mi a kotta?

Hallottunk harangozni

  • mi a kotta
  • 2021. augusztus 25.

Zene

Klasszikus zenei programajánló 2021/34. hétre

„Puccini igazi nagysága telivér olasz melódiájának bájában rejlik. A Tosca csak úgy hemzseg a szebbnél szebb dallamoktól, amelyek ha végeik egy-egy bántó disszonanciával fonódnak is át a következő részbe, magukban mégis zárt, kerek formai egészek, félre nem ismerhető édes gyermekei az olasz zene melódia-kultuszának… Ami végül a hangszerelést illeti, az mindig érdekes, sokszor pikáns, néha ízléstelen. Azután soha még darabot nem hallottunk, ahol annyit harangoznának és lövöldöznének, mint ebben… Harangoznak reggeli imára, esti imára, misére, Tedeumra, kolompolnak a birkák stb. Lőnek, mikor Angelotti megszökik, lövöldöznek az egész Tedeum alatt, és agyonlövik Cavaradossit. Puskapor, harangszó, orgona, kínpad, kvintlépések, csalzárlatok, egy sereg szebbnél szebb melódia…”

1903 decemberében, pár nappal a Tosca magyarországi bemutatóját követően így értékelte Giacomo Puccini operáját a Zenevilág hasábjain az a matematika–fizika szakos főreáliskolai tanár, aki alig egy esztendővel később a János vitéz zeneszerzőjeként vált nevezetessé. A Kacsóh Pongrác által emlegetett melódiák, kvintlépések és csalzárlatok most vasárnap a Müpában szólalnak majd meg, méghozzá egy olyan, izgatottan várt koncertszerű előadáson, amelynek sztárja, fő- és címszereplője korunk operadívája, Anna Netrebko lesz (Nemzeti Hangversenyterem, augusztus 29., hét óra). A produkció Cavaradossijáról persze már ugyancsak hallhattunk harangozni, hiszen őt meg Yusif Eyvazovnak hívják, s a nagy énekesnő férje és pódiumpartnere gyanánt már két ízben is járt Budapesten, hogy a tenorját csillogtassa.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.