Lemez

Jamie Lidell: Building a Beginning

  • - minek -
  • 2016. december 24.

Zene

Alig két évtized alatt a fülünk hallatára vált Jamie Lidell, a korát megelőzően innovatív Super_Collider elektronikus-vokális duó trükkös hangmanipulátora érett soulénekessé. A Warpnál kijött lemezei a kísérletező Muddlin Geartől az új Lidell-hangzást kialakító Multiplyon vagy az őt immár soul-pop művészként definiáló Jimen át a három évvel ezelőtt ki­adott, elektrofunkos Jamie Lidellig szinte teljes művészi körképet nyújtanak róla. A művész idén már a 43. életévét is betöltötte, tán ideje is volt egy összegző anyagnak, de a Building A Beginning sokkal inkább afféle vissza a kályhához típusú album lett. Egy már-már hagyományos hangszerelésű lemez, amely szinte lubickol a hatvanas és hetvenes évek ilyen-olyan, hol szinte gospeles, hol inkább vidáman funkoló soulzenéiben.

Ráadásul a Building az alkalmi melankóliája ellenére egy minden szempontból felnőtt, a maga nemében boldog album lett: talán nem is véletlen, hogy a szellemes, kreatív dalszerző a legtöbb számban megosztotta munkáját a feleségével, Lindsay Rome-mal. Az emlékezős, vallomásos és klasszikus szerelmes dalok sora kellő változatosságot és minden regiszteren erős érzelmi tónust kölcsönöz az albumnak, melyet nem is pusztán családi körben készített el Lidell. Olyan remek zenészek segítették munkáját, mint Pino Palladino basszer, Pat Sansone billentyűs vagy az utóbbi években befutott Daru Jones dobos, hogy ne is szóljunk a régi alkotótárs/billentyűs Mockyról. A dinamikáról finom váltások gondoskodnak: ahogy például belép a reggae-s lüktetésű How Did I Live Before, majd átadja helyét a funkys Walk Right Backnek. De akad itt szinte klasszikus blues (Motionless), a már szinte a hetvenes-nyolcvanas évek „kékszemű” soulzenéire visszakacsintó darab (I Stay Inside) vagy csellós-hárfás-hegedűs ballada is (Prescious Years), Lidell pedig valamennyit képes teljes beleéléssel, pirulás nélkül prezentálni.

Jajulin/Deep Distribution, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.