mi a kotta?

Istenkirály vagy

  • mi a kotta
  • 2017. április 2.

Zene

„Magas termetű, sovány ember volt, nehéz természetű s ugyanakkor lelkes. Utálta a világot, éppen egy olyan korban, amikor a végletekig csiszolták a jó modort és nem sokra tartották az afféle különcködést, hogy valaki nem akar udvari ember lenni. [...] A muzsika iránti csaknem kizárólagos szerelme révén minden gyötrelmet eltűrt, aminek az elegáns közömbösség kora óhatatlanul alávetette zsenijét. Filozófusnak született; a dicsőség azért mégsem hagyta hidegen. Művének szépsége azonban ennél is kedvesebb volt számára. Élete vége felé egyszer valaki megkérdezte tőle, hogy »jobban tetszik-e fülének a taps zaja, mint operáinak zenéje«. Rameau néhány pillanatig hallgatott, majd azt mondta: »A zenémet még jobban szeretem.« […] Egy – éppolyan hosszú, mint megmagyarázhatatlan – ideig még csak nem is emlékeztek Rameau-ra: zenéjének báját, oly finoman szabályos formáit olyan zenefelfogás váltja föl, amely kizárólag a drámai hatást tartja fontosnak. A fülünket simogató harmóniai »trouvaille« átadja helyét a masszív, adminisztratív, könnyen hallgatható harmóniának, s az emberek végre »értik« a zenét!” – így jellemezte az empatikus pálya- és honfitárs, Debussy nagy elődjét, Jean-Philippe Rameau-t, aki máig ad nekünk felfedeznivalót. Most épp a Naïs című operája, azaz pastorale héroïque-ja vár reánk, melyet ugyan ki más, mint Vashegyi György bocsát majd elénk két együttese és nemzetközi szereplőgárda részvételével (Nemzeti Hangversenyterem, március 4., hét óra). A mitológiai téma és az aktuálpolitikai apropó egyszerre jellemzi ezt a művet, melyet 1749 elején az aacheni békekötés örömére komponált a hatvanas évei közepén járó mester, Jupiter alakjában természetesen XV. Lajost istenítve.

A Müpában más, számunkra gyakorlatilag még ismeretlen mű is felhangzik majd ezekben a napokban, méghozzá a Pannon Filharmonikusok pénteki koncertjén (Nemzeti Hangversenyterem, március 10., fél nyolc). Itt a jeles észt karmester, Olari Elts dirigál majd, és a programon Enescu Román rapszódiái és kedvenc Sibelius-szimfóniánk, a Második között félúton megszólal William Walton Hegedűversenye: a hajdan Jascha Heifetz által megrendelt concertót Heifetz Stradivariján fogja eljátszani a japán Akiko Suwanai.

A hét szimfóniafölfedezéséért viszont a Zeneakadémiára kell elfáradnunk, ahol a magyar származású Christian Schumann a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarát vezényli csütörtök este (március 9., fél nyolc). Itt ugyanis Bruckner 4. „Romantikus” szimfóniájának társaságában egy 2014-es ősbemutatójú amerikai mű is ott szerepel majd. Elliot Goldenthal gisz-moll szimfóniája lesz ez a kompozíció, s mi e szerző nevét elsősorban filmek révén ismerhetjük, elvégre ő volt az Interjú a vámpírral vagy épp a Frida zeneszerzője, s az utóbbi munkájáért egy Oscar-díjat is elnyert.

Jöjjenek végül felfedezések helyett az örök rácsodálkozások! David Fray és az Orchestre de Chambre de Paris például egynemű Mendelssohn-koncertet ad szombat este, különös figyelmet szentelve az elsőségeknek (Zeneakadémia, március 4., fél nyolc). Várjon Dénes és a Liszt Ferenc Kamarazenekar kedden a lehető leghagyományosabb Haydn–Mozart–Beethoven és egyúttal nyitány–versenymű–szimfónia programot kínál számunkra, és mi erre palik is leszünk (Zeneakadémia, március 7., fél nyolc). És ugyanez a sablon csütörtökön a Nemzeti Filharmonikusokkal is: csak épp Beethovent Dvořákra cserélve, és zongoraszó helyett Várdai István világraszóló csellójátékával (Nemzeti Hangversenyterem, március 9., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.