Lemez

Jamie Lidell: Building a Beginning

  • - minek -
  • 2016. december 24.

Zene

Alig két évtized alatt a fülünk hallatára vált Jamie Lidell, a korát megelőzően innovatív Super_Collider elektronikus-vokális duó trükkös hangmanipulátora érett soulénekessé. A Warpnál kijött lemezei a kísérletező Muddlin Geartől az új Lidell-hangzást kialakító Multiplyon vagy az őt immár soul-pop művészként definiáló Jimen át a három évvel ezelőtt ki­adott, elektrofunkos Jamie Lidellig szinte teljes művészi körképet nyújtanak róla. A művész idén már a 43. életévét is betöltötte, tán ideje is volt egy összegző anyagnak, de a Building A Beginning sokkal inkább afféle vissza a kályhához típusú album lett. Egy már-már hagyományos hangszerelésű lemez, amely szinte lubickol a hatvanas és hetvenes évek ilyen-olyan, hol szinte gospeles, hol inkább vidáman funkoló soulzenéiben.

Ráadásul a Building az alkalmi melankóliája ellenére egy minden szempontból felnőtt, a maga nemében boldog album lett: talán nem is véletlen, hogy a szellemes, kreatív dalszerző a legtöbb számban megosztotta munkáját a feleségével, Lindsay Rome-mal. Az emlékezős, vallomásos és klasszikus szerelmes dalok sora kellő változatosságot és minden regiszteren erős érzelmi tónust kölcsönöz az albumnak, melyet nem is pusztán családi körben készített el Lidell. Olyan remek zenészek segítették munkáját, mint Pino Palladino basszer, Pat Sansone billentyűs vagy az utóbbi években befutott Daru Jones dobos, hogy ne is szóljunk a régi alkotótárs/billentyűs Mockyról. A dinamikáról finom váltások gondoskodnak: ahogy például belép a reggae-s lüktetésű How Did I Live Before, majd átadja helyét a funkys Walk Right Backnek. De akad itt szinte klasszikus blues (Motionless), a már szinte a hetvenes-nyolcvanas évek „kékszemű” soulzenéire visszakacsintó darab (I Stay Inside) vagy csellós-hárfás-hegedűs ballada is (Prescious Years), Lidell pedig valamennyit képes teljes beleéléssel, pirulás nélkül prezentálni.

Jajulin/Deep Distribution, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.