Koncert

John Eliot Gardiner

Zene

Nagy karmester és mosolygó zenekara koncertezett múlt csütörtökön a Müpában, s a derű legalább annyira fontos jellemzője volt Gardinerék fellépésének, mint a nagyszerűség.

A Forradalom és Romantika Zenekara ugyanis láthatóan és hallha­tóan szereti azt, amit csinál, s ez a tény éppúgy élményszerűvé vált ezen az estén, mint az előkelő kiállású dirigens zenei ízlése. Ez utóbbi félreismerhetetlenül ott munkált már az első szám, a II. Leonóra-nyitány kirobbanó energiájában és pazarul kitartott szüneteiben, s persze érvényesült a programválasztásban is, amely Beethoven mellé állította Gardiner egyik kitüntetett kedvencét és felfedezettjét, Hector Berliozt. „Totálisan Berlioz-őrült vagyok” – idézte Gardinert a műsorfüzet, s elkötelezettségének hála, e koncert révén alighanem több százan felfedezték önmagukban a Berlioz-őrültet vagy legalábbis a Berlioz-kíváncsit. A svéd Ann Hallenberg szólójával felhangzó zenekari dalciklus, a Nyári éjszakák nem csupán rafinált hangszerelőnek, de szenvedélyes és kitárulkozó, nagy léleknek bizonyította Berliozt. A második részben azután egy tán még nagyobb fölfedezés következett: Beethoven V. szimfóniája. Mi tagadás, a Sorsszimfónia megszólaltatásai rendszerint olyasfélék, mint a hagyo­mány­őrzők által újrajátszott ütközetek: kegyeletes ismétlések, ahol vér már nem folyik, s ahol mindenki előre tudja a végeredményt. Gardiner és félig ülő, félig álló historikus zenekara most az egyszer azzal a csodásan csalóka érzéssel ajándékozott meg minket, hogy az Ötödik korántsem rég lefutott meccs: ezúttal minden itt ment végbe, előttünk. Gardiner nagystílű formálása és zenészeinek akcentusokkal merészen élő, dús játéka, s egyáltalán az együtt muzsikálás póztalan öröme a hiba nélküli koncertnél sokkal többet adott az egybegyűlteknek: a közönség közösségnek, sőt boldog közösségnek érezhette magát egy estére.

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, október 30.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.