Interjú

„Hatalmas áruházba jutottam”

Thomas Adès zeneszerző

Zene

Egyik legújabb munkája a Károlyi Katalin hangjára és Radnóti versére írt, s Kurtág Györgynek ajánlott Gyökér. A világszerte elismert, 50 éves angol kortárs zeneszerzővel a magyar kapcsolatok, az inspirációk és járványhelyzet mellett a hazáról és a hazatérésről is beszéltünk.

Magyar Narancs: Nemrégiben újrahallgattam néhány darabját, a Polarist, az Asylát, a Tevotot. Egy problémám van velük: hogy szépek. Márpedig a nagyközönség általában nem tartja szépnek a kortárs zenét. Ön szerint vajon miért alakult ki ez a vélemény?

Thomas Adès: Az átlag hallgató valóban nem mindig becsüli sokra a kortárs zenét, talán túl meghökkentőnek tartja.

MN: Kétségtelen, hogy a kortárs zene a közönség nagy része számára problematikus – már úgy körülbelül száz éve. Mi történhetett akkoriban? Hiszen előtte mindig is „kortárs” zenét hallgattak, lelkesen és érdeklődve.

TA: Valójában ugyanez történt a festészetben, építészetben… Talán az is hozzájárult, hogy a zenét nagyjából ettől az időszaktól kezdve főleg csak hivatásos zenészek játszották – míg azelőtt egy átlagos háztartáshoz hozzátartozott a hangszer, és játszottak is rajta, az embereknek volt saját tapasztalatuk a zenélésről.

MN: Visszatérve a szépséghez és az úgynevezett értékhez a kortárs zenében, itt van például Arvo Pärt zenéje. Eleinte mindenki ünnepelte, a kritikusok is, azután amikor népszerű lett, azaz a nagyközönség is szerette, a kritikusok kezdték elutasítani: túl könnyű, túl kiszámítható, nem elég eredeti… Mintha a népszerűség és az „igaz érték” ellentétes lenne.

TA: Ha nem haragszik meg, engem nem nagyon érdekelnek a kritikusok. Arvo igazi kedves kollégám, mérhetetlenül csodálom, nagy ember. Egy egészen új, azonnal felismerhető zenei világot teremtett. Észtországban egy nagy zenei központot is elneveztek róla, ami ritka dolog élő zeneszerző esetében. Úgyhogy, ha néhány kritikusnak problémája van vele és úgy gondolják, a zenéje túl harmonikus, akkor ők olyan tudatlanok, mint a legtudatlanabb hallgató. Nagyon egyszerű: nem értik, mit jelent, egyetlen hangot is leírni, mit egy egész új zenei univerzumot létrehozni.

Fotó: Faber Music
 
 

MN: Ön egyszer azt mondta, a kortárs zene jobban érzi magát egy kortárs épületben.

TA: Ó, azt hiszem, ez elég nyilvánvaló. Egyrészt természetesebb a zenéket olyan helyszíneken hallgatni, amilyenekre írva voltak, másrészt a modern koncerttermek – jó esetben – úgy is vannak tervezve, hogy a kortárs zenét jobban visszaadják. Ez volt a tapasztalatom a gyönyörű új hamburgi Elbphilharmonie-ban is. Nagyon szeretem azt a koncerttermet, most épp rezidens komponista lennék ott, de a pandémia miatt csak egyetlen koncertet tudtunk adni; remélem, visszajutok oda. Előadtuk volna például a nagyon tehetséges fiatal spanyol zeneszerző, Francisco Coll új, hatalmas zenekart igénylő darabját is. Francisco nem a tanítványom, mert én nem tanítok, csak egyszer régebben felfigyeltem rá, és az­óta próbálom segíteni a pályáját.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A Fidesz házhoz megy

Megfelelő helyre kilopott adatbázis, telefonálgató propagandisták, aktivisták otthonát látogató Németh Balázs. Amit a Fidesz most csinál, régen a Kurucinfó munkája volt.

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.