mi a kotta?

Istenkirály vagy

  • mi a kotta
  • 2017. április 2.

Zene

„Magas termetű, sovány ember volt, nehéz természetű s ugyanakkor lelkes. Utálta a világot, éppen egy olyan korban, amikor a végletekig csiszolták a jó modort és nem sokra tartották az afféle különcködést, hogy valaki nem akar udvari ember lenni. [...] A muzsika iránti csaknem kizárólagos szerelme révén minden gyötrelmet eltűrt, aminek az elegáns közömbösség kora óhatatlanul alávetette zsenijét. Filozófusnak született; a dicsőség azért mégsem hagyta hidegen. Művének szépsége azonban ennél is kedvesebb volt számára. Élete vége felé egyszer valaki megkérdezte tőle, hogy »jobban tetszik-e fülének a taps zaja, mint operáinak zenéje«. Rameau néhány pillanatig hallgatott, majd azt mondta: »A zenémet még jobban szeretem.« […] Egy – éppolyan hosszú, mint megmagyarázhatatlan – ideig még csak nem is emlékeztek Rameau-ra: zenéjének báját, oly finoman szabályos formáit olyan zenefelfogás váltja föl, amely kizárólag a drámai hatást tartja fontosnak. A fülünket simogató harmóniai »trouvaille« átadja helyét a masszív, adminisztratív, könnyen hallgatható harmóniának, s az emberek végre »értik« a zenét!” – így jellemezte az empatikus pálya- és honfitárs, Debussy nagy elődjét, Jean-Philippe Rameau-t, aki máig ad nekünk felfedeznivalót. Most épp a Naïs című operája, azaz pastorale héroïque-ja vár reánk, melyet ugyan ki más, mint Vashegyi György bocsát majd elénk két együttese és nemzetközi szereplőgárda részvételével (Nemzeti Hangversenyterem, március 4., hét óra). A mitológiai téma és az aktuálpolitikai apropó egyszerre jellemzi ezt a művet, melyet 1749 elején az aacheni békekötés örömére komponált a hatvanas évei közepén járó mester, Jupiter alakjában természetesen XV. Lajost istenítve.

A Müpában más, számunkra gyakorlatilag még ismeretlen mű is felhangzik majd ezekben a napokban, méghozzá a Pannon Filharmonikusok pénteki koncertjén (Nemzeti Hangversenyterem, március 10., fél nyolc). Itt a jeles észt karmester, Olari Elts dirigál majd, és a programon Enescu Román rapszódiái és kedvenc Sibelius-szimfóniánk, a Második között félúton megszólal William Walton Hegedűversenye: a hajdan Jascha Heifetz által megrendelt concertót Heifetz Stradivariján fogja eljátszani a japán Akiko Suwanai.

A hét szimfóniafölfedezéséért viszont a Zeneakadémiára kell elfáradnunk, ahol a magyar származású Christian Schumann a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarát vezényli csütörtök este (március 9., fél nyolc). Itt ugyanis Bruckner 4. „Romantikus” szimfóniájának társaságában egy 2014-es ősbemutatójú amerikai mű is ott szerepel majd. Elliot Goldenthal gisz-moll szimfóniája lesz ez a kompozíció, s mi e szerző nevét elsősorban filmek révén ismerhetjük, elvégre ő volt az Interjú a vámpírral vagy épp a Frida zeneszerzője, s az utóbbi munkájáért egy Oscar-díjat is elnyert.

Jöjjenek végül felfedezések helyett az örök rácsodálkozások! David Fray és az Orchestre de Chambre de Paris például egynemű Mendelssohn-koncertet ad szombat este, különös figyelmet szentelve az elsőségeknek (Zeneakadémia, március 4., fél nyolc). Várjon Dénes és a Liszt Ferenc Kamarazenekar kedden a lehető leghagyományosabb Haydn–Mozart–Beethoven és egyúttal nyitány–versenymű–szimfónia programot kínál számunkra, és mi erre palik is leszünk (Zeneakadémia, március 7., fél nyolc). És ugyanez a sablon csütörtökön a Nemzeti Filharmonikusokkal is: csak épp Beethovent Dvořákra cserélve, és zongoraszó helyett Várdai István világraszóló csellójátékával (Nemzeti Hangversenyterem, március 9., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”