„Ingüket, szoknyájukat tépték” – Mitől őrültek meg a magyar fiatalok 1967-ben?

  • L.T.
  • 2015. március 14.

Zene

E heti nyomtatott kiadásunkban a Spencer Davis Group 1967-es budapesti koncertje utáni rendőrattakról írunk; kardlapozás, gumibotozás, ilyenek. Ám a koncert közben is történtek durva dolgok.

Michelangelo Antonioni 1966-ban forgatta Nagyítás című filmjét, egy évvel később Cannes-ban Arany Pálmát nyert. A film egyik emlékezetes jelenetében, a Yardbirds együttes koncertjén az egyik gitáros, Jeff Beck (a másik Jimmy Page volt) összetöri a gitárját, s a nézőtérre dobja. Közelharc kezdődik az ereklyéért, a csatát a film főszereplője (Thomas, a fotós – David Hemmings) nyeri meg, de őt csak a teljesítmény érdekli…

A Nagyítást Magyarországon 1969. május 1-jén mutatták be, ám két évvel korábban, a Spencer Davis Group koncertjén is lejátszódhatott volna valami hasonló, ha nem lépnek közbe a rendezők. Az eset krónikása, Tóth Tihamér rendőr százados a Belügyi Szemle 1967/9. számában a következőt írta: „A szünet után a Spencer Davis gitáros-énekes és zenekara megkezdte hangversenyét: nagy hangorkán, füttykoncert fogadta a zenekart.  A nagy tetszést kiváltó ritmusok hatására (…) egyes személyek és csoportok »extázisba« estek, ingüket, szoknyájukat tépték, lengették, különböző tárgyakat, valamint egymást dobálták. A zenekar tagjai vagy sötétben, vagy gyenge fény mellett vonultak a színpadra és csak a szereplő hangszer vagy énekes volt reflektorfényben. Ez fokozta a rendbontás lehetőségét. Egy dobszóló végén a dobos a dobverőjét a küzdőtéren lévő közönség soraiba dobta, amelyre rávetették magukat az ott ülők, és darabokra tördelve igyekeztek maguknak »egy kis emléket« szerezni. A rendezőség – rendőri beavatkozás nélkül – a dobverő apró darabokra való szétszedése után a rendet helyreállította.”

false


Nos, nem könnyű ezt a – rendőri szaknyelven szólva – életidegen szituációt magunk elé képzelni. Nem világos ugyanis, hogy végül a közönség vagy a rendezőség kivitelezte-e az „apró darabokra való szétszedést”? Továbbá: hogyan sikerült ezután a rendet helyreállítani? Szétosztották a dobverő darabjait a rajongók között? Vagy ők maguk vágták zsebre? Bárhogy is volt, egyvalamiben mégis biztosak lehetünk. Az értékes kincsek később ugyanott kötöttek ki, ahol Jeff Beck gitárjának a nyaka: a szemetesben.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.