Régi, most (The Roots)

  • 1997. május 1.

Zene

Mint a képen is látható, a Roots tagjai szelíd, finom fejek, azzal azonban nagyon ki lehet őket idegelni, ha alternatív hip-hopnak titulálják a zenéjüket. Mindent, csak azt ne! Inkább maguk csomagolnak: organikus, igazi - valahogy így.

Mint a képen is látható, a Roots tagjai szelíd, finom fejek, azzal azonban nagyon ki lehet őket idegelni, ha alternatív hip-hopnak titulálják a zenéjüket. Mindent, csak azt ne! Inkább maguk csomagolnak: organikus, igazi - valahogy így.

Ami az igazságot illeti, az nincs természetesen. A kommersz hip-hophoz képest ugyanis a Roots akár alternatívnak is tekinthető, kivált, hogy (tudtommal) az első olyan hip-hop-zenekar, amelyik a koncertjein is csak valódi hangszereket használ; ha akarja, dobgépnek tűnik a dob, lemezjátszónak a szintetizátor és így tovább. Aki lemezen hallja, észre sem veszi, hogy másképp frankó. Erre viszont a Roots azt mondja: éppenhogy a hip-hop régi iskoláját követi, tehát a Sugarhill Records hetvenes évekbeli alapvetéseit, melynek stúdiójában hangszeresek (mint a basszeros Doug Wimbish vagy a gitáros Skip McDonald) biztosítottak alapot. Ennyit a különbségről, amúgy a hip-hop-kultúra teljes kelléktára (a festés-mázolás, a break, a bandák, a rapperek) adott.

A Roots philadelphiai zenekar, 1992-ben tűnt fel az utcasarkokon, baksisért. Aztán ahogy bevették a klubokat is, úgy illett, hogy a feldolgozásokról saját darabokra hangolódjanak, és amikor először indultak külföldre, felvettek pár számot, legyen valami árulnivaló. Ez az EP az Organix címet kapta, mondhatni, a feledik albumuk. Az első igazit ´95-ben a Geffen adta ki Do You Want More?!!!??! címmel, ezt követte tavaly az illadelph halflife, ami most nálunk is forgalomba került.

Meggyőző, korrekt dolog; a találkozásoknak abba a veszélyes típusába tartozó, amikor a lemez nem elég, koncerten kellene, azonnal. Mert a Roots nem csak attól jó, ahogyan hip-hop, hanem ahogyan dzsessz és soul, attól ugyanúgy: az illadelph halflife a baráti kör rap-sztárjain (D´Angelo, Q-Tip) túl olyan hírességektől dagad, mint a szaxofonos Steve Coleman és Dave Murray vagy az énekesnő Cassandra Wilson. Organikusan, igazán.

- bandra -

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.