Hambeth - Shakespeare-puzzle Gyulán (színház)

  • Csáki Judit
  • 2005. július 21.

Zene

Akkora az életmű, hogy színházakat, csapatokat, rendezőket "nagy zabálásra" késztet: hátha egy csapásra hetet vagy még többet is lehet ütni Shakespeare-darabokból.

Akkora az életmű, hogy színházakat, csapatokat, rendezőket "nagy zabálásra" késztet: hátha egy csapásra hetet vagy még többet is lehet ütni Shakespeare-darabokból. A zanzák, para- és metajátékok legjobb helye pedig általában a (nyári) fesztivál, a lazább közönség és a természetes közeg jótékony hatásának reményében.

Gyulán a jeles külföldi produkciókkal is tarkított Shakespeare-fesztiválon (jön Purcarete Vízkeresztje és Korsunovas Szentivánéji álomja! De levetítenek régebbi híres előadásokat is - hogy "Shakespeare konyhájáról" már ne is beszéljünkÉ) a mindenképpen koronának számító új magyar produkciót Vidnyánszky Attila rendezte, Shakespeare-koszorú a címe,

wwW.Shakespeare.hu az alcíme

(kicsit kár, hogy erre egy budapesti Shakespeare-étterem nyílik meg a hálónÉ). Már a "koszorú" is utal arra, hogy itt egy kör alakú dolgot fogunk látni. Van egy előjáték, rövid és közepesen szellemes, hiszen alig-alig bírja eltakarni azon legfőbb tulajdonságát, hogy a közönség tájékoztatására, technikai bemelegítésére született. Megjelenik benne maga a szerző - hál' isten, női mivoltában, és hál' isten, Takács Katalin játékos hangütésében -, vádlója, a kaszával fölszerelt Tolsztoj (őt Tóth László adja), s védője, a figura kliséibe öltöztetett Don Quijote, akit egyre "donki"-nak becéznek, és Blaskó Péter mosolyog ki belőle. És föltűnik Dulcinea - ő később is leginkább tünemény; képzeltségét, nemvalódiságát fájdalmas lírával hozza Szűcs Nelli.

Az Új Színház néhány színészével "dúsított" beregszászi csapat ezután megfelezi magát és a közönséget, és egyszerre kezd játékba a vár színpadán és a várfalon kívül. Odabent a komolyabb zanza megy, többé-kevésbé párhuzamosan, csomópontokra építve a Hamlet és a Macbeth, de "beszólnak" A velencei kalmárból is, és az előjáték figurái is. Vidnyánszky ebbe a játékba belekomponálja a falon túlról érkező hangokat, a mulatozást, Macbeth köszöntését. A folytonos dekonstrukció egyszer csak építkezésbe fordul: a fehér inges Hamlet és a fekete inges Macbeth párhuzama működtetni kezdi a két darabot és figurát egymásban. A tétovázó Hamlet és a meg-megtorpanó Macbeth több mint jó ötlet, mert mélysége támad. Nagy Ervin Hamlet-jének (megnézném vele az egészet) zsigeri értetlenségével Kamarás Iván (rég láttam ennyire megfelelőnek) Macbethjének ugyancsak zsigeri önképkonfliktusa áll szemben, és Vidnyánszky remekül komponálja egymás mellé a kettőt. A leghíresebb szövegek többször is elhangoznak Lady Macbeth (Pálfi Kata remekül méltatlankodik angolul-magyarul, kijátszva mindent, ami ebben rejlik), a Gertruddá alakuló Shakespeare, Claudius (Nemcsák Károly) és az apa szellemének megtévesztésig hasonló alakjában megjelenő Don Quijote, valamint Ophelia, Dulcinea és a vészbanyák kavalkádjának közepette. Érez-hető, hogy az odakint zajló játék másodpercnyi pontossággal van a bentihez hangolva, átjárásokkal, belebeszélésekkel, zenei párbeszédekkel tarkítva.

Odakint eközben főleg a Romeo és Júlia jelenetei peregnek. A két főszerepet gyerekek játsszák, és e kényes húzás a rendező kezében további árnyalatok kibontására ad lehetőséget: rezignált, majdhogynem tragikus ív születik abból, ahogy a szállóigévé lett dialógust előbb a gyerekek, majd fiatalok, aztán Takács és Blaskó, végül - magnófelvételről - Ruttkai Éva és Latinovits Zoltán hangján halljuk. És itt a két sírásó, aki szakadatlanul

imitálja a munkát,

kártyázik, eszik, közbeszól, kommentál - pedig hát lenne dolguk elég; mi már tudjuk, mennyi lesz a halott. Mindenki.

A vásári játékos, commedia dell'artés, cirkuszias elemek szépen összeállnak; miközben jól mulatunk, és távolról sem az egyes Shakespeare-darabok "desifrírozásával" töltjük az időt, kivilágosodik, hogy mégiscsak egy nagy Shakespeare-hommage zajlik itt. Verebes Ernő dramaturg és a rendező kompilálta - persze alapos szétszedések árán és után - azt a Shakespeare-fílinget, amely immár egyenesen vezet a harmadik részhez, a baljós záráshoz.

Amely a vár mellett, a Tószínpadon zajlik, immár egyesített közönség előtt. "riási temető. A fejfákon a halhatatlan, mégis halott Shakespeare-hősök neve. A zene ismerős és jelentős - amúgy mindvégig az -, a mozgás hatásos és látványos - szintén mindvégig -, Horváth Csaba koreográfiája. Bejönnek a szereplők - van, aki ladikon érkezik -, és bevillan még néhány dráma; például A vihar. A Prosperóvá simuló Shakespeare, azaz Takács Katalin egy teátrális mozdulattal eltöri a varázspálcát: ez minden, amit tenni bírhatott, szép nagy temető. Aztán a fejfák eltűnnek, Don Quijote avagy Blaskó Péter a halott Cordeliát hozza előre, mert ő itt éppen Lear király (nota bene, Cordelia pedig a szépen táncoló Blaskó Borbála). Vízsugár, hideg zuhany, mindent elmosó, elsimító áradat - és vége van.

Az "egyszer használatos" - mert annyira konkrétan ide született - produkció a hírek szerint nem múlik el végleg: újjá fog születni. Ez szinte természetes következménye, része is ennek a varázsos előadásnak.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.