Hm, hm (Marcus Miller a PeCsában)

  • 1997. május 1.

Zene

Marcus Millert a PeCsa szabadterére szánta a szervező, arra gondolt, gondolom, hogy 1. a kortárs dzsessz halálra kaserolt sztárjainak egyike, 2. amúgy is megy a funky alapú dzsessz, s végtére 3. elkerülhető a havazás áprilisban. Szegény Private Music. A gyorsmérleg úgy fest, harmadannyian váltottak jegyet a betelepített koncertre, mint ahogy kihozható lett volna nullára. A szakma mindazonáltal egy az egyben kivonult, és nagyon jó volt neki. 1. Kibulizta a tiszteletjegyét, és 2. megnyugodhatott: milyen jól lehet boldogulni különösebb eredetiség nélkül is. Ami azért, na jó, túlzás egy kicsit.

Marcus Millert a PeCsa szabadterére szánta a szervező, arra gondolt, gondolom, hogy 1. a kortárs dzsessz halálra kaserolt sztárjainak egyike, 2. amúgy is megy a funky alapú dzsessz, s végtére 3. elkerülhető a havazás áprilisban. Szegény Private Music. A gyorsmérleg úgy fest, harmadannyian váltottak jegyet a betelepített koncertre, mint ahogy kihozható lett volna nullára. A szakma mindazonáltal egy az egyben kivonult, és nagyon jó volt neki. 1. Kibulizta a tiszteletjegyét, és 2. megnyugodhatott: milyen jól lehet boldogulni különösebb eredetiség nélkül is. Ami azért, na jó, túlzás egy kicsit.

De akárhogy is, nevezhetjük dzsessz-funknak vagy frissebb terminussal acid dzsessznek, mégiscsak huszonöt éve, hogy az Earth, Wind & Fire és a War megvetette e muzsika alapjait. A kis Miller tizenkét esztendős volt akkoriban, az énekleckéken már túl volt, a klarinétról épp a szaxofonra és az orgonára állt át, muzsikus dinasztiája már sejthette, hogy mire viszi. Ahogy nagykorúsodott, a fekete szórakoztatóipar élharcosainak sorába lépett, Aretha Franklin, Roberta Flack, Grover Washington felvételei dicsérik virtuozitását, akkor már basszusgitáron. A többi benne van a kislexikonban. Miles Davis Tutu című albumára szokás gondolni ilyenkor, amelynek nemcsak szerzője, de (a trombita kivételével) az előadója is Miller lett 1986-ban.

Tutuilag, jegyzem meg, a PeCsában sem volt baj; ha jól emlékszem, másodiknak játszották, abba még beleragyogott Miles szelleme. Nyájasan barátkoztam: mennyivel jobb így Hiram Bullock, mint amikor a saját zenekarával gagyi-bluest penget; milyen fekete a szinti hangszíne; mekkora ígéret a trombitás Michael "Patches" Stewart. És eszembe sem jutott hiányolni a revelációt.

Miért hiányoltam volna? Jól elvan az efféle tánczene a nélkül, azt pedig úgyis csak Miles tudta, hogy két fújástól valami megfoghatatlan minőségbe emelkedjen.

Csakhogy. Ezt az emelkedettséget Miller azzal pótolta, amivel - szerintem - nem lett volna szabad: kirívó technikai felkészültségének fitogtatásával. Hogy úriember nem csinál ilyet, az egy dolog, de (számról számra) az ilyen derekasan szórakoztató muzsikának sem sajátosságai a tolakodó, magamutogató basszusszólók. 1. Indokolatlanul bontották meg a számok szerkezetét, 2. még ha gitárpárbaj esete forgott volna fenn, sem kellett volna ennyi virga.

Már gondolom én. Másnap meghallgattam Miller új koncertlemezét, Live and More a címe (csomó átfedés a tagok és a számok között), azon visszafogottabbnak véltem. Persze a PeCsa-béli csalódottságomat sem akarnám túlspilázni: nincs harag. Azt például, hogy koncert végén kijött dedikálni, kimondottan bírtam.

F. D. J.

Petőfi Csarnok, április 20.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.