Visszhang: lemez

Ivan & The Parazol: Budai Pop

Visszhang

A 11 éve alakult zenekarnak eddig csak néhány magyar nyelvű dala volt, de a Ha megnyitod a szíved és a Jól áll nekem az élet komoly népszerűséget ért el, ami borítékolta, hogy előbb-utóbb jobban el fognak mozdulni ebbe az irányba.

Most jött el a pillanat, hogy egy teljes albumot szenteljenek az anyanyelvüknek. Tíz dal került rá, amelyek közül négyet már korábban közzétettek, a többi viszont csak koncerteken és limitált kiadású vinylen volt hallható, mivel a digitális megjelenést tudatosan későbbre időzítették. A szövegeket Vitáris Iván énekes és Balla Máté gitáros jegyzi, azokat sokszor soronként rakták össze, a végeredmény mégis koherens. Nagy hazai példaképeikhez is ezzel kerültek legközelebb, a Fejezd be például simán elmenne LGT-számnak, ha Somló Tamás énekhangját képzeljük hozzá.

Zeneileg szintén nagy változáson ment át az együttes, több tagcserén vannak túl, ami rányomja a bélyegét a megszólalásra. A Budai Pop a címéhez méltóan kevésbé karcos, mint a korábbi lemezek, érződik rajta, hogy a rock mellett számos más műfajból merítettek. Modernebb szintihangzásokkal is kísérleteztek, a Van aki úgy szeret például teljesen billentyűshangszer-központú dal, amire eddig nem sok példa volt. A végeredmény egy minden eddiginél fülbemászóbb anyag lett, még úgy is, hogy a Take My Handhez fogható sláger valószínűleg nem fog kikerülni róla. Azért viszont nagy kár, hogy Vitáris csak néhányszor (például a Mik ezek a hangok refrénjében és talán még a Mást vártamban) engedi ki igazán a hangját, pedig ez a Parazol egyik legnagyobb erőssége.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.