mi a kotta?

Istenkirály vagy

  • mi a kotta
  • 2017. április 2.

Zene

„Magas termetű, sovány ember volt, nehéz természetű s ugyanakkor lelkes. Utálta a világot, éppen egy olyan korban, amikor a végletekig csiszolták a jó modort és nem sokra tartották az afféle különcködést, hogy valaki nem akar udvari ember lenni. [...] A muzsika iránti csaknem kizárólagos szerelme révén minden gyötrelmet eltűrt, aminek az elegáns közömbösség kora óhatatlanul alávetette zsenijét. Filozófusnak született; a dicsőség azért mégsem hagyta hidegen. Művének szépsége azonban ennél is kedvesebb volt számára. Élete vége felé egyszer valaki megkérdezte tőle, hogy »jobban tetszik-e fülének a taps zaja, mint operáinak zenéje«. Rameau néhány pillanatig hallgatott, majd azt mondta: »A zenémet még jobban szeretem.« […] Egy – éppolyan hosszú, mint megmagyarázhatatlan – ideig még csak nem is emlékeztek Rameau-ra: zenéjének báját, oly finoman szabályos formáit olyan zenefelfogás váltja föl, amely kizárólag a drámai hatást tartja fontosnak. A fülünket simogató harmóniai »trouvaille« átadja helyét a masszív, adminisztratív, könnyen hallgatható harmóniának, s az emberek végre »értik« a zenét!” – így jellemezte az empatikus pálya- és honfitárs, Debussy nagy elődjét, Jean-Philippe Rameau-t, aki máig ad nekünk felfedeznivalót. Most épp a Naïs című operája, azaz pastorale héroïque-ja vár reánk, melyet ugyan ki más, mint Vashegyi György bocsát majd elénk két együttese és nemzetközi szereplőgárda részvételével (Nemzeti Hangversenyterem, március 4., hét óra). A mitológiai téma és az aktuálpolitikai apropó egyszerre jellemzi ezt a művet, melyet 1749 elején az aacheni békekötés örömére komponált a hatvanas évei közepén járó mester, Jupiter alakjában természetesen XV. Lajost istenítve.

A Müpában más, számunkra gyakorlatilag még ismeretlen mű is felhangzik majd ezekben a napokban, méghozzá a Pannon Filharmonikusok pénteki koncertjén (Nemzeti Hangversenyterem, március 10., fél nyolc). Itt a jeles észt karmester, Olari Elts dirigál majd, és a programon Enescu Román rapszódiái és kedvenc Sibelius-szimfóniánk, a Második között félúton megszólal William Walton Hegedűversenye: a hajdan Jascha Heifetz által megrendelt concertót Heifetz Stradivariján fogja eljátszani a japán Akiko Suwanai.

A hét szimfóniafölfedezéséért viszont a Zeneakadémiára kell elfáradnunk, ahol a magyar származású Christian Schumann a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarát vezényli csütörtök este (március 9., fél nyolc). Itt ugyanis Bruckner 4. „Romantikus” szimfóniájának társaságában egy 2014-es ősbemutatójú amerikai mű is ott szerepel majd. Elliot Goldenthal gisz-moll szimfóniája lesz ez a kompozíció, s mi e szerző nevét elsősorban filmek révén ismerhetjük, elvégre ő volt az Interjú a vámpírral vagy épp a Frida zeneszerzője, s az utóbbi munkájáért egy Oscar-díjat is elnyert.

Jöjjenek végül felfedezések helyett az örök rácsodálkozások! David Fray és az Orchestre de Chambre de Paris például egynemű Mendelssohn-koncertet ad szombat este, különös figyelmet szentelve az elsőségeknek (Zeneakadémia, március 4., fél nyolc). Várjon Dénes és a Liszt Ferenc Kamarazenekar kedden a lehető leghagyományosabb Haydn–Mozart–Beethoven és egyúttal nyitány–versenymű–szimfónia programot kínál számunkra, és mi erre palik is leszünk (Zeneakadémia, március 7., fél nyolc). És ugyanez a sablon csütörtökön a Nemzeti Filharmonikusokkal is: csak épp Beethovent Dvořákra cserélve, és zongoraszó helyett Várdai István világraszóló csellójátékával (Nemzeti Hangversenyterem, március 9., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.

Miért hallgat Erdő Péter?

2025 júliusának egyik forró szerda éjjelén Konrád-Lampedúza Bence betanított kémia­tanár hazafelé ballagott Ráczboldogkőn, a Kistücsök névre hallgató alma materéből. Nem volt ittas egy cseppet sem, de megviselte a nehéz levegő, amikor szembejött vele egy kormányzati óriásplakát. 

Kinek a bűne?

A kormánypárti média azzal igyekszik lejáratni egy Tisza párti önkéntest, hogy korábban pornófilmekben szerepelt. A kampány morális természetű, a nőt bűnösnek és erkölcstelennek állítja be, s persze ezt vetíti rá a pártra is.

„Lövésük sincs róla”

Magyarországon nem az illegális kábítószerek okozzák a legnagyobb problémát a fiatalok körében. A hazai 16 évesek élen járnak az alkohol, a cigaretta és e-cigaretta kipróbálásában, és kilátástalannak érzett helyzetük miatt sokan a serkentők felé fordulnak.