Haute-couture - Shakespeare: III. Richárd (színház)

  • Csáki Judit
  • 2008. július 17.

Zene

A gyulai várba illik a III. Richárd - ezért aztán tényleg kár, hogy a Kolozsvári Állami Magyar Színházzal koprodukcióban létrejött előadás nem ide készült, pontosabban ide nem készült, sem el, sem bele. Carmencita Brojboju zöld táblái szépen eltakarják a vár falait, és még a beépített lift is alkalmi emelvényre visz fel, nem a gyilokjáróra. Mondom, kár.

A gyulai várba illik a III. Richárd - ezért aztán tényleg kár, hogy a Kolozsvári Állami Magyar Színházzal koprodukcióban létrejött előadás nem ide készült, pontosabban ide nem készült, sem el, sem bele. Carmencita Brojboju zöld táblái szépen eltakarják a vár falait, és még a beépített lift is alkalmi emelvényre visz fel, nem a gyilokjáróra. Mondom, kár.

Amúgy röpke ígérettel indul a Tompa Gábor rendezte előadás: a három plazmatévén háborús pusztítás nyomai, szétlőtt házak, sivár romhalmaz mutatják, hogy a Rózsák háborúja sokba van. A játéktéren felállított számos vitrinben pedig levágott fejek, csecsemő- és magzathullák - Varga-Járó Ilona remek maszkjai-figurái - jelzik, hogy itt az ölés az úzus, és a polcokon van még hely bőven.

A háborúba, a York-Lancester-trónharcba beledemoralizálódott országban a koronának sincs becse - leginkább az egyik népszerű gyorsétteremben osztogatott papírkoronára hasonlít az a szimbólum, amelyet egy valószínűtlenül fényes domina forgat a kezében, majd húz föl a valószínűtlenül hosszú combjára. Közben a képernyőkön a királyi pár vacsorál valami elegáns helyen, már a desszertnél tartanak, egymás ujjáról nyalják le a tejszínhabot - erotika van.

Aztán Richárd van, illetve Gloster hercege, a nyomorék, aki arcára merevült kópés vigyorral, mint egy jól kitervelt csínyt, úgy jelenti be, hogy itt aztán kő kövön nem marad. Pedig látjuk: már most is csak kő kövön... Kamaszos hévvel, szinte dacosan nyomkodja a szavak első szótagját - ez a túlartikulálás, amely többek beszédét, de nem az alakításokat jellemzi, alighanem a legállandóbb eleme ennek az előadásnak.

A kezdeti ígéret keltette várakozást - hogy ugyanis itt egy bejáratott-kidolgozott romlottság lesz csúcsra járatva Richárd figurájában - lassan feledni kell, mert a színpadot beborítják a színházi fesztiválturizmus "eszperantó" elemei, csupa trendi cucc. Clarence egy nyakpárnával megy a börtönbe - a mobiltelefonját elveszik tőle; Lady Anna manökenstílben vonul be és mikrofonba búgja monológját - ez a divatbemutató-motívum amúgy az összes nőt beszabályozza, csupa haute-couture és kifutó és fenékringatás a női vonal. Lady Anna mesterkélt (vagy ironikus) sírbeszéde amúgy erősen csökkenti Richárd csábításának bravúrját - de a lefokozások tekintetében ez még a legkevesebb.

Margit az ő átkával - és ugyancsak feltűnő ruhájával, valamint égnek álló hajával - leginkább a Macbethből idetévedt vészbanyának tűnik; és ha már idetévedés, akkor a bérgyilkosok meg Tarantinóból tévedtek ide, obligát hegedűtokjukkal. És "antanténusszal" számolják ki, melyikük ölje meg Clarence-et. A szegény York hercegné bávatagon melegíti a kanalát a láng felett - de mások is söprögetik a kokót szépen. Lord Stanley a színpadon álló utcai telefonfülkéből hívja föl Lord Hastingset (vannak ezek a megrögzött mobilellenesek); még szerencse, hogy Hastings telefonja kijelzi, hogy Stanley keresi őt az utcárólÉ

A kivetítőn közben tenger morajlik - alant meg mobilon intrikálnak folyvást. Richárdot egy kibeszélőshow keretében a Mónikára igen hasonlító Buckingham győzködi arról a nép nevében, hogy királlyá kell lennie, amit Richárd - még mindig kópés vigyorral az arcán - vonakodva elfogad. A forgatás ugyancsak internacionális intonációjában a domina már asszisztens, és tátott szájjal rágógumizva mutatja, milyen is egy asszisztens. A forgatás szünetében angol nyelvű reklámfilmet látunk a kolozsvári színházról; a fölemlített hírességek sorában időben Harag Györgyig jutunk, és már vége is a szünetnek.

Lady Anna szinte észrevétlenül hal meg, de mielőtt meghal, még hozzámegy Richárdhoz, aki pedig veri, de nagyon, véres csíkok vannak a hátán. Esetleg kissé durva erotikus játékok nyomai - ez jut eszünkbe, amikor Richárd picit később jó mélyen benyúl Erzsébet királyné ruhája alá, és úgy kéri feleségül a lányát. Itt már nagyjából befordultunk az utolsó kanyarba, Richárddal együtt, aki még egy hisztérikus "unlak"-kal Buckinghamre is kimondja a halálos ítéletet, és máris az őrület peremén ácsorog; másnak minek is lehetne betudni, hogy "országát egy lóért", amikor se csata, se kilőtt ló, valószínűleg álmodja az egészet, ahogy a számos kórboncnokjelmezbe öltöztetett valahai áldozatát, a népet, a sokaságot is; ők Florin Fieroiu koreográfiájára emelik égnek a karjukat, a vitrinek eltűntek, a kép hatásos, értelmét kár kutatni, az álomnak ilyesmije nincsen.

Aztán jön Richmond, odafönt a kivetítőn - hát persze hogy leginkább nyakatlan szerb maffiózóra emlékeztet, obligát napszemüveg, és persze hogy angol nyelvre vált, ez hiányzott még az eszperantóból. Rossz angolra, sajnos - de nem úgy rosszra, hogy ez jelentene valamit. Alant a saját bérgyilkosok gyilkolják meg saját urukat, aki már nem saját uruk. Richárd játékos csínyje túl jól sikerült.

Tompa Gábor rendezésének igazi premierje novemberben lesz Kolozsváron. Még újrakezdeni is van idő - ennek az előadásnak a félkészség a legkisebb baja.

Gyulai Várszínház, Kolozsvári Állami Magyar Színház, július 5.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.