Régi, most (The Roots)

  • 1997. május 1.

Zene

Mint a képen is látható, a Roots tagjai szelíd, finom fejek, azzal azonban nagyon ki lehet őket idegelni, ha alternatív hip-hopnak titulálják a zenéjüket. Mindent, csak azt ne! Inkább maguk csomagolnak: organikus, igazi - valahogy így.

Mint a képen is látható, a Roots tagjai szelíd, finom fejek, azzal azonban nagyon ki lehet őket idegelni, ha alternatív hip-hopnak titulálják a zenéjüket. Mindent, csak azt ne! Inkább maguk csomagolnak: organikus, igazi - valahogy így.

Ami az igazságot illeti, az nincs természetesen. A kommersz hip-hophoz képest ugyanis a Roots akár alternatívnak is tekinthető, kivált, hogy (tudtommal) az első olyan hip-hop-zenekar, amelyik a koncertjein is csak valódi hangszereket használ; ha akarja, dobgépnek tűnik a dob, lemezjátszónak a szintetizátor és így tovább. Aki lemezen hallja, észre sem veszi, hogy másképp frankó. Erre viszont a Roots azt mondja: éppenhogy a hip-hop régi iskoláját követi, tehát a Sugarhill Records hetvenes évekbeli alapvetéseit, melynek stúdiójában hangszeresek (mint a basszeros Doug Wimbish vagy a gitáros Skip McDonald) biztosítottak alapot. Ennyit a különbségről, amúgy a hip-hop-kultúra teljes kelléktára (a festés-mázolás, a break, a bandák, a rapperek) adott.

A Roots philadelphiai zenekar, 1992-ben tűnt fel az utcasarkokon, baksisért. Aztán ahogy bevették a klubokat is, úgy illett, hogy a feldolgozásokról saját darabokra hangolódjanak, és amikor először indultak külföldre, felvettek pár számot, legyen valami árulnivaló. Ez az EP az Organix címet kapta, mondhatni, a feledik albumuk. Az első igazit ´95-ben a Geffen adta ki Do You Want More?!!!??! címmel, ezt követte tavaly az illadelph halflife, ami most nálunk is forgalomba került.

Meggyőző, korrekt dolog; a találkozásoknak abba a veszélyes típusába tartozó, amikor a lemez nem elég, koncerten kellene, azonnal. Mert a Roots nem csak attól jó, ahogyan hip-hop, hanem ahogyan dzsessz és soul, attól ugyanúgy: az illadelph halflife a baráti kör rap-sztárjain (D´Angelo, Q-Tip) túl olyan hírességektől dagad, mint a szaxofonos Steve Coleman és Dave Murray vagy az énekesnő Cassandra Wilson. Organikusan, igazán.

- bandra -

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.