Járó motorral - Carl Craig: Sessions (lemez)

  • - minek -
  • 2008. március 6.

Zene

Ha létezik az elektronikus tánczenében olyan, hogy élő klasszikus, akkor Carl Craig a tökéletes példa rá: jó két évtizede alkot a pályán, ráadásul egyenletesen magas színvonalon. Sőt: méltatói szerint egyre jobban teljesít, ami a korábbi magaslatokat tekintve lenyűgöző teljesítmény. Carl Craig a klasszikus detroiti technó úgynevezett második generációjához tartozik, aki közvetlenül az alapító atyák (Juan Atkins, Derrick May) nyomdokaiban, vagy ha úgy tetszik, a szárnyaik alatt kezdte pályafutását - utóbbival együtt is dolgozott a technó/elektro/house történet egyik sosem halványuló remekének (Rhythim Is Rhythim: Strings Of Life) elkészítésében, még 1987-ben (ekkor volt tizennyolc éves!).

Ha létezik az elektronikus tánczenében olyan, hogy élő klasszikus, akkor Carl Craig a tökéletes példa rá: jó két évtizede alkot a pályán, ráadásul egyenletesen magas színvonalon. Sőt: méltatói szerint egyre jobban teljesít, ami a korábbi magaslatokat tekintve lenyűgöző teljesítmény. Carl Craig a klasszikus detroiti technó úgynevezett második generációjához tartozik, aki közvetlenül az alapító atyák (Juan Atkins, Derrick May) nyomdokaiban, vagy ha úgy tetszik, a szárnyaik alatt kezdte pályafutását - utóbbival együtt is dolgozott a technó/elektro/house történet egyik sosem halványuló remekének (Rhythim Is Rhythim: Strings Of Life) elkészítésében, még 1987-ben (ekkor volt tizennyolc éves!). Pár év múltán pedig már a legnagyobbak között emlegették a nevét, pedig abból volt néhány: az ál- és kódnevekben igen gazdag műfajon belül is ő az egyik legnagyobb aliaskirály - korábban, egyebek mellett, Paperclip People, 69, Psyché, Innerzone Orchestra (ebben hangszeres zenészekkel működött együtt), ezen évtizedben pedig Tres Demented néven publikált zenéket. A sok-sok álca mögött viszont ugyanaz a végtelenül tehetséges és kreatív zenész áll, aki látszólag könnyű kézzel, valójában azonban hihetetlen műgonddal rakja össze számait és remixeit - szinte mindegyikük egy-egy epikus műremek, szinte költői technó. Mondhatni, itt volt az ideje annak is, hogy egy kiadós hangcsokorral köszöntsék Craiget és lelkes közönségét: össze is válogattak nekünk vagy kéttucatnyi darabot a kiterjedt életműből, régi műtárgyak eddig nem publikált verzióit (azért ezek vannak kisebbségben) és számos, az utóbbi években keletkezett produkciót és remixet (ezek jó része korábban csak vinilen jelent meg). A mester által rendesen összegyúrt/mixelt hanganyag ékesen bizonyítja, hogy a technó, legalábbis Craig értelmezésében, számtalan organikus elemet asszimilált magába, s zenéiben - ha néha erősen szublimált formában is - ott munkál a dzsessz és a soul hatása. Ráadásul a maguk nemében számtalan slágert, partihimnuszt lelhetünk itt fel: a Junior Boysnak írt remixéért (Like A Child) még Grammyt is akartak adni, s ugyanígy említhetnénk még a Beanfield (Tides), Theo Parrish (Falling Up), Cesaria Evora (Angola) vagy éppen Francesco Tristano (The Melody) számára készített átdolgozásait - hogy csak az utóbbi évekből szemezgessünk. S még csak nem is kell itt leragadnunk: az abszolút örökzöld Bug In The Bassbinhez készített saját, nagylélegzetű remixe több mint megindító.

!K7/Neon Music, 2008

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.