Koncert

Itt és most: Kurtág–Ligeti

  • Molnár Szabolcs
  • 2019. március 28.

Zene

A szó szoros értelmében apróság, mégis lényegi tényezővé vált, amikor Szalai András a hagyományos cimbalomverőkről evőpálcikákra váltott. Hosszas kísérletezgetés után – Kurtág György mindig túl intenzívnek, színezetében nem megfelelőnek érezte a cimbalom hangját a Négy Ahmatova-költemény című darabja (op. 41) közbülső tételeiben – akadt rá erre a megoldásra, mely az ujjakkal pendítettől éppen egy árnyalattal különböző hangot eredményez. Ám ez az egy árnyalat tökéletesen illett a tompított pianinó, hárfa, nagybőgő, cseleszta együttesébe, és nagyban hozzájárult ahhoz, hogy az eredetileg kíséret nélküli szólóénekként fogalmazott darab hangszeres apparátusában egy gigantikus gitárt fedezzünk fel. Megtaposott orosz költők a végtelen pusztaság felett óriás balalajkán úsznak. A kép nem Chagall, hanem Kurtág fejében született meg, és a Ligeti Ensemble mutatta meg a Zeneakadémián. Fenomenális volt, miként a Bornemisza-concerto lemezfelvételére Budapestre érkező énekesnő, Tony Arnold is. Abban pedig volt valami sorsszerű, hogy néhány nappal Tandori Dezső halála után a koncert az ő verseire írt Eszká-emlékzajjal kezdődött. A lételméleti problémákról nonszensz nyelven fogalmazott sorokat Kurtág kongeniálisan fordította át szopránra (Brassói-Jőrös Andrea) és hegedűre (Keller András); hogy a metafizikai mélység fenyegető csendje ezúttal kevéssé érvényesült, arról a neszező közönség is tehetett. A számomra új felállásban színpadra lépő Keller Kvartett két darabot is előadott, a 6 moments musicaux (Kurtág) és Ligeti György 1. vonósnégyese közül az utóbbi ragadta magával a publikumot. S valahogy az egész koncertnek jót tett, hogy az introvertált kezdéstől fokozatosan haladtunk a zeneszerzői extrovertáltság irányába és a legvégén Ligeti különösen izgalmas darabja, a Kammerkonzert, Rácz Zoltán vezetésével valódi izgatottságot generált.

Zeneakadémia, február 17.

Figyelmébe ajánljuk

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.