Hm, hm (Marcus Miller a PeCsában)

  • 1997. május 1.

Zene

Marcus Millert a PeCsa szabadterére szánta a szervező, arra gondolt, gondolom, hogy 1. a kortárs dzsessz halálra kaserolt sztárjainak egyike, 2. amúgy is megy a funky alapú dzsessz, s végtére 3. elkerülhető a havazás áprilisban. Szegény Private Music. A gyorsmérleg úgy fest, harmadannyian váltottak jegyet a betelepített koncertre, mint ahogy kihozható lett volna nullára. A szakma mindazonáltal egy az egyben kivonult, és nagyon jó volt neki. 1. Kibulizta a tiszteletjegyét, és 2. megnyugodhatott: milyen jól lehet boldogulni különösebb eredetiség nélkül is. Ami azért, na jó, túlzás egy kicsit.

Marcus Millert a PeCsa szabadterére szánta a szervező, arra gondolt, gondolom, hogy 1. a kortárs dzsessz halálra kaserolt sztárjainak egyike, 2. amúgy is megy a funky alapú dzsessz, s végtére 3. elkerülhető a havazás áprilisban. Szegény Private Music. A gyorsmérleg úgy fest, harmadannyian váltottak jegyet a betelepített koncertre, mint ahogy kihozható lett volna nullára. A szakma mindazonáltal egy az egyben kivonult, és nagyon jó volt neki. 1. Kibulizta a tiszteletjegyét, és 2. megnyugodhatott: milyen jól lehet boldogulni különösebb eredetiség nélkül is. Ami azért, na jó, túlzás egy kicsit.

De akárhogy is, nevezhetjük dzsessz-funknak vagy frissebb terminussal acid dzsessznek, mégiscsak huszonöt éve, hogy az Earth, Wind & Fire és a War megvetette e muzsika alapjait. A kis Miller tizenkét esztendős volt akkoriban, az énekleckéken már túl volt, a klarinétról épp a szaxofonra és az orgonára állt át, muzsikus dinasztiája már sejthette, hogy mire viszi. Ahogy nagykorúsodott, a fekete szórakoztatóipar élharcosainak sorába lépett, Aretha Franklin, Roberta Flack, Grover Washington felvételei dicsérik virtuozitását, akkor már basszusgitáron. A többi benne van a kislexikonban. Miles Davis Tutu című albumára szokás gondolni ilyenkor, amelynek nemcsak szerzője, de (a trombita kivételével) az előadója is Miller lett 1986-ban.

Tutuilag, jegyzem meg, a PeCsában sem volt baj; ha jól emlékszem, másodiknak játszották, abba még beleragyogott Miles szelleme. Nyájasan barátkoztam: mennyivel jobb így Hiram Bullock, mint amikor a saját zenekarával gagyi-bluest penget; milyen fekete a szinti hangszíne; mekkora ígéret a trombitás Michael "Patches" Stewart. És eszembe sem jutott hiányolni a revelációt.

Miért hiányoltam volna? Jól elvan az efféle tánczene a nélkül, azt pedig úgyis csak Miles tudta, hogy két fújástól valami megfoghatatlan minőségbe emelkedjen.

Csakhogy. Ezt az emelkedettséget Miller azzal pótolta, amivel - szerintem - nem lett volna szabad: kirívó technikai felkészültségének fitogtatásával. Hogy úriember nem csinál ilyet, az egy dolog, de (számról számra) az ilyen derekasan szórakoztató muzsikának sem sajátosságai a tolakodó, magamutogató basszusszólók. 1. Indokolatlanul bontották meg a számok szerkezetét, 2. még ha gitárpárbaj esete forgott volna fenn, sem kellett volna ennyi virga.

Már gondolom én. Másnap meghallgattam Miller új koncertlemezét, Live and More a címe (csomó átfedés a tagok és a számok között), azon visszafogottabbnak véltem. Persze a PeCsa-béli csalódottságomat sem akarnám túlspilázni: nincs harag. Azt például, hogy koncert végén kijött dedikálni, kimondottan bírtam.

F. D. J.

Petőfi Csarnok, április 20.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.