Koncert

Jason Moran

Zene

Jason Moran teljes fegyverzetben pattant ki a Zeneakadémia színpadára, hogy a The Armory Concert című új anyagával szólóban elkápráztassa a közönséget. Amikor leült a Steinway-hez, csukott öklét homlokához tartva koncentrált, majd szép, levegős andantino bevezetőt adott elő. Ezután következhetett a repetitív tobzódással pörgő, zakatoló, az újraélesztésről szóló darab. Később konferálásában utalt rá, hogy egyszerűnek tűnő, de igazán nehéz utat választott, és arra is, hogy Charles Lloyddal tavaly ugyanezen a színpadon duózva mennyire más zenei szituáció állt fenn, de most rászorította magát erre a szerzői estre. A következő hét számban és a három ráadásban alig volt hasonló pillanat, hangulatok és felfogások kavalkádja szólt. Moran szerzeményei modernisták, anélkül, hogy az avantgárd útján járnának; struktúrájuk, bár összetett, olyan áttekinthető, mint egy kívül-belül üveg felhőkarcolóé. A Föld magmájának hangját jeleníti meg csak a basszusban, aztán úgy repíti a képzeletünket tovább, mint Nils Holgerssont a vadlúd, és megmutatja, miért az Esz-dúr a világmegváltás hangneme. Lubickol, hiszen megpendítheti egy grand zongorán egy grand teremben az akusztika 88 fekete-fehér árnyalatát. Fats Waller, Duke Ellington, Jaki Byard (a tanára) és legfőképpen Monk is vele vannak, de senkire sem hasonlít, ő maga grandiózusan egyéni. Fel sem tudom idézni, mikor hallottam ennyire fizikális, a konkrét művészetre emlékeztető zongorázást. Moran pengeéles intellektusa ugyan személyes inspirációkból komponál, ám amíg nem avat be szóban is néhány ilyenbe, addig csak csodálom, de nem azonosulok vele. Viszont sosem fogom elfelejteni, ahogy mosolyogva elmondta: néhai anyjának tette oda a második széket, a lapozó helyére, mert ma lett volna a születésnapja.

Zeneakadémia, február 12.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.