Hippi a lápon - Rebecca Miller: Jack és Rose balladája (film)

Zene

Íme, egy jóságos szörnyeteg: Jack, a hippinemzetség utolsó élő példánya, egy harcias mozgalmár, akinek senki sem merte megmondani, hogy Woodstockból már réges-régen hazazavarták az utolsó sárban dagonyázó szerelemgyereket is.

Íme, egy jóságos szörnyeteg: Jack, a hippinemzetség utolsó élő példánya, egy harcias mozgalmár, akinek senki sem merte megmondani, hogy Woodstockból már réges-régen hazazavarták az utolsó sárban dagonyázó szerelemgyereket is. Az a fajta konok csodabogár, akiről, ha történetesen nem egy túlfűtött forgatókönyvíró-elme szülte volna, kaján vigyorral tudósítanának a híradó végi kis színesekben. Nyolcvanhatot írunk, s Jack még mindig Bob Dylan-re kaszál saját napelemes rezervátumában: valahol az USA keleti partjainál, a saját pénzen vett egykori kommuna területén. Ha már a világot nem sikerült megváltani, pedig az ideológia és a csekkfüzet időben kéznél volt, az elvhű apa legalább egy szem leánygyermekét igyekszik megóvni a kerítésen túli civilizáció betegségeitől - hogy ez miként nem sikerül neki, erről a látványos és szép kudarcról kíván szólni a Jack és Rose balladája.

Mi tagadás, egy kissé mache az alapállás, nem sok híja, hogy nem fordul már a rajtvonalnál viccbe az egész. A paradicsomi állapotok álnaiv falvédőképei tökéletesen alkalmasak arra, hogy hamar elpárologjon a jóindulat. A pokolba vezető út jó szándékkal van kikövezve és vadvirágokkal benőve - ezt és a veszendőfélben lévő ártatlanság nem kevés szimbólumát kell lenyelni ahhoz, hogy maradéktalanul élvezhessük azt a színészi tűzijátékot, amit, ki tudja, már hányadszor, Daniel Day-Lewis rendez mindanynyiunk legnagyobb örömére. Ebben az autokrata hippikövületben annyi a harag, mint a Dühöngő bika ütéshez készülő De Nirójában. Nem véletlen, hogy ha teheti, Scorsese is szívesen forgat Day-Lewisszal: persze nem teheti, legalábbis nem túl gyakran, a maga is remete hírében álló színész köztudottan nehéz eset. Egy veszélyes elem, olyan művész, aki mellett a legkisebb hamisság is feltűnő ormótlanságnak tűnhet. A rendező (és feleség) sokszor nem tudja beérni főszereplőjét, ilyenkor aztán kétségbeesetten kapaszkodik a kékharisnyás trükközésbe. Pedig különösen jók az apa és lánya köz-ti egyszerre brutális és gyengéd csatározások: ebben a vihar előtti csendben ugyanúgy benne van a tiltott vonzalmak viszszafojtottsága, mint a kinőtt életformának szóló lemondás. Kár, hogy Miller sokszor beléjük fojtja a csöndet, Dylanre állítja a magnót, és a nagybetűs művészet reményében megfojtja a kisbetűs intimitást. Jók az arcok, de giccsesek a tájképek, jók a piszkos kis csatározások, de hamisak az érzelmi kitörések. A mű végül is egyes-egyedül a csekkfüzetével tekintélyt parancsoló, haldokló hippinek állít emléket. A rendezőnő hőse sorsára jut: akármennyire is szeretne, képtelen tudomást venni másokról.

A Mokép bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.