„Ingüket, szoknyájukat tépték” – Mitől őrültek meg a magyar fiatalok 1967-ben?

  • L.T.
  • 2015. március 14.

Zene

E heti nyomtatott kiadásunkban a Spencer Davis Group 1967-es budapesti koncertje utáni rendőrattakról írunk; kardlapozás, gumibotozás, ilyenek. Ám a koncert közben is történtek durva dolgok.

Michelangelo Antonioni 1966-ban forgatta Nagyítás című filmjét, egy évvel később Cannes-ban Arany Pálmát nyert. A film egyik emlékezetes jelenetében, a Yardbirds együttes koncertjén az egyik gitáros, Jeff Beck (a másik Jimmy Page volt) összetöri a gitárját, s a nézőtérre dobja. Közelharc kezdődik az ereklyéért, a csatát a film főszereplője (Thomas, a fotós – David Hemmings) nyeri meg, de őt csak a teljesítmény érdekli…

A Nagyítást Magyarországon 1969. május 1-jén mutatták be, ám két évvel korábban, a Spencer Davis Group koncertjén is lejátszódhatott volna valami hasonló, ha nem lépnek közbe a rendezők. Az eset krónikása, Tóth Tihamér rendőr százados a Belügyi Szemle 1967/9. számában a következőt írta: „A szünet után a Spencer Davis gitáros-énekes és zenekara megkezdte hangversenyét: nagy hangorkán, füttykoncert fogadta a zenekart.  A nagy tetszést kiváltó ritmusok hatására (…) egyes személyek és csoportok »extázisba« estek, ingüket, szoknyájukat tépték, lengették, különböző tárgyakat, valamint egymást dobálták. A zenekar tagjai vagy sötétben, vagy gyenge fény mellett vonultak a színpadra és csak a szereplő hangszer vagy énekes volt reflektorfényben. Ez fokozta a rendbontás lehetőségét. Egy dobszóló végén a dobos a dobverőjét a küzdőtéren lévő közönség soraiba dobta, amelyre rávetették magukat az ott ülők, és darabokra tördelve igyekeztek maguknak »egy kis emléket« szerezni. A rendezőség – rendőri beavatkozás nélkül – a dobverő apró darabokra való szétszedése után a rendet helyreállította.”

false


Nos, nem könnyű ezt a – rendőri szaknyelven szólva – életidegen szituációt magunk elé képzelni. Nem világos ugyanis, hogy végül a közönség vagy a rendezőség kivitelezte-e az „apró darabokra való szétszedést”? Továbbá: hogyan sikerült ezután a rendet helyreállítani? Szétosztották a dobverő darabjait a rajongók között? Vagy ők maguk vágták zsebre? Bárhogy is volt, egyvalamiben mégis biztosak lehetünk. Az értékes kincsek később ugyanott kötöttek ki, ahol Jeff Beck gitárjának a nyaka: a szemetesben.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.