„Ingüket, szoknyájukat tépték” – Mitől őrültek meg a magyar fiatalok 1967-ben?

  • L.T.
  • 2015. március 14.

Zene

E heti nyomtatott kiadásunkban a Spencer Davis Group 1967-es budapesti koncertje utáni rendőrattakról írunk; kardlapozás, gumibotozás, ilyenek. Ám a koncert közben is történtek durva dolgok.

Michelangelo Antonioni 1966-ban forgatta Nagyítás című filmjét, egy évvel később Cannes-ban Arany Pálmát nyert. A film egyik emlékezetes jelenetében, a Yardbirds együttes koncertjén az egyik gitáros, Jeff Beck (a másik Jimmy Page volt) összetöri a gitárját, s a nézőtérre dobja. Közelharc kezdődik az ereklyéért, a csatát a film főszereplője (Thomas, a fotós – David Hemmings) nyeri meg, de őt csak a teljesítmény érdekli…

A Nagyítást Magyarországon 1969. május 1-jén mutatták be, ám két évvel korábban, a Spencer Davis Group koncertjén is lejátszódhatott volna valami hasonló, ha nem lépnek közbe a rendezők. Az eset krónikása, Tóth Tihamér rendőr százados a Belügyi Szemle 1967/9. számában a következőt írta: „A szünet után a Spencer Davis gitáros-énekes és zenekara megkezdte hangversenyét: nagy hangorkán, füttykoncert fogadta a zenekart.  A nagy tetszést kiváltó ritmusok hatására (…) egyes személyek és csoportok »extázisba« estek, ingüket, szoknyájukat tépték, lengették, különböző tárgyakat, valamint egymást dobálták. A zenekar tagjai vagy sötétben, vagy gyenge fény mellett vonultak a színpadra és csak a szereplő hangszer vagy énekes volt reflektorfényben. Ez fokozta a rendbontás lehetőségét. Egy dobszóló végén a dobos a dobverőjét a küzdőtéren lévő közönség soraiba dobta, amelyre rávetették magukat az ott ülők, és darabokra tördelve igyekeztek maguknak »egy kis emléket« szerezni. A rendezőség – rendőri beavatkozás nélkül – a dobverő apró darabokra való szétszedése után a rendet helyreállította.”

false


Nos, nem könnyű ezt a – rendőri szaknyelven szólva – életidegen szituációt magunk elé képzelni. Nem világos ugyanis, hogy végül a közönség vagy a rendezőség kivitelezte-e az „apró darabokra való szétszedést”? Továbbá: hogyan sikerült ezután a rendet helyreállítani? Szétosztották a dobverő darabjait a rajongók között? Vagy ők maguk vágták zsebre? Bárhogy is volt, egyvalamiben mégis biztosak lehetünk. Az értékes kincsek később ugyanott kötöttek ki, ahol Jeff Beck gitárjának a nyaka: a szemetesben.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.