Koncert

Hiperkarma

Zene

Ha létezne egy olyan lista, ami a magyar popzene nagy túlélőit foglalná össze, akkor azt Pajor Tamás mellett egészen biztosan Bérczesi Róbert vezetné.

Körülbelül két és fél éve volt alkalmam beszélgetni a Hiperkarma frontemberével, és ne szépítsük, borzasztó állapotban volt a 2011-es visszaesése után. Most viszont kiváló egészségnek örvend, amihez állítólag Pajor is hozzátette a ma­gáét amolyan spirituális segítségnyújtás formájában.

A (ki)gyógyulás végeredménye az új Hiperkarma-lemez, a Konyharegény, valamint egy lemezbemutató koncert lett a Petőfi Csarnokban. Természetesen már elővételben elkelt az összes jegy (nem csoda, hiszen évek óta nem lépett fel a zenekar), úgyhogy akár nagyobb helyen is érdemes lett volna megrendezni a bulit, ha lenne valami értelmes opció a PeCsa és az Aréna között.

A klasszikus halloweenes hagyományok alapján a zenészek kimaszkolva érkeznek a színpadra (Frenk nem gitározik, hanem ismét dobol). Bérczesi Guy Fawkes-os sminket visel, és meghatóan értekezik a remélhetően még sokáig tartó tisztaságáról. Lemezbemutató koncerthez méltóan majdnem mindegyik dal előkerül az új albumról, és ezek tetszenek is a közönségnek, csak még egy kicsit szoknia kell őket.
A régiek viszont elképesztő ovációt kapnak, és szinte mindenki énekel minden sort: még a hadarós Amondóban is hallatszik a közönség hangja Bérczesié mellett. A vendégek felléptetése is jól sül el: Müller Péter Sziámi, Szekeres András, Halott Pénz és Fluor Tomi remekül illeszkedik a dalokba, melyek hallatán már tényleg nem lehet kérdéses, hogy a Hiperkarmánál nem volt fontosabb magyar zenekar a nullás években. A Konyharegény jó lépés afelé, hogy az együttes ebben az évtizedben is ugyanannyira releváns maradjon, de arra a kérdésre, hogy Bérczesi ugyanolyan formátumú és életpályájú túlélő lesz-e, mint Pajor, csak később kapunk majd választ.

Petőfi Csarnok, október 31.


Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.