Haute-couture - Shakespeare: III. Richárd (színház)

  • Csáki Judit
  • 2008. július 17.

Zene

A gyulai várba illik a III. Richárd - ezért aztán tényleg kár, hogy a Kolozsvári Állami Magyar Színházzal koprodukcióban létrejött előadás nem ide készült, pontosabban ide nem készült, sem el, sem bele. Carmencita Brojboju zöld táblái szépen eltakarják a vár falait, és még a beépített lift is alkalmi emelvényre visz fel, nem a gyilokjáróra. Mondom, kár.

A gyulai várba illik a III. Richárd - ezért aztán tényleg kár, hogy a Kolozsvári Állami Magyar Színházzal koprodukcióban létrejött előadás nem ide készült, pontosabban ide nem készült, sem el, sem bele. Carmencita Brojboju zöld táblái szépen eltakarják a vár falait, és még a beépített lift is alkalmi emelvényre visz fel, nem a gyilokjáróra. Mondom, kár.

Amúgy röpke ígérettel indul a Tompa Gábor rendezte előadás: a három plazmatévén háborús pusztítás nyomai, szétlőtt házak, sivár romhalmaz mutatják, hogy a Rózsák háborúja sokba van. A játéktéren felállított számos vitrinben pedig levágott fejek, csecsemő- és magzathullák - Varga-Járó Ilona remek maszkjai-figurái - jelzik, hogy itt az ölés az úzus, és a polcokon van még hely bőven.

A háborúba, a York-Lancester-trónharcba beledemoralizálódott országban a koronának sincs becse - leginkább az egyik népszerű gyorsétteremben osztogatott papírkoronára hasonlít az a szimbólum, amelyet egy valószínűtlenül fényes domina forgat a kezében, majd húz föl a valószínűtlenül hosszú combjára. Közben a képernyőkön a királyi pár vacsorál valami elegáns helyen, már a desszertnél tartanak, egymás ujjáról nyalják le a tejszínhabot - erotika van.

Aztán Richárd van, illetve Gloster hercege, a nyomorék, aki arcára merevült kópés vigyorral, mint egy jól kitervelt csínyt, úgy jelenti be, hogy itt aztán kő kövön nem marad. Pedig látjuk: már most is csak kő kövön... Kamaszos hévvel, szinte dacosan nyomkodja a szavak első szótagját - ez a túlartikulálás, amely többek beszédét, de nem az alakításokat jellemzi, alighanem a legállandóbb eleme ennek az előadásnak.

A kezdeti ígéret keltette várakozást - hogy ugyanis itt egy bejáratott-kidolgozott romlottság lesz csúcsra járatva Richárd figurájában - lassan feledni kell, mert a színpadot beborítják a színházi fesztiválturizmus "eszperantó" elemei, csupa trendi cucc. Clarence egy nyakpárnával megy a börtönbe - a mobiltelefonját elveszik tőle; Lady Anna manökenstílben vonul be és mikrofonba búgja monológját - ez a divatbemutató-motívum amúgy az összes nőt beszabályozza, csupa haute-couture és kifutó és fenékringatás a női vonal. Lady Anna mesterkélt (vagy ironikus) sírbeszéde amúgy erősen csökkenti Richárd csábításának bravúrját - de a lefokozások tekintetében ez még a legkevesebb.

Margit az ő átkával - és ugyancsak feltűnő ruhájával, valamint égnek álló hajával - leginkább a Macbethből idetévedt vészbanyának tűnik; és ha már idetévedés, akkor a bérgyilkosok meg Tarantinóból tévedtek ide, obligát hegedűtokjukkal. És "antanténusszal" számolják ki, melyikük ölje meg Clarence-et. A szegény York hercegné bávatagon melegíti a kanalát a láng felett - de mások is söprögetik a kokót szépen. Lord Stanley a színpadon álló utcai telefonfülkéből hívja föl Lord Hastingset (vannak ezek a megrögzött mobilellenesek); még szerencse, hogy Hastings telefonja kijelzi, hogy Stanley keresi őt az utcárólÉ

A kivetítőn közben tenger morajlik - alant meg mobilon intrikálnak folyvást. Richárdot egy kibeszélőshow keretében a Mónikára igen hasonlító Buckingham győzködi arról a nép nevében, hogy királlyá kell lennie, amit Richárd - még mindig kópés vigyorral az arcán - vonakodva elfogad. A forgatás ugyancsak internacionális intonációjában a domina már asszisztens, és tátott szájjal rágógumizva mutatja, milyen is egy asszisztens. A forgatás szünetében angol nyelvű reklámfilmet látunk a kolozsvári színházról; a fölemlített hírességek sorában időben Harag Györgyig jutunk, és már vége is a szünetnek.

Lady Anna szinte észrevétlenül hal meg, de mielőtt meghal, még hozzámegy Richárdhoz, aki pedig veri, de nagyon, véres csíkok vannak a hátán. Esetleg kissé durva erotikus játékok nyomai - ez jut eszünkbe, amikor Richárd picit később jó mélyen benyúl Erzsébet királyné ruhája alá, és úgy kéri feleségül a lányát. Itt már nagyjából befordultunk az utolsó kanyarba, Richárddal együtt, aki még egy hisztérikus "unlak"-kal Buckinghamre is kimondja a halálos ítéletet, és máris az őrület peremén ácsorog; másnak minek is lehetne betudni, hogy "országát egy lóért", amikor se csata, se kilőtt ló, valószínűleg álmodja az egészet, ahogy a számos kórboncnokjelmezbe öltöztetett valahai áldozatát, a népet, a sokaságot is; ők Florin Fieroiu koreográfiájára emelik égnek a karjukat, a vitrinek eltűntek, a kép hatásos, értelmét kár kutatni, az álomnak ilyesmije nincsen.

Aztán jön Richmond, odafönt a kivetítőn - hát persze hogy leginkább nyakatlan szerb maffiózóra emlékeztet, obligát napszemüveg, és persze hogy angol nyelvre vált, ez hiányzott még az eszperantóból. Rossz angolra, sajnos - de nem úgy rosszra, hogy ez jelentene valamit. Alant a saját bérgyilkosok gyilkolják meg saját urukat, aki már nem saját uruk. Richárd játékos csínyje túl jól sikerült.

Tompa Gábor rendezésének igazi premierje novemberben lesz Kolozsváron. Még újrakezdeni is van idő - ennek az előadásnak a félkészség a legkisebb baja.

Gyulai Várszínház, Kolozsvári Állami Magyar Színház, július 5.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.