Igazgatói rendezés - Bertolt Brecht: Koldusopera (színház)

  • Szűcs Teri
  • 2006. október 5.

Zene

Brecht ezúttal nem forog a sírjában, hanem táncra perdül örömében: győzött a síron túlról.

Brecht ezúttal nem forog a sírjában, hanem táncra perdül örömében: győzött a síron túlról. Az a Koldusopera, amely megannyi Kurt Weill-slágerével, operettes dramaturgiájával, színészkényeztető szerepeivel a Bárka Színház új korszakának logójaként a társulatot és a közönséget van hivatva megnyugtatni, földobni, meghódítani, egyszóval, azaz kettővel: színházilag szeretni, a júniusi előbemutató után az őszi "rendes" bemutatóra olyan tágabb közegbe, illetve kontextusba pottyant, hogy láttán kipipálhatók a brechti politikai színház összes jellemzői. Foghatnánk a véletlenre - hiszen tényleg: ki tudhatta előre, milyen forró őszünk lesz? -, de nem lenne igazunk: színházban a véletlen a semmiből nem csinál semmit, csak a valamivel megy valamire.

Kérdés persze, mire megyünk ezzel. Mármint azzal, hogy fölhangosodtak bizonyos motívumok: a szegények nevében trükkösen és erőszakosan kéregető álszegények, az őket "futtató" Peacock házaspár szemforgató, álszent és magabiztos érvényesülése, Tigris Brown rendőrfőnök higgadt és üzemszerű korrupciója - és hát nem utolsósorban a pirosra festett, de utcai rokonait mégiscsak erőteljesen megidéző fémkordon, valamint a második felvonás végi fináléba becsörtető "igazi" szegényt eltakarító slag, alias vízágyú. Amely természetesen szerepelt már az előbemutatón is, de míg akkor a közönség szánalommal vegyes együttérzéssel nézte a betolakodót, ma a rendteremtő és locsoló Peacocké a szimpátiája.

A fölhangosodások árnyékában halkabb lett az a kétségtelen és egyértelmű rendezői törekvés, hogy - legalábbis az előadás felütésében - eszünkbe juttasson (már annak, aki látta annak idején) egy régi,

Jurij Ljubimov

rendezte Koldusoperát; az idézetet részben a Törőcsik Mari és Garas Dezső által (magnóról) énekelt Cápa-dal, valamint a játéktér mögött olykor látható vásznon felbukkanó piros busz testesíti meg. Gesztus, nem több, de szép.

Egyébként pedig pörgősen, nagy trappban sodor az előadás, daltól dalig, jelenettől jelenetig, és ez a felfokozott tempó egyrészt transzparens és kézenfekvő értelmezést kínál - "a Koldusopera az, aminek hiszitek" -, másrészt az előadás gyönge pontjait hivatott eltakarni; utóbbiakból egyébként kevesebb van most, mint volt az évad végén.

Balázs Zoltán Bicska Maxijáról már akkor is látszott, hogy nem az a mágikus, a játék egészét uraló nagyszabású figura, amelyet látni szoktunk, netán látni szeretünk. Finomabb és halványabb - nem is érteni, miért paríroz neki például a Leprás Mátyást játszó Kardos Róbert. Ha nem szereposztási tévesztésről van szó, akkor nyilván a Bicska Maxi-skatulya átfestéséről: ez a bandavezér markáns stílusával, halk és billenékeny határozottságával, a külsőségekkel - kalap, fehér kesztyű, vastag szivar - alaposan megtámogatott exteriőrrel inkább profi házasságszédelgőnek látszik, mint a gyilkolástól sem rettenő nagyszabású bűnözőnek. Balázs alakítása a

kedves slemil

Bicska Maxi szorult helyzetében, az utolsó pillanatokban a legjobb - a halálfélelem igazinak látszik, és e tekintetben némi rendezői meglepetés is vár a nézőre.

Blum Tamás fordítását Vörös Róbert dramaturg toldozta-foldozta - nem lett jó, ütős és frappáns szöveg; ez baj, amin némileg segít, hogy az előadás svungja, valamint a Faragó Béla által remekül diktált zene eltereli róla a figyelmet. A dalokkal nem egyforma sikerrel birkóznak meg a szereplők, de van néhány igazán jó teljesítmény.

Például a Peacockot játszó Seress Zoltáné, aki nemcsak jól énekel, hanem hosszú kabátjában, a Bibliát szorongatva jó emblémája a produkciónak. Mondhatni: ennek a Koldusoperának ő a főszereplője. A felesége szerepében Spolarics Andrea sokkal visszafogottabb, mint néhány hónapja volt, momentán úton van a karikatúrától a figuraábrázolás felé. Mezei Kinga Pollyja játékban erősebb, mint énekhangban. Egyed Attila Tigris Brownja ugyancsak tartalmasabb környezeténél. Seress mellett a másik kiemelkedő alakítás Varjú Olgáé: Kocsma Jennyje az árulás, a szenvedély és a rezignáció számtalan árnyalatát mutatja, az pedig, ahogy Bicska Maxi végperceiben a férfi utolsó reggelijének maradékát villázza szenvtelen nyugalommal, igazán megrendítő.

Alföldi Róbert ezzel a rendezésével nemcsak új korszakot nyit a sokat szenvedett Bárka Színház életében, hanem pragmatikus és praktikus igazgatói teendőket is abszolvál. Igazgatói rendezés ez, melyben a számtalan szempont, szándék és teendő közül szemmel láthatóan nem egy originális, mély és erőteljes Koldusopera-interpretáció volt a legfontosabb. Alföldi tehetséges teatralitással, elegánsan és elszántan, körültekintő igazgatói gondossággal üzen közönségének: nekik fog szólni ez a színház; szól a társulatához: jó szerepeket fognak kapni; és szól a "nagy levegőbe" bele: meg fogja csinálni. És akkor jöhet Alföldi, a rendező.

Bárka Színház, szeptember 23.

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.