Járó motorral - Carl Craig: Sessions (lemez)

  • - minek -
  • 2008. március 6.

Zene

Ha létezik az elektronikus tánczenében olyan, hogy élő klasszikus, akkor Carl Craig a tökéletes példa rá: jó két évtizede alkot a pályán, ráadásul egyenletesen magas színvonalon. Sőt: méltatói szerint egyre jobban teljesít, ami a korábbi magaslatokat tekintve lenyűgöző teljesítmény. Carl Craig a klasszikus detroiti technó úgynevezett második generációjához tartozik, aki közvetlenül az alapító atyák (Juan Atkins, Derrick May) nyomdokaiban, vagy ha úgy tetszik, a szárnyaik alatt kezdte pályafutását - utóbbival együtt is dolgozott a technó/elektro/house történet egyik sosem halványuló remekének (Rhythim Is Rhythim: Strings Of Life) elkészítésében, még 1987-ben (ekkor volt tizennyolc éves!).

Ha létezik az elektronikus tánczenében olyan, hogy élő klasszikus, akkor Carl Craig a tökéletes példa rá: jó két évtizede alkot a pályán, ráadásul egyenletesen magas színvonalon. Sőt: méltatói szerint egyre jobban teljesít, ami a korábbi magaslatokat tekintve lenyűgöző teljesítmény. Carl Craig a klasszikus detroiti technó úgynevezett második generációjához tartozik, aki közvetlenül az alapító atyák (Juan Atkins, Derrick May) nyomdokaiban, vagy ha úgy tetszik, a szárnyaik alatt kezdte pályafutását - utóbbival együtt is dolgozott a technó/elektro/house történet egyik sosem halványuló remekének (Rhythim Is Rhythim: Strings Of Life) elkészítésében, még 1987-ben (ekkor volt tizennyolc éves!). Pár év múltán pedig már a legnagyobbak között emlegették a nevét, pedig abból volt néhány: az ál- és kódnevekben igen gazdag műfajon belül is ő az egyik legnagyobb aliaskirály - korábban, egyebek mellett, Paperclip People, 69, Psyché, Innerzone Orchestra (ebben hangszeres zenészekkel működött együtt), ezen évtizedben pedig Tres Demented néven publikált zenéket. A sok-sok álca mögött viszont ugyanaz a végtelenül tehetséges és kreatív zenész áll, aki látszólag könnyű kézzel, valójában azonban hihetetlen műgonddal rakja össze számait és remixeit - szinte mindegyikük egy-egy epikus műremek, szinte költői technó. Mondhatni, itt volt az ideje annak is, hogy egy kiadós hangcsokorral köszöntsék Craiget és lelkes közönségét: össze is válogattak nekünk vagy kéttucatnyi darabot a kiterjedt életműből, régi műtárgyak eddig nem publikált verzióit (azért ezek vannak kisebbségben) és számos, az utóbbi években keletkezett produkciót és remixet (ezek jó része korábban csak vinilen jelent meg). A mester által rendesen összegyúrt/mixelt hanganyag ékesen bizonyítja, hogy a technó, legalábbis Craig értelmezésében, számtalan organikus elemet asszimilált magába, s zenéiben - ha néha erősen szublimált formában is - ott munkál a dzsessz és a soul hatása. Ráadásul a maguk nemében számtalan slágert, partihimnuszt lelhetünk itt fel: a Junior Boysnak írt remixéért (Like A Child) még Grammyt is akartak adni, s ugyanígy említhetnénk még a Beanfield (Tides), Theo Parrish (Falling Up), Cesaria Evora (Angola) vagy éppen Francesco Tristano (The Melody) számára készített átdolgozásait - hogy csak az utóbbi évekből szemezgessünk. S még csak nem is kell itt leragadnunk: az abszolút örökzöld Bug In The Bassbinhez készített saját, nagylélegzetű remixe több mint megindító.

!K7/Neon Music, 2008

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Györfi Mihály szolnoki ellenzéki polgármester szerint a parlamentben „a mindent megszavazunk Orbán Viktornak” című politikai komédia folyik. A politikus úgy látja, ennek az lesz a végeredménye, hogy bár a magyar társadalom nem szereti a politikai mészárlást, ha kell, jövőre megteszi.