Koncert

Jason Moran

Zene

Jason Moran teljes fegyverzetben pattant ki a Zeneakadémia színpadára, hogy a The Armory Concert című új anyagával szólóban elkápráztassa a közönséget. Amikor leült a Steinway-hez, csukott öklét homlokához tartva koncentrált, majd szép, levegős andantino bevezetőt adott elő. Ezután következhetett a repetitív tobzódással pörgő, zakatoló, az újraélesztésről szóló darab. Később konferálásában utalt rá, hogy egyszerűnek tűnő, de igazán nehéz utat választott, és arra is, hogy Charles Lloyddal tavaly ugyanezen a színpadon duózva mennyire más zenei szituáció állt fenn, de most rászorította magát erre a szerzői estre. A következő hét számban és a három ráadásban alig volt hasonló pillanat, hangulatok és felfogások kavalkádja szólt. Moran szerzeményei modernisták, anélkül, hogy az avantgárd útján járnának; struktúrájuk, bár összetett, olyan áttekinthető, mint egy kívül-belül üveg felhőkarcolóé. A Föld magmájának hangját jeleníti meg csak a basszusban, aztán úgy repíti a képzeletünket tovább, mint Nils Holgerssont a vadlúd, és megmutatja, miért az Esz-dúr a világmegváltás hangneme. Lubickol, hiszen megpendítheti egy grand zongorán egy grand teremben az akusztika 88 fekete-fehér árnyalatát. Fats Waller, Duke Ellington, Jaki Byard (a tanára) és legfőképpen Monk is vele vannak, de senkire sem hasonlít, ő maga grandiózusan egyéni. Fel sem tudom idézni, mikor hallottam ennyire fizikális, a konkrét művészetre emlékeztető zongorázást. Moran pengeéles intellektusa ugyan személyes inspirációkból komponál, ám amíg nem avat be szóban is néhány ilyenbe, addig csak csodálom, de nem azonosulok vele. Viszont sosem fogom elfelejteni, ahogy mosolyogva elmondta: néhai anyjának tette oda a második széket, a lapozó helyére, mert ma lett volna a születésnapja.

Zeneakadémia, február 12.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.