Lemez

Jamie Lidell: Building a Beginning

  • - minek -
  • 2016. december 24.

Zene

Alig két évtized alatt a fülünk hallatára vált Jamie Lidell, a korát megelőzően innovatív Super_Collider elektronikus-vokális duó trükkös hangmanipulátora érett soulénekessé. A Warpnál kijött lemezei a kísérletező Muddlin Geartől az új Lidell-hangzást kialakító Multiplyon vagy az őt immár soul-pop művészként definiáló Jimen át a három évvel ezelőtt ki­adott, elektrofunkos Jamie Lidellig szinte teljes művészi körképet nyújtanak róla. A művész idén már a 43. életévét is betöltötte, tán ideje is volt egy összegző anyagnak, de a Building A Beginning sokkal inkább afféle vissza a kályhához típusú album lett. Egy már-már hagyományos hangszerelésű lemez, amely szinte lubickol a hatvanas és hetvenes évek ilyen-olyan, hol szinte gospeles, hol inkább vidáman funkoló soulzenéiben.

Ráadásul a Building az alkalmi melankóliája ellenére egy minden szempontból felnőtt, a maga nemében boldog album lett: talán nem is véletlen, hogy a szellemes, kreatív dalszerző a legtöbb számban megosztotta munkáját a feleségével, Lindsay Rome-mal. Az emlékezős, vallomásos és klasszikus szerelmes dalok sora kellő változatosságot és minden regiszteren erős érzelmi tónust kölcsönöz az albumnak, melyet nem is pusztán családi körben készített el Lidell. Olyan remek zenészek segítették munkáját, mint Pino Palladino basszer, Pat Sansone billentyűs vagy az utóbbi években befutott Daru Jones dobos, hogy ne is szóljunk a régi alkotótárs/billentyűs Mockyról. A dinamikáról finom váltások gondoskodnak: ahogy például belép a reggae-s lüktetésű How Did I Live Before, majd átadja helyét a funkys Walk Right Backnek. De akad itt szinte klasszikus blues (Motionless), a már szinte a hetvenes-nyolcvanas évek „kékszemű” soulzenéire visszakacsintó darab (I Stay Inside) vagy csellós-hárfás-hegedűs ballada is (Prescious Years), Lidell pedig valamennyit képes teljes beleéléssel, pirulás nélkül prezentálni.

Jajulin/Deep Distribution, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.