Michelangelo Antonioni 1966-ban forgatta Nagyítás című filmjét, egy évvel később Cannes-ban Arany Pálmát nyert. A film egyik emlékezetes jelenetében, a Yardbirds együttes koncertjén az egyik gitáros, Jeff Beck (a másik Jimmy Page volt) összetöri a gitárját, s a nézőtérre dobja. Közelharc kezdődik az ereklyéért, a csatát a film főszereplője (Thomas, a fotós – David Hemmings) nyeri meg, de őt csak a teljesítmény érdekli…
A Nagyítást Magyarországon 1969. május 1-jén mutatták be, ám két évvel korábban, a Spencer Davis Group koncertjén is lejátszódhatott volna valami hasonló, ha nem lépnek közbe a rendezők. Az eset krónikása, Tóth Tihamér rendőr százados a Belügyi Szemle 1967/9. számában a következőt írta: „A szünet után a Spencer Davis gitáros-énekes és zenekara megkezdte hangversenyét: nagy hangorkán, füttykoncert fogadta a zenekart. A nagy tetszést kiváltó ritmusok hatására (…) egyes személyek és csoportok »extázisba« estek, ingüket, szoknyájukat tépték, lengették, különböző tárgyakat, valamint egymást dobálták. A zenekar tagjai vagy sötétben, vagy gyenge fény mellett vonultak a színpadra és csak a szereplő hangszer vagy énekes volt reflektorfényben. Ez fokozta a rendbontás lehetőségét. Egy dobszóló végén a dobos a dobverőjét a küzdőtéren lévő közönség soraiba dobta, amelyre rávetették magukat az ott ülők, és darabokra tördelve igyekeztek maguknak »egy kis emléket« szerezni. A rendezőség – rendőri beavatkozás nélkül – a dobverő apró darabokra való szétszedése után a rendet helyreállította.”
|
Nos, nem könnyű ezt a – rendőri szaknyelven szólva – életidegen szituációt magunk elé képzelni. Nem világos ugyanis, hogy végül a közönség vagy a rendezőség kivitelezte-e az „apró darabokra való szétszedést”? Továbbá: hogyan sikerült ezután a rendet helyreállítani? Szétosztották a dobverő darabjait a rajongók között? Vagy ők maguk vágták zsebre? Bárhogy is volt, egyvalamiben mégis biztosak lehetünk. Az értékes kincsek később ugyanott kötöttek ki, ahol Jeff Beck gitárjának a nyaka: a szemetesben.