mi a kotta?

Imeneo

  • mi a kotta
  • 2016. január 17.

Zene

„Bevezetés. Megadni magam teljesen a sorsnak, vagy ami ugyanaz: a kiismerhetetlen, eleve elrendelt Gondviselésnek. Allegro. A kétség moraja, ellenvetések, XXX szégyene. Ugrás a hit ölelésébe??? Gyönyörű terv, bárcsak meg tudnám csinálni.” Alighanem érdekes játék lenne a karácsonyi szünetben pusztán az ilyen-olyan szerzői leírások, önvallomások alapján beazonosítani egy-egy szimfóniát, s egy efféle fejtörőben okvetlenül szerephez jutna a fenti idézet is, mellyel az oly sokat szenvedő Csajkovszkij jellemezte készülő V. szimfóniáját. „Bebizonyítani – nemcsak másoknak, de magamnak is –, hogy nem írtam még ki magamból mindent zeneszerzőként” – ez a vágy sarkallta 1888-ban a nagy orosz romantikust, s művével azután fényesen bizonyított is, akárcsak a Rómeó és Júlia nyitányfantáziával meg Rokokó-változataival, melyek szintén ott szerepelnek majd a Concerto Budapest és Várdai István közös aranyvasárnapi hangversenyén (Zeneakadémia, december 20., fél nyolc).

Csajkovszkij e szimfónia komponálásakor már túl volt házassági kísérletének kudarcán, amikor is Hymen kötéséből valósággal szökve menekült a konvencionális élet látszatában reménykedő zeneszerző. Hymen, azaz Imeneo szintén felbukkan majd a Zeneakadémián: igaz, nem a házasságkötések görög nemtője gyanánt, hanem mint Händel 1740-ben bemutatott opera seriájának bátor címszereplője, aki az opera végén azért maga is a házasság révébe jut. A mű néhány áriája és zenekari részlete a Concerto Armonico remeknek ígérkező estjén hangzik majd fel, méghozzá Bach a-moll hármasversenyének és a zenekarvezető Spányi Miklós G-dúr szvitjének ölelésében (Zeneakadémia, december 22., fél nyolc).

S karácsony lévén, térjünk csak vissza még Csajkovszkijhoz, elvégre az ő Diótörője nélkül nem telhet el az ünnep! Kocsis Zoltán és Nemzeti Filharmonikusai immár hagyományszerűen zenélik körbe ilyenkor a bábelőadás formájában közönség elé kerülő Diótörőt, ezúttal a Budapest Bábszínház társulatával együttműködve (Nemzeti Hangversenyterem, december 23. és 27., tizenegy és hat óra). S ha már karácsonyi hagyományokról esik szó, hát ilyenkor esedékes Fischer Iván és a Fesztiválzenekar évzáró Titokkoncertje (Zeneakadémia, december 26., 27., 28., háromnegyed nyolc, 27., fél négy). No és persze éppígy tradíció Bach Karácsonyi oratóriuma is, melyet most Vashegyi György Purcell Kórusa a Norvég Barokk Zenekar társaságában vezet majd elő, olyan szólistákkal, mint például a nagyszerű Eric Stoklossa (Nemzeti Hangversenyterem, december 19., fél nyolc).

Még mindig hagyomány, de ez már újévi: Fischer Ádám és vele Haydn Teremtése, melyet most a Fischer alapította Osztrák–Magyar Haydn Zenekar, valamint a bécsi Staatsoper kórusa ad majd elő, Celeng Mária, Szigetvári Dávid és Florian Boesch szólójával (Nemzeti Hangversenyterem, január 1., hét óra). Az viszont már hagyománytörés, s hozzá a műsoregyeztetés páratlan csodája, hogy A teremtést pár nappal korábban a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarával és Vásáry Tamás vezényletével is meghallgathatjuk ugyanitt (Nemzeti Hangversenyterem, december 18., fél nyolc).

S az egész évi figyelmet megköszönve zárja a 2015-ös ajánlások sorát egy háromestés sorozat a BMC-ből: a Szent Efrém Férfikarral, a Budapesti Vonósokkal és jeles énekesekkel (december 28., 29., 30.). Római napok – ez a sorozat címe, s az első estén Fekete Gyula kisoperája, a Római láz, a második estén egyházzene, a harmadikon pedig alighanem mindenféle olasz filmzenék várják majd a karácsony után újra egybesereglő közönséget.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.