mi a kotta?

Hallottunk harangozni

  • mi a kotta
  • 2021. augusztus 25.

Zene

Klasszikus zenei programajánló 2021/34. hétre

„Puccini igazi nagysága telivér olasz melódiájának bájában rejlik. A Tosca csak úgy hemzseg a szebbnél szebb dallamoktól, amelyek ha végeik egy-egy bántó disszonanciával fonódnak is át a következő részbe, magukban mégis zárt, kerek formai egészek, félre nem ismerhető édes gyermekei az olasz zene melódia-kultuszának… Ami végül a hangszerelést illeti, az mindig érdekes, sokszor pikáns, néha ízléstelen. Azután soha még darabot nem hallottunk, ahol annyit harangoznának és lövöldöznének, mint ebben… Harangoznak reggeli imára, esti imára, misére, Tedeumra, kolompolnak a birkák stb. Lőnek, mikor Angelotti megszökik, lövöldöznek az egész Tedeum alatt, és agyonlövik Cavaradossit. Puskapor, harangszó, orgona, kínpad, kvintlépések, csalzárlatok, egy sereg szebbnél szebb melódia…”

1903 decemberében, pár nappal a Tosca magyarországi bemutatóját követően így értékelte Giacomo Puccini operáját a Zenevilág hasábjain az a matematika–fizika szakos főreáliskolai tanár, aki alig egy esztendővel később a János vitéz zeneszerzőjeként vált nevezetessé. A Kacsóh Pongrác által emlegetett melódiák, kvintlépések és csalzárlatok most vasárnap a Müpában szólalnak majd meg, méghozzá egy olyan, izgatottan várt koncertszerű előadáson, amelynek sztárja, fő- és címszereplője korunk operadívája, Anna Netrebko lesz (Nemzeti Hangversenyterem, augusztus 29., hét óra). A produkció Cavaradossijáról persze már ugyancsak hallhattunk harangozni, hiszen őt meg Yusif Eyvazovnak hívják, s a nagy énekesnő férje és pódiumpartnere gyanánt már két ízben is járt Budapesten, hogy a tenorját csillogtassa.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.