„Ingüket, szoknyájukat tépték” – Mitől őrültek meg a magyar fiatalok 1967-ben?

  • L.T.
  • 2015. március 14.

Zene

E heti nyomtatott kiadásunkban a Spencer Davis Group 1967-es budapesti koncertje utáni rendőrattakról írunk; kardlapozás, gumibotozás, ilyenek. Ám a koncert közben is történtek durva dolgok.

Michelangelo Antonioni 1966-ban forgatta Nagyítás című filmjét, egy évvel később Cannes-ban Arany Pálmát nyert. A film egyik emlékezetes jelenetében, a Yardbirds együttes koncertjén az egyik gitáros, Jeff Beck (a másik Jimmy Page volt) összetöri a gitárját, s a nézőtérre dobja. Közelharc kezdődik az ereklyéért, a csatát a film főszereplője (Thomas, a fotós – David Hemmings) nyeri meg, de őt csak a teljesítmény érdekli…

A Nagyítást Magyarországon 1969. május 1-jén mutatták be, ám két évvel korábban, a Spencer Davis Group koncertjén is lejátszódhatott volna valami hasonló, ha nem lépnek közbe a rendezők. Az eset krónikása, Tóth Tihamér rendőr százados a Belügyi Szemle 1967/9. számában a következőt írta: „A szünet után a Spencer Davis gitáros-énekes és zenekara megkezdte hangversenyét: nagy hangorkán, füttykoncert fogadta a zenekart.  A nagy tetszést kiváltó ritmusok hatására (…) egyes személyek és csoportok »extázisba« estek, ingüket, szoknyájukat tépték, lengették, különböző tárgyakat, valamint egymást dobálták. A zenekar tagjai vagy sötétben, vagy gyenge fény mellett vonultak a színpadra és csak a szereplő hangszer vagy énekes volt reflektorfényben. Ez fokozta a rendbontás lehetőségét. Egy dobszóló végén a dobos a dobverőjét a küzdőtéren lévő közönség soraiba dobta, amelyre rávetették magukat az ott ülők, és darabokra tördelve igyekeztek maguknak »egy kis emléket« szerezni. A rendezőség – rendőri beavatkozás nélkül – a dobverő apró darabokra való szétszedése után a rendet helyreállította.”

false


Nos, nem könnyű ezt a – rendőri szaknyelven szólva – életidegen szituációt magunk elé képzelni. Nem világos ugyanis, hogy végül a közönség vagy a rendezőség kivitelezte-e az „apró darabokra való szétszedést”? Továbbá: hogyan sikerült ezután a rendet helyreállítani? Szétosztották a dobverő darabjait a rajongók között? Vagy ők maguk vágták zsebre? Bárhogy is volt, egyvalamiben mégis biztosak lehetünk. Az értékes kincsek később ugyanott kötöttek ki, ahol Jeff Beck gitárjának a nyaka: a szemetesben.

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”