Lemez

Így érdemes

Underworld: Barbara Barbara, We Face a Shining Future

  • - minek -
  • 2016. május 7.

Zene

Karl Hyde és Rick Smith az elektronikus tánczene időtlen ikonjai: ott voltak a kezdeteknél (sőt, már az előtt is…), velük lett felnőtt, majd szinte riasztóan gigantikus tömegszórakoztató attrakcióvá a műfaj.

Tízezrek hallgatták őket a fesztiválokon, dalaik (mert az Underworld-szerzemények voltaképpen mindig azok) az ezredforduló környékének igazi himnuszai, ikonikus filmek betétszámai voltak, Hyde repetitív, mániákus kántálása pedig az elektronikus popzene egyik trade markja, amely száz közül is felismerhetővé teszi az Underworld felvételeit.

Most dramaturgiailag jöhetne akár egy de is az új album kapcsán, ám minek: a hat év szünet után kiadott Barbara Barbara… tökéletesen igazolja a felfokozott várakozásokat, sőt voltaképpen kellemesen meg is lepi az Underworld pályafutásának utóbbi évtizedeit nem feltétlenül elfogult rajongással figyelő befogadót. Igaz, a két delikvens az utóbbi években sem pihent a babérjain: Karl Hyde szólólemezével (Edgeland) és Enóval közös 2014-es albumával öregbítette hírnevét, Rick Smith pedig többek között Danny Boyle-lal dolgozott együtt, például a Trance című film zenéjén. Ráadásul megfelelő producert találtak a közös munkához: a drum and bass attrakcióként elhíresült High Contrastnak hála a maga változatosságában is összetartó zeneanyagot sikerült összerakni, ahol az Underworld jó három ­évtizedes pályafutásából ismerős hangképek és stílusok frissen, felesleges kliséktől mentesen kelnek új életre. Az I Exhale posztpunkos allúziójától az If Rah lassú-középtempós, kissé savas hömpölygésén át a Low Burn határozott döngöléséig szépen fokozatosan emelkedünk Hyde jólesően megnyugtató kántálásával kísérve. A Santiago Cuatro meglepő, de kellemes akusztikus gitáros szösszenete és a lassú, egzotikus szintetikus dudasávval és dünnyögéssel kísért Motorhome sem ültetik le a lemezt, csupán engedik, hogy megpihenjünk a finálé előtt. Az Ova Nova pontosan az a melodikus, középtempós 4/4-ben lüktető, érzelmektől fűtött szerzemény, amelyet az érett s még kreativitása teljében lévő Underworldtől várhatunk; Hyde manipulált hangját a háttérben kíséri a két zenekari beltag lánygyerme­keinek vokálja – s ez a családias, optimista, emelkedő hangulat megmarad a lelketlen megfigyelő számára kicsit hatásvadásznak tűnő, de tökéletesen működő zárószámban (Nylon Strung) is. Javukra írhatjuk, hogy a visszafogott hosszúságú, háromnegyed órás terjedelmet sikerült maximálisan kihasználniuk, s egy szinte megindítóan kedves lemezt tettek le az asztalra.

Universal, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.