Járó motorral - Carl Craig: Sessions (lemez)

  • - minek -
  • 2008. március 6.

Zene

Ha létezik az elektronikus tánczenében olyan, hogy élő klasszikus, akkor Carl Craig a tökéletes példa rá: jó két évtizede alkot a pályán, ráadásul egyenletesen magas színvonalon. Sőt: méltatói szerint egyre jobban teljesít, ami a korábbi magaslatokat tekintve lenyűgöző teljesítmény. Carl Craig a klasszikus detroiti technó úgynevezett második generációjához tartozik, aki közvetlenül az alapító atyák (Juan Atkins, Derrick May) nyomdokaiban, vagy ha úgy tetszik, a szárnyaik alatt kezdte pályafutását - utóbbival együtt is dolgozott a technó/elektro/house történet egyik sosem halványuló remekének (Rhythim Is Rhythim: Strings Of Life) elkészítésében, még 1987-ben (ekkor volt tizennyolc éves!).

Ha létezik az elektronikus tánczenében olyan, hogy élő klasszikus, akkor Carl Craig a tökéletes példa rá: jó két évtizede alkot a pályán, ráadásul egyenletesen magas színvonalon. Sőt: méltatói szerint egyre jobban teljesít, ami a korábbi magaslatokat tekintve lenyűgöző teljesítmény. Carl Craig a klasszikus detroiti technó úgynevezett második generációjához tartozik, aki közvetlenül az alapító atyák (Juan Atkins, Derrick May) nyomdokaiban, vagy ha úgy tetszik, a szárnyaik alatt kezdte pályafutását - utóbbival együtt is dolgozott a technó/elektro/house történet egyik sosem halványuló remekének (Rhythim Is Rhythim: Strings Of Life) elkészítésében, még 1987-ben (ekkor volt tizennyolc éves!). Pár év múltán pedig már a legnagyobbak között emlegették a nevét, pedig abból volt néhány: az ál- és kódnevekben igen gazdag műfajon belül is ő az egyik legnagyobb aliaskirály - korábban, egyebek mellett, Paperclip People, 69, Psyché, Innerzone Orchestra (ebben hangszeres zenészekkel működött együtt), ezen évtizedben pedig Tres Demented néven publikált zenéket. A sok-sok álca mögött viszont ugyanaz a végtelenül tehetséges és kreatív zenész áll, aki látszólag könnyű kézzel, valójában azonban hihetetlen műgonddal rakja össze számait és remixeit - szinte mindegyikük egy-egy epikus műremek, szinte költői technó. Mondhatni, itt volt az ideje annak is, hogy egy kiadós hangcsokorral köszöntsék Craiget és lelkes közönségét: össze is válogattak nekünk vagy kéttucatnyi darabot a kiterjedt életműből, régi műtárgyak eddig nem publikált verzióit (azért ezek vannak kisebbségben) és számos, az utóbbi években keletkezett produkciót és remixet (ezek jó része korábban csak vinilen jelent meg). A mester által rendesen összegyúrt/mixelt hanganyag ékesen bizonyítja, hogy a technó, legalábbis Craig értelmezésében, számtalan organikus elemet asszimilált magába, s zenéiben - ha néha erősen szublimált formában is - ott munkál a dzsessz és a soul hatása. Ráadásul a maguk nemében számtalan slágert, partihimnuszt lelhetünk itt fel: a Junior Boysnak írt remixéért (Like A Child) még Grammyt is akartak adni, s ugyanígy említhetnénk még a Beanfield (Tides), Theo Parrish (Falling Up), Cesaria Evora (Angola) vagy éppen Francesco Tristano (The Melody) számára készített átdolgozásait - hogy csak az utóbbi évekből szemezgessünk. S még csak nem is kell itt leragadnunk: az abszolút örökzöld Bug In The Bassbinhez készített saját, nagylélegzetű remixe több mint megindító.

!K7/Neon Music, 2008

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.