Régi, most (The Roots)

  • 1997. május 1.

Zene

Mint a képen is látható, a Roots tagjai szelíd, finom fejek, azzal azonban nagyon ki lehet őket idegelni, ha alternatív hip-hopnak titulálják a zenéjüket. Mindent, csak azt ne! Inkább maguk csomagolnak: organikus, igazi - valahogy így.

Mint a képen is látható, a Roots tagjai szelíd, finom fejek, azzal azonban nagyon ki lehet őket idegelni, ha alternatív hip-hopnak titulálják a zenéjüket. Mindent, csak azt ne! Inkább maguk csomagolnak: organikus, igazi - valahogy így.

Ami az igazságot illeti, az nincs természetesen. A kommersz hip-hophoz képest ugyanis a Roots akár alternatívnak is tekinthető, kivált, hogy (tudtommal) az első olyan hip-hop-zenekar, amelyik a koncertjein is csak valódi hangszereket használ; ha akarja, dobgépnek tűnik a dob, lemezjátszónak a szintetizátor és így tovább. Aki lemezen hallja, észre sem veszi, hogy másképp frankó. Erre viszont a Roots azt mondja: éppenhogy a hip-hop régi iskoláját követi, tehát a Sugarhill Records hetvenes évekbeli alapvetéseit, melynek stúdiójában hangszeresek (mint a basszeros Doug Wimbish vagy a gitáros Skip McDonald) biztosítottak alapot. Ennyit a különbségről, amúgy a hip-hop-kultúra teljes kelléktára (a festés-mázolás, a break, a bandák, a rapperek) adott.

A Roots philadelphiai zenekar, 1992-ben tűnt fel az utcasarkokon, baksisért. Aztán ahogy bevették a klubokat is, úgy illett, hogy a feldolgozásokról saját darabokra hangolódjanak, és amikor először indultak külföldre, felvettek pár számot, legyen valami árulnivaló. Ez az EP az Organix címet kapta, mondhatni, a feledik albumuk. Az első igazit ´95-ben a Geffen adta ki Do You Want More?!!!??! címmel, ezt követte tavaly az illadelph halflife, ami most nálunk is forgalomba került.

Meggyőző, korrekt dolog; a találkozásoknak abba a veszélyes típusába tartozó, amikor a lemez nem elég, koncerten kellene, azonnal. Mert a Roots nem csak attól jó, ahogyan hip-hop, hanem ahogyan dzsessz és soul, attól ugyanúgy: az illadelph halflife a baráti kör rap-sztárjain (D´Angelo, Q-Tip) túl olyan hírességektől dagad, mint a szaxofonos Steve Coleman és Dave Murray vagy az énekesnő Cassandra Wilson. Organikusan, igazán.

- bandra -

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.