Lemez

Helmet: Dead To The World

  • - greff -
  • 2016. december 10.

Zene

Page Hamiltont ugyan még nem tekintik itteni hívei a magyar nemzet tiszteletbeli részegységének, mint mondjuk a Depeche Mode tagjait, de azért már nem áll nagyon távol ettől a státusztól. A 2000-es évek vége óta vissza-visszajáró amerikai zenész fékezhetetlen Bartók-rajongásával és képességes osztályfőnököket idéző váratlan figyelmességével éppúgy táplálta a feléje áradó szeretet tüzét, mint azzal a ténnyel, hogy minden alkalommal képes volt világrengető verziókban prezentálni zenekara, a Helmet dzsesszes akkordokkal, furcsán ritmizált tempókkal és üdítően atonális szólókkal feldíszített, alapvetően mégis leginkább nyersbetonszerű noise rockját. A 90-es évek meghatározó zenekarai közül a Helmet nem csupán megtartotta, hanem a színpadon olykor még meg is emelte korai éveinek eleve brutálisan magasra tolt színvonalát, ami bőven elegendő indok arra, hogy a zenekar jövőre esedékes újabb budapesti koncertjén mindenki a lehető legnyugodtabb szívvel masírozzon majd a Dürer Kert felé.

De ezt a friss lemezt inkább kerüljük ki előtte. Hamilton hat évet várt a megjelentetésével, de nem igazán világos, hogy mi is lehetett vele a célja: a Dead To The World semmilyen irányban nem tágítja a Helmet univerzumát, ehelyett lapos, eseménytelen tételekben próbálja megismételni a hőskor leszállóágában, 1997-ben készített, de még tisztességes Aftertaste grunge-os dallamokkal kísért, fellazítottabb rockzenéjét. Persze, ha úgy vesszük, Hamilton most is alapos munkát végzett: elvégre a Helmet nyolcadik albuma totális kudarc.

earMUSIC, 2016; a Helmet 2017. március 2-án játszik a Dürer Kertben

alá

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.