Lemez

Így érdemes

Underworld: Barbara Barbara, We Face a Shining Future

  • - minek -
  • 2016. május 7.

Zene

Karl Hyde és Rick Smith az elektronikus tánczene időtlen ikonjai: ott voltak a kezdeteknél (sőt, már az előtt is…), velük lett felnőtt, majd szinte riasztóan gigantikus tömegszórakoztató attrakcióvá a műfaj.

Tízezrek hallgatták őket a fesztiválokon, dalaik (mert az Underworld-szerzemények voltaképpen mindig azok) az ezredforduló környékének igazi himnuszai, ikonikus filmek betétszámai voltak, Hyde repetitív, mániákus kántálása pedig az elektronikus popzene egyik trade markja, amely száz közül is felismerhetővé teszi az Underworld felvételeit.

Most dramaturgiailag jöhetne akár egy de is az új album kapcsán, ám minek: a hat év szünet után kiadott Barbara Barbara… tökéletesen igazolja a felfokozott várakozásokat, sőt voltaképpen kellemesen meg is lepi az Underworld pályafutásának utóbbi évtizedeit nem feltétlenül elfogult rajongással figyelő befogadót. Igaz, a két delikvens az utóbbi években sem pihent a babérjain: Karl Hyde szólólemezével (Edgeland) és Enóval közös 2014-es albumával öregbítette hírnevét, Rick Smith pedig többek között Danny Boyle-lal dolgozott együtt, például a Trance című film zenéjén. Ráadásul megfelelő producert találtak a közös munkához: a drum and bass attrakcióként elhíresült High Contrastnak hála a maga változatosságában is összetartó zeneanyagot sikerült összerakni, ahol az Underworld jó három ­évtizedes pályafutásából ismerős hangképek és stílusok frissen, felesleges kliséktől mentesen kelnek új életre. Az I Exhale posztpunkos allúziójától az If Rah lassú-középtempós, kissé savas hömpölygésén át a Low Burn határozott döngöléséig szépen fokozatosan emelkedünk Hyde jólesően megnyugtató kántálásával kísérve. A Santiago Cuatro meglepő, de kellemes akusztikus gitáros szösszenete és a lassú, egzotikus szintetikus dudasávval és dünnyögéssel kísért Motorhome sem ültetik le a lemezt, csupán engedik, hogy megpihenjünk a finálé előtt. Az Ova Nova pontosan az a melodikus, középtempós 4/4-ben lüktető, érzelmektől fűtött szerzemény, amelyet az érett s még kreativitása teljében lévő Underworldtől várhatunk; Hyde manipulált hangját a háttérben kíséri a két zenekari beltag lánygyerme­keinek vokálja – s ez a családias, optimista, emelkedő hangulat megmarad a lelketlen megfigyelő számára kicsit hatásvadásznak tűnő, de tökéletesen működő zárószámban (Nylon Strung) is. Javukra írhatjuk, hogy a visszafogott hosszúságú, háromnegyed órás terjedelmet sikerült maximálisan kihasználniuk, s egy szinte megindítóan kedves lemezt tettek le az asztalra.

Universal, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.