mi a kotta?

Hirtelen előrebukott

  • mi a kotta
  • 2018. október 13.

Zene

„Most drámai percek peregtek le. Cselényi Pál bizottsági tag Hubay Jenőhöz fordult felvilágosításért, hogy tőle, mint a jelen levő kiváló zenei szakembertől megkérdezze: vajon a Városi Színházban rendezhetők-e olyan opera-előadások, amelyek keretében száz százalékig érvényesülhessen valamelyik dalművünk. Hubay Jenő nyomban válaszolt a hozzá intézett kérdésre. – Csakis erre a megoldásra lehet gondolni – szólt –, mert amint Márkus László, az Operaház igazgatója már a múlt évben is megmondta, mintegy kétszázezer pengő költséggel járna, hogy az Operát nyáron is üzemképessé tegyék. Hangoztatta Hubay, hogy jónak tartja a Városi Színházat opera-előadások rendezésére, csak kiváló művészek kellenek…

Mikor ezeket mondta, hirtelen előrebukott, s beszéde megszakadt. Pillanatnyi dermedt csendben várták a folytatást, azonban Hubay feje ráesett az asztalra, és verejték öntötte el homlokát, majd hörögni kezdett. Egyszerre ugrottak fel Schuler Dezső alpolgármester, Kovácsházy Vilmos tanácsnok, Gidró László és még többen, akik körülvették, hogy segítségére legyenek. Gyorsan feltépték mellényét, kinyitották gallérját, az altiszt vizet hozott, de Hubay már nem tudta lenyelni a vizet.” Az egykorú sajtóbeszámoló szerint így érte a halál 1937. március 12-én Hubay Jenőt, a jeles zeneszerzőt: a Városházán, az 1938-as Szent István-év előkészületeiről tárgyaltában. Nem a koncertdobogón mint hegedűst vagy karmestert, hanem a kultúrpolitika zöldposztós fórumán, elvégre a Zeneakadémia örökös elnöke szó szerint az élete utolsó pillanatáig megkerülhetetlen tekintélynek számított ezen a téren.

A 160 éve született Hubay Jenőről most is a büszke (tan)intézmény fog megemlékezni: a születésnapon többek közt Szabadi Vilmos, Banda Ádám és Kovalszki Márta játékával, a Régi Zeneakadémia épületében (szeptember 15., hét óra).

A közéletben is oly aktív Hubay egyebek mellett a magyar–lengyel kapcsolatok erősítésén fáradozó Magyar Mickiewicz Társaságnak is dísztagja volt, így alighanem örömét lelné az Európai Hidak fesztivál programjában, merthogy a Müpa és a BFZ közös rendezvénysorozatának középpontjába az idén Lengyelország, valamint a három balti állam kerül. A vasárnapi nyitókoncertet Piotr Anderszewski és a Sinfonia Varsovia adja majd, Kodály társaságában két lengyel és egy észt zeneszerzőt felvonultatva (Nemzeti Hangversenyterem, szeptember 16., fél nyolc). Az észt természetesen Arvo Pärt, az egyik lengyel pedig az éppenséggel ugyancsak 1937 márciusában elhunyt Karol Szymanowski lesz: az utóbbitól különleges, zongorára és zenekarra komponált IV. szimfóniája ígérkezik, az Arthur Rubinsteinnek dedikált mű zongoraszólamát a félig magyar közönségkedvencnek (képünkön) juttatva.

A nyitókoncert másik lengyel komponistájának, Witold Lutosławskinak az életművét a Concerto zenekarra fogja reprezentálni, s jókora kiterjedésű véletlen folytán ez a mű a jövő csütörtökön újra elénk jut: az Óbudai Danubia Zenekar sorozatindító estjén, mellyel kezdetét veszi a Rejtvények évada a 25 esztendős együttes háza táján (Zeneakadémia, szeptember 20., fél nyolc). A Bartók-hatásokat hallató lengyel Concerto a mi Concertónk párdarabja gyanánt szólal majd meg, Hámori Máté vezényletével.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.