Lemez

makrohang: MAXREBO

  • - vincze -
  • 2015. március 13.

Zene

Az igen fiatal srácokból álló makrohangba (a név kisbetűs) először a legutolsó Fekete Zaj fesztiválon futottam bele, és a trió elmebetegen kísérletezős, mégis csodálatosan felépített instrumentális műsora oda is szögezett a színpad elé. Akkor már volt egy Monokini Terror című kislemezük, amely minőségi munka volt, de azért nem adta vissza a zenekar élő energiáját, most pedig itt a második kiadvány, a majdnem nagylemeznyi, de még kislemezként kiadott MAXREBO.

A makrohang a „jazz for metal­heads” szlogennel jellemzi saját magát, és ez még akkor is találó, ha a MAXREBO-n hallható zenének szerencsére semmi köze nincs sem ahhoz a birodalmi köcsögséghez, amit Magyarországon ma a leg­többen dzsessznek tartanak, sem mondjuk a Sabatonhoz. A ritmus­szekció – Czirják Tamás dobos és Gyányi Marcell basszusgitáros – a dzsesszkonzin tanul, mégsem tolja magát előre – ehelyett olyasfajta pumpálós groove-okon ringatózik, mint mondjuk a Seeking Sickest Queens önmagában is magával ragadó dob-basszus témázgatása, és erre száll rá Nagy Gergely gitáros, aki egyszerre merít az igazán gonosz zajzenékből, a dzsesszből és egyáltalán minden olyan műfajból, ahol elektromos gitárt hallani. Ő bátran lépked ki aztán a hangnemekből úgy, hogy a végeredmény mégsem lesz öncélú, ráadásul olyan kreativitással használja az effekteket, amire már nagyon régóta nem volt példa Magyarországon.
A következő anyag most már lehetne egy igazi nagylemez, addig pedig egy makrohang–pozvakowski-turné volna talán a legjobb megoldás.

 

S*10 Records, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.