Lemez

makrohang: MAXREBO

  • - vincze -
  • 2015. március 13.

Zene

Az igen fiatal srácokból álló makrohangba (a név kisbetűs) először a legutolsó Fekete Zaj fesztiválon futottam bele, és a trió elmebetegen kísérletezős, mégis csodálatosan felépített instrumentális műsora oda is szögezett a színpad elé. Akkor már volt egy Monokini Terror című kislemezük, amely minőségi munka volt, de azért nem adta vissza a zenekar élő energiáját, most pedig itt a második kiadvány, a majdnem nagylemeznyi, de még kislemezként kiadott MAXREBO.

A makrohang a „jazz for metal­heads” szlogennel jellemzi saját magát, és ez még akkor is találó, ha a MAXREBO-n hallható zenének szerencsére semmi köze nincs sem ahhoz a birodalmi köcsögséghez, amit Magyarországon ma a leg­többen dzsessznek tartanak, sem mondjuk a Sabatonhoz. A ritmus­szekció – Czirják Tamás dobos és Gyányi Marcell basszusgitáros – a dzsesszkonzin tanul, mégsem tolja magát előre – ehelyett olyasfajta pumpálós groove-okon ringatózik, mint mondjuk a Seeking Sickest Queens önmagában is magával ragadó dob-basszus témázgatása, és erre száll rá Nagy Gergely gitáros, aki egyszerre merít az igazán gonosz zajzenékből, a dzsesszből és egyáltalán minden olyan műfajból, ahol elektromos gitárt hallani. Ő bátran lépked ki aztán a hangnemekből úgy, hogy a végeredmény mégsem lesz öncélú, ráadásul olyan kreativitással használja az effekteket, amire már nagyon régóta nem volt példa Magyarországon.
A következő anyag most már lehetne egy igazi nagylemez, addig pedig egy makrohang–pozvakowski-turné volna talán a legjobb megoldás.

 

S*10 Records, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.