death To My Hometownban pedig még lövések is eldördülnek. A legszomorúbb dal viszont a címadó felvétel, melyet Springsteen a lebontásra váró New Jersey-i Giants stadion szemszögéből énekel, ahol természetesen ő volt az utolsó fellépő.


 

Szerencsére azért van itt szerelmes szám (You've Got It), a Johnny Cash-féle Ring Of Fire-t megidéző tábortüzes protesztdal (We Are Alive), a Clarence Clemons utolsó szaxofonszólóját tartalmazó, eredetileg még a Rising sessionök idején felvett gospel (Land Of Hope And Dreams) és csak enyhén közhelyes ballada is (This Depression), melynek felvétele során valószínűleg azt mondta a Főnök Tom Morellónak, hogy "most hagyd otthon a hülye effektjeidet"). Ami meg a legmeglepőbb ezen az albumon, az a hangszerelés: Ron Aniello producernek köszönhetően a Wrecking Ball Springsteen eddigi talán legeklektikusabb albuma, a szokásosnál sokkal több hangszerrel, hatalmas kórusokkal, helyenként dobgéppel, hangmintákkal, és a sok kritikus által leszólt, pedig egyáltalán nem kellemetlen Rocky Groundban még egy női rapbetét is elhangzik. Ettől persze a Főnök még Főnök marad, és nem nagyon tér le a megszokott útról, de talán épp ezért van az embernek olyan érzése, hogy nem egy multimilliomos rockzenésszel van dolga, hanem egy olyan csávóval, aki a lepattant autóműhelyben előmászik a kocsi alól (mint az I'm On Fire klipjében), felkap egy gitárt, és nekiáll dühösen ordibálni. Annál nagyobb dicséretet meg nem nagyon kaphat, mint amit Barack Obama mondott neki: "Lehet, hogy én vagyok az elnök, de a Főnök te vagy."

Columbia/Sony, 2012



Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.