Régi, most (The Roots)

  • 1997. május 1.

Zene

Mint a képen is látható, a Roots tagjai szelíd, finom fejek, azzal azonban nagyon ki lehet őket idegelni, ha alternatív hip-hopnak titulálják a zenéjüket. Mindent, csak azt ne! Inkább maguk csomagolnak: organikus, igazi - valahogy így.

Mint a képen is látható, a Roots tagjai szelíd, finom fejek, azzal azonban nagyon ki lehet őket idegelni, ha alternatív hip-hopnak titulálják a zenéjüket. Mindent, csak azt ne! Inkább maguk csomagolnak: organikus, igazi - valahogy így.

Ami az igazságot illeti, az nincs természetesen. A kommersz hip-hophoz képest ugyanis a Roots akár alternatívnak is tekinthető, kivált, hogy (tudtommal) az első olyan hip-hop-zenekar, amelyik a koncertjein is csak valódi hangszereket használ; ha akarja, dobgépnek tűnik a dob, lemezjátszónak a szintetizátor és így tovább. Aki lemezen hallja, észre sem veszi, hogy másképp frankó. Erre viszont a Roots azt mondja: éppenhogy a hip-hop régi iskoláját követi, tehát a Sugarhill Records hetvenes évekbeli alapvetéseit, melynek stúdiójában hangszeresek (mint a basszeros Doug Wimbish vagy a gitáros Skip McDonald) biztosítottak alapot. Ennyit a különbségről, amúgy a hip-hop-kultúra teljes kelléktára (a festés-mázolás, a break, a bandák, a rapperek) adott.

A Roots philadelphiai zenekar, 1992-ben tűnt fel az utcasarkokon, baksisért. Aztán ahogy bevették a klubokat is, úgy illett, hogy a feldolgozásokról saját darabokra hangolódjanak, és amikor először indultak külföldre, felvettek pár számot, legyen valami árulnivaló. Ez az EP az Organix címet kapta, mondhatni, a feledik albumuk. Az első igazit ´95-ben a Geffen adta ki Do You Want More?!!!??! címmel, ezt követte tavaly az illadelph halflife, ami most nálunk is forgalomba került.

Meggyőző, korrekt dolog; a találkozásoknak abba a veszélyes típusába tartozó, amikor a lemez nem elég, koncerten kellene, azonnal. Mert a Roots nem csak attól jó, ahogyan hip-hop, hanem ahogyan dzsessz és soul, attól ugyanúgy: az illadelph halflife a baráti kör rap-sztárjain (D´Angelo, Q-Tip) túl olyan hírességektől dagad, mint a szaxofonos Steve Coleman és Dave Murray vagy az énekesnő Cassandra Wilson. Organikusan, igazán.

- bandra -

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”