Lemez

La Belle Excentrique

  • - csk -
  • 2014. december 8.

Zene

Patricia Petibon, a kiváló koloratúrszoprán huszonkilenc dalt vett lemezre zongorista partnere, Susan Manoff társaságában. A CD különlegessége, hogy az énekesnő – mint a kísérőfüzet játékosan fogalmaz – Gabriel Faurétól Leo Ferréig egy kalap alá veszi a francia komoly- és könnyű­zenét.

Ezeket a külön világokat illik elkülöníteni, most meg jön valaki, aki azt mondja, a sanzon is van olyan komoly, mint a műzenei dal, illetve a műzenei dal is tud olyan könnyed lenni, mint a sanzon. És bizonyít, mert a szerzők itt valóban keverednek egymással: Ferré után Erik Satie, Françis Poulenc után Manuel Rosenthal, de hallunk kompozíciót Reynaldo Hahn vagy Francine Cockenpot műhelyéből is. Nagyon vegyes lista, a hangzó végeredmény azonban meglepően egységes. Miért? Mert jelen van egységesítő hatással, amit ugyan nehéz szavakba önteni, de él és hat: a francia szellem. Mi ez? A lemez tanúságtétele szerint olyan életszemlélet, amely minden helyzetben tud elegáns lenni, kedveli a kis drámákat, az élet apró dolgainak költészetét, van benne légiesség, és persze frivol, erotikus. Ez ott van a komolyzenészek dalaiban és Ferré sanzonjaiban, amelyeket közös nevezőre hoz egy kivételes tehetségű előadó-személyiség, William Christie felfedezettje, aki a régi zenétől Alban Bergig mindent énekel. A lemez hangszerelése a vegyes műfajhoz illőn színes: az énekhangot nemcsak zongora kí­séri, de hallunk tangóharmonikát (a francia sanzon nélkülözhetetlen hangszerét), csellót, hegedűt, sőt bizonyos dalok kíséretében ütőhangszerek is megszólalnak.

Deutsche Grammophon

Figyelmébe ajánljuk

A kis pénzrablás

  • - ts -

Gyakorlatilag másodpercre ugyanakkor járunk Németország történelmében, mint a Good bye, Lenin! hősei. Az ország még két részben van, de a fal már ledőlt, a tegnap még oly zord határőrök már csak az üstöküket vakargatják, s nézik, hogyan suhannak el a Barkasok.