mi a kotta?

Hallottunk harangozni

  • mi a kotta
  • 2021. augusztus 25.

Zene

Klasszikus zenei programajánló 2021/34. hétre

„Puccini igazi nagysága telivér olasz melódiájának bájában rejlik. A Tosca csak úgy hemzseg a szebbnél szebb dallamoktól, amelyek ha végeik egy-egy bántó disszonanciával fonódnak is át a következő részbe, magukban mégis zárt, kerek formai egészek, félre nem ismerhető édes gyermekei az olasz zene melódia-kultuszának… Ami végül a hangszerelést illeti, az mindig érdekes, sokszor pikáns, néha ízléstelen. Azután soha még darabot nem hallottunk, ahol annyit harangoznának és lövöldöznének, mint ebben… Harangoznak reggeli imára, esti imára, misére, Tedeumra, kolompolnak a birkák stb. Lőnek, mikor Angelotti megszökik, lövöldöznek az egész Tedeum alatt, és agyonlövik Cavaradossit. Puskapor, harangszó, orgona, kínpad, kvintlépések, csalzárlatok, egy sereg szebbnél szebb melódia…”

1903 decemberében, pár nappal a Tosca magyarországi bemutatóját követően így értékelte Giacomo Puccini operáját a Zenevilág hasábjain az a matematika–fizika szakos főreáliskolai tanár, aki alig egy esztendővel később a János vitéz zeneszerzőjeként vált nevezetessé. A Kacsóh Pongrác által emlegetett melódiák, kvintlépések és csalzárlatok most vasárnap a Müpában szólalnak majd meg, méghozzá egy olyan, izgatottan várt koncertszerű előadáson, amelynek sztárja, fő- és címszereplője korunk operadívája, Anna Netrebko lesz (Nemzeti Hangversenyterem, augusztus 29., hét óra). A produkció Cavaradossijáról persze már ugyancsak hallhattunk harangozni, hiszen őt meg Yusif Eyvazovnak hívják, s a nagy énekesnő férje és pódiumpartnere gyanánt már két ízben is járt Budapesten, hogy a tenorját csillogtassa.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.