Lemez

Jamie Lidell: Building a Beginning

  • - minek -
  • 2016. december 24.

Zene

Alig két évtized alatt a fülünk hallatára vált Jamie Lidell, a korát megelőzően innovatív Super_Collider elektronikus-vokális duó trükkös hangmanipulátora érett soulénekessé. A Warpnál kijött lemezei a kísérletező Muddlin Geartől az új Lidell-hangzást kialakító Multiplyon vagy az őt immár soul-pop művészként definiáló Jimen át a három évvel ezelőtt ki­adott, elektrofunkos Jamie Lidellig szinte teljes művészi körképet nyújtanak róla. A művész idén már a 43. életévét is betöltötte, tán ideje is volt egy összegző anyagnak, de a Building A Beginning sokkal inkább afféle vissza a kályhához típusú album lett. Egy már-már hagyományos hangszerelésű lemez, amely szinte lubickol a hatvanas és hetvenes évek ilyen-olyan, hol szinte gospeles, hol inkább vidáman funkoló soulzenéiben.

Ráadásul a Building az alkalmi melankóliája ellenére egy minden szempontból felnőtt, a maga nemében boldog album lett: talán nem is véletlen, hogy a szellemes, kreatív dalszerző a legtöbb számban megosztotta munkáját a feleségével, Lindsay Rome-mal. Az emlékezős, vallomásos és klasszikus szerelmes dalok sora kellő változatosságot és minden regiszteren erős érzelmi tónust kölcsönöz az albumnak, melyet nem is pusztán családi körben készített el Lidell. Olyan remek zenészek segítették munkáját, mint Pino Palladino basszer, Pat Sansone billentyűs vagy az utóbbi években befutott Daru Jones dobos, hogy ne is szóljunk a régi alkotótárs/billentyűs Mockyról. A dinamikáról finom váltások gondoskodnak: ahogy például belép a reggae-s lüktetésű How Did I Live Before, majd átadja helyét a funkys Walk Right Backnek. De akad itt szinte klasszikus blues (Motionless), a már szinte a hetvenes-nyolcvanas évek „kékszemű” soulzenéire visszakacsintó darab (I Stay Inside) vagy csellós-hárfás-hegedűs ballada is (Prescious Years), Lidell pedig valamennyit képes teljes beleéléssel, pirulás nélkül prezentálni.

Jajulin/Deep Distribution, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)