Házitanító - Pernilla Stalfelt gyerekkönyvei

  • - kovácsy -
  • 2007. december 20.

Zene

Aki szerelem, halál, erőszak, sőt szarás ügyében mindent tud, és hebegés-habogás nélkül képes mindezt megosztani egy gyerekkel, nos, még az ilyen ember is tanulhat valamit Pernilla Stalfelt könyveiből.

Aki szerelem, halál, erőszak, sőt szarás ügyében mindent tud, és hebegés-habogás nélkül képes mindezt megosztani egy gyerekkel, nos, még az ilyen ember is tanulhat valamit Pernilla Stalfelt könyveiből. Ha mást nem, a szerelmi bájital definitív receptjét, amely maroknyi holdfény és 1 db hangya mellett pár csepp denevérvért - ennek híján szójaszószt - is tartalmaz. A svéd múzeumpedagógus "nehéz" témákat taglaló könyvei rengeteg színes, vicces illusztrációjukkal az olvasni még nem tudó gyerekek számára is szórakoztatóak lehetnek, de valószínűleg a kamaszkorig haladva egyre élvezetesebbek a maguk finom, ugyanakkor néha teljesen önfeledt és gyermeki humorával. A felnőtteknek meg végképp tanulságos: visszahozza az élet nehéz vagy nehezen kezelhető dolgaival kapcsolatban azt a közvetlen viszonyt, amit elfed, eltompít az évek lelki érzékenységet koptató hordaléka. Gondoljunk csak bele, milyen nehéz még a mai felszabadult világban is testi dolgainkról vagy mondjuk a halálról, szeretteink halálának a lelki feldolgozásáról, a sajátunkkal kapcsolatos rejtett félelmeinkről beszélni!

A Kaki könyv az illedelmes felnőttviselkedést helyezi szembe a gyermeki vihogással, amelyet a tárgy és a róla való beszéd, a borzadályos vonzás kivált. Különösen ajánlott a színes és jókedvű kötet mindazoknak, akik egy lendületes "fúj!"-jal intézik el a vonatkozó gyerekgesztusokat. Mintegy domesztikálja a szart, amit az illusztráció virágai, ha nem is ujjongó arckifejezéssel, inkább kötelességszerűen, de konkrétan elfogyasztanak. Megtudhatjuk, hogy néz ki a halé, az elefánté, hogy a tehénét építőanyagként is használják. Vagyis elmagyarázza a helyét, a funkcióját az élővilágban, nem feledkezve meg mennyiségi jelentőségének láttató bemutatásáról. A könyv "Mókuska, mókuska üldögélt a vécén" kezdetű záró verse pedig dallam rögtönzésére ragadtathatja az egész családot.

A Halál könyv értelemszerűen inkább az illusztrációival tartja fenn az előbb dicsért derűt: a halál utáni történések finom, a világnézeti érzékenységek között korrektül lavírozgató latolgatása például kifejezetten mulatságos mozzanatokat tartalmaz, mint a madárrá változott és most egy élő gyereket röptében leszaró Pisti, vagy az elfogyasztása előtt segítségért sikoltó hot dog, egy szélsőségesen különleges reinkarnáció eredménye. Valószínűleg a halál okozta veszteségélményt nem lehet ebben a formában megragadni, de a mulandóság gondolatát talán igen. Kifejezetten szép, ahogy az oldalanként csak pár sornyi szöveg a szelíd bánat, a könnyedség és a súlyos témától gyermekien el-elkalandozó naivitás sarokpontjai között lebeg. Jólelkű házitanítóként azt igyekszik megértetni a gyerek olvasókkal, hogy a halál fájdalmas, de nem rémisztő dolog.

A Ne bánts! kön(n)yvvel sem volt könnyebb dolga az író- és illusztrátornőnek. Ha egyszerűen arról szólna a könyv, milyen gonosz dolog erőszakosnak lenni, bántani a másikat, alighanem igencsak egysíkú és üres volna: mit lehet egy ilyen szentenciához hozzátenni? Stalfelt az erőszak témakörének okosan megértő megközelítése jegyében az emberi különbözőségek felől közelíti a kérdést. A különbözés gúny tárgya, a gúny haragot szül, és már ki is alakul egy olyan helyzet, ahol valaki valakit fizikailag is bántalmaz. Félreértés ne essék, szó sincs álságos széplelkűsködésről, és nem is kínál a könyv végleges receptet arra, hogyan jöhetne létre a hajhúzástól, rugdosódástól és persze a gyengék félelmétől mentes szép új gyerekvilág.

És itt van végül a Szeretlek könyv a szeretet, a szerelem különféle megjelenési formáiról: igazi jutalomjáték a szerzőnek, csupa melegszívű játékosság az olvasónak - némi egyszerű, de velős szexuális felvilágosítással. A megszokott demisztifikálás jegyében egy kalap alá vesz mindent: van, aki egy virágot, van, aki egy aranyhalat, más a pénzt vagy egy sztárt szeret, és van, aki a jóistent. A szerelemről már az első oldalon olvashatunk: "A szerelem olyan érzés, mintha egy pohár szódavíz pezsegne bennünk (É) vagy puha vattaszőnyeg borítaná egész bensőnketÉ" De azért "nem mindig kellemes". A recept most is ugyanaz: játékos, rendszertelen asszociációk, tömör, a rajzokkal magyarázó összefüggésbe helyezett kijelentések ("A szeretet néha igazságtalan."). Afféle derűs hümmögések.

Fordította Polonyi Benigna. Vivandra Könyvek, 2006-2007, 32 oldal, 1890-1995 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.