Hildegard von Bingen Diósgyőrben (Garmarna a XXII. Kaláka-EBU Folkfesztiválon)

  • 2001. július 12.

Zene

EBU-nak az európai közszolgálati rádiók és televíziók szövetségét nevezik, tudtam meg Fogarasi Lajos fesztiválfőnöktől, maga is szervez folkfesztiválokat, és ugyancsak huszonkét éve. Hogy ebből az alkalomból akár össze is boronálhatnák a két rendezvényt, az (a Magyar Rádió könnyűzenei osztályáról) Lukácsházi Győzőnek volt az ötlete, és aligha kellett sokat lobbiznia érte. Az EBU-nak kapóra jött, hogy a diósgyőri várban ritka-ritka szép környezetű színpadot kaphat, a Kaláka pedig a három nap alatt tizennégy ingyenes és nemzetközi produkcióhoz jutott. Pontosabban: az EBU állta a gázsi, a repülőjegy és a szállás költségét, a Kalákára "csak" a technika, a reklám és a belső fuvarozás maradt. Igyekeztek közös nevezőre jutni a zenekarok kiválasztásában is, ami annyit tesz, hogy a Kaláka elküldte a svájci központba a javaslatait, amelyeket aztán vagy elfogadtak, vagy sem. Az EBU különben a feltörekvő zenekarokban utazik, így hát nincs azzal semmi gond, aki még nem hallotta a horvát Legen, a norvég Ferdafolk, a spanyol Avalon, a német Trio Delight vagy a belga Troissoeurs nevét. Én legalábbis még nem, sőt valójában most sem miattuk kerekedtem fel.
EBU-nak az európai közszolgálati rádiók és televíziók szövetségét nevezik, tudtam meg Fogarasi Lajos fesztiválfőnöktől, maga is szervez folkfesztiválokat, és ugyancsak huszonkét éve. Hogy ebből az alkalomból akár össze is boronálhatnák a két rendezvényt, az (a Magyar Rádió könnyűzenei osztályáról) Lukácsházi Győzőnek volt az ötlete, és aligha kellett sokat lobbiznia érte. Az EBU-nak kapóra jött, hogy a diósgyőri várban ritka-ritka szép környezetű színpadot kaphat, a Kaláka pedig a három nap alatt tizennégy ingyenes és nemzetközi produkcióhoz jutott. Pontosabban: az EBU állta a gázsi, a repülőjegy és a szállás költségét, a Kalákára "csak" a technika, a reklám és a belső fuvarozás maradt. Igyekeztek közös nevezőre jutni a zenekarok kiválasztásában is, ami annyit tesz, hogy a Kaláka elküldte a svájci központba a javaslatait, amelyeket aztán vagy elfogadtak, vagy sem. Az EBU különben a feltörekvő zenekarokban utazik, így hát nincs azzal semmi gond, aki még nem hallotta a horvát Legen, a norvég Ferdafolk, a spanyol Avalon, a német Trio Delight vagy a belga Troissoeurs nevét. Én legalábbis még nem, sőt valójában most sem miattuk kerekedtem fel.

Nekem a Garmarna kellett, újra és nagyon.

Kedvenc svéd zenekaromtól elhasaltam már három alkalommal - tutira mentem. Odavagyok a lemezeiért is, de amikor egy koncerten borul-borulunk el, azért az egy másik nagyságrend. Ráadásul új albuma jött ki a napokban, szóval jócskán benne volt a pakliban, hogy friss színekkel gyarapodjon az elragadtatásom.

Ennek az új albumnak Hildegard von Bingen a címe, és e kilencszáz éves időutazás nem keveset árul el a társaságról. Ez a misztikus hölgy a XII. században élt a Rajna mentén, prédikátor volt és tudós és orvos és költő és zeneszerző, önnön szavaival: az isten trombitája. 1998-ban, mikor is kilencszázadik születésnapjáról emlékezett meg a világ, a Garmarna felkérést kapott egy, a Hildegard-források feldolgozásán alapuló turnéra. A zenekarvezető Stefan Brisland-Ferner a dallamokba, Emma Härdelin énekesnő a latin szövegekbe merült, tisztességgel túlestek a koncerteken, de akkor ez már sem nekik, sem Hildegardnak nem volt elég. A következő két évet együtt töltötték; és jól elvoltak, mint kiderült Diósgyőrben.

Különben is, ez a Garmarna valódi otthona: a várfal és a középkor, a komor balladák és a misztikus ragyogás; ezt a légkört bírják elképesztően frissé tenni, a jó öreg hegedű és tekerő mellett gitárokkal, elektromos dobbal, szemplerrel. Múlt és jövő, polska és triphop, gyöngédség és drasztikum - aki egy óra alatt többet tud beszívni, vagy aki kibírja ezután Emma nélkül, az feltétlenül szóljon.

A Garmarna tizennégy órát utazott-cipekedett, hogy erre az órára, nem sokkal a kezdete előtt, Diósgyőrbe érjen. De nem sikerült kimerülnie: ahogyan játszottak, s ahogyan egymást figyelték közben, az bőven kimerítette a töretlen átszellemültség és energiaátvitel fogalmát. Volt a várnépnek mitől beindulnia.

Azt mesélték a Gamen című dal előtt, hogy egészen befutott, egyszer a svéd rádió is leadta, különben nincsenek a mainstreamben. Hát nincsenek, valóban. Bár a francia rádió tízes sikerlistájára (a svéd zenekarok közül) előttük csak az ABBA, a Roxette és az Ace of Base került fel. Bár a Billboard magazin azt írta, "alighanem a legjobb folkzenekar Skandináviában". S bár megkapták a svéd Grammyt a Guds Spelemän albumért.

Nem beszélve, mielőtt a Szigeten (augusztus 5-én) repetáznak, a magyarországi visszhangjukról.

Marton László Távolodó

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)