mi a kotta?

Imeneo

  • mi a kotta
  • 2016. január 17.

Zene

„Bevezetés. Megadni magam teljesen a sorsnak, vagy ami ugyanaz: a kiismerhetetlen, eleve elrendelt Gondviselésnek. Allegro. A kétség moraja, ellenvetések, XXX szégyene. Ugrás a hit ölelésébe??? Gyönyörű terv, bárcsak meg tudnám csinálni.” Alighanem érdekes játék lenne a karácsonyi szünetben pusztán az ilyen-olyan szerzői leírások, önvallomások alapján beazonosítani egy-egy szimfóniát, s egy efféle fejtörőben okvetlenül szerephez jutna a fenti idézet is, mellyel az oly sokat szenvedő Csajkovszkij jellemezte készülő V. szimfóniáját. „Bebizonyítani – nemcsak másoknak, de magamnak is –, hogy nem írtam még ki magamból mindent zeneszerzőként” – ez a vágy sarkallta 1888-ban a nagy orosz romantikust, s művével azután fényesen bizonyított is, akárcsak a Rómeó és Júlia nyitányfantáziával meg Rokokó-változataival, melyek szintén ott szerepelnek majd a Concerto Budapest és Várdai István közös aranyvasárnapi hangversenyén (Zeneakadémia, december 20., fél nyolc).

Csajkovszkij e szimfónia komponálásakor már túl volt házassági kísérletének kudarcán, amikor is Hymen kötéséből valósággal szökve menekült a konvencionális élet látszatában reménykedő zeneszerző. Hymen, azaz Imeneo szintén felbukkan majd a Zeneakadémián: igaz, nem a házasságkötések görög nemtője gyanánt, hanem mint Händel 1740-ben bemutatott opera seriájának bátor címszereplője, aki az opera végén azért maga is a házasság révébe jut. A mű néhány áriája és zenekari részlete a Concerto Armonico remeknek ígérkező estjén hangzik majd fel, méghozzá Bach a-moll hármasversenyének és a zenekarvezető Spányi Miklós G-dúr szvitjének ölelésében (Zeneakadémia, december 22., fél nyolc).

S karácsony lévén, térjünk csak vissza még Csajkovszkijhoz, elvégre az ő Diótörője nélkül nem telhet el az ünnep! Kocsis Zoltán és Nemzeti Filharmonikusai immár hagyományszerűen zenélik körbe ilyenkor a bábelőadás formájában közönség elé kerülő Diótörőt, ezúttal a Budapest Bábszínház társulatával együttműködve (Nemzeti Hangversenyterem, december 23. és 27., tizenegy és hat óra). S ha már karácsonyi hagyományokról esik szó, hát ilyenkor esedékes Fischer Iván és a Fesztiválzenekar évzáró Titokkoncertje (Zeneakadémia, december 26., 27., 28., háromnegyed nyolc, 27., fél négy). No és persze éppígy tradíció Bach Karácsonyi oratóriuma is, melyet most Vashegyi György Purcell Kórusa a Norvég Barokk Zenekar társaságában vezet majd elő, olyan szólistákkal, mint például a nagyszerű Eric Stoklossa (Nemzeti Hangversenyterem, december 19., fél nyolc).

Még mindig hagyomány, de ez már újévi: Fischer Ádám és vele Haydn Teremtése, melyet most a Fischer alapította Osztrák–Magyar Haydn Zenekar, valamint a bécsi Staatsoper kórusa ad majd elő, Celeng Mária, Szigetvári Dávid és Florian Boesch szólójával (Nemzeti Hangversenyterem, január 1., hét óra). Az viszont már hagyománytörés, s hozzá a műsoregyeztetés páratlan csodája, hogy A teremtést pár nappal korábban a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarával és Vásáry Tamás vezényletével is meghallgathatjuk ugyanitt (Nemzeti Hangversenyterem, december 18., fél nyolc).

S az egész évi figyelmet megköszönve zárja a 2015-ös ajánlások sorát egy háromestés sorozat a BMC-ből: a Szent Efrém Férfikarral, a Budapesti Vonósokkal és jeles énekesekkel (december 28., 29., 30.). Római napok – ez a sorozat címe, s az első estén Fekete Gyula kisoperája, a Római láz, a második estén egyházzene, a harmadikon pedig alighanem mindenféle olasz filmzenék várják majd a karácsony után újra egybesereglő közönséget.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.