mi a kotta?

Rögtön nevetni

  • mi a kotta
  • 2017. március 16.

Zene

„Láttam én Madridban, hogy az irodalmi élet a farkasok birodalma; annyira elszaporodtak az ordasok és úgy ki vannak éhezve, hogy ha tovább akarnak élni, egymást kell felfalniok. Minden féreg, szúnyog, rokon, bíráló, irigykedő, szerkesztő, könyvárus, cenzor, mind-mind a szegény író bőré­be csimpaszkodik és kiszívja azt a megmaradt kis nedvet belőle. Belefáradtam az írásba. Belemerültem az adósságokba, kifogytam a pénzemből, ráuntam az emberekre, megcsömörlöttem önmagamtól, végre is rájöttem, hogy van az írótollnál könnyebb és hasznosabb szerszám; a borotva. Egy szép napon eltűntem Madridból, bebarangoltam Kasztíliát, Manchát, Estremadurát, Sierra Morenát, Andalúziát. Egyik helyen karjukba zártak az embe­rek, másutt börtönbe. De azért mégis mindig én maradtam fölül. Az egyik dicsért, a másik szidott, én pedig élveztem a szép időt, tűrtem a rosszat, mulattam a bolondokon, verekedtem a gonoszokkal, nevettem saját nyomorúságomon… és nyestem az egész világ szakállát. Most aztán letelepedtem Sevillában és szolgálatára állok a gróf úrnak mindenben, amit csak parancsolni méltóztatik.” Pierre-Augustin Caron de Beaumarchais betiltott és ünnepelt vígjátékának hőse, Figaro korholja ekképp a közállapotokat, közvetlenül mielőtt elmondaná oly mély értelmű és szellemes aforizmáját: „Én rögtön mindenen nevetek, hogy ne legyek kénytelen sírni.” A plebejus-értelmiségi dühét Rossininél már nyomaiban se őrző A sevillai borbély szombat este jóval derűsebb slágerbelépővel indítja majd szólamát: a veterán olasz bariton, Bruno de Simone előadásában, Káel Csaba rendezésében és Hollerung Gábor vezénylete alatt (Nemzeti Hangversenyterem, február 18., fél nyolc).

A hétvége szenzációja mindazonáltal vasárnap várható ugyanitt, hiszen újra Budapesten fog koncertet adni a nagy francia kontratenor, Philippe Jaroussky (Nemzeti Hangversenyterem, február 19., fél nyolc). Habár azóta egyszer már nagyon vártuk, 2009 tavaszi első látogatása óta most először lép fel minálunk a művész, aki ezúttal csupa Händel-áriával készül ámulatba ejteni a közönséget, az Ensemble Artaserse kíséretében.

A kiszámíthatatlan és zabolázhatatlan zongorista, Borisz Berezovszkij ugyancsak mondott már le pesti hangversenyt, de ezúttal okkal bizakodunk, hogy a Concerto Budapest két hétvégi koncertjén tényleg ő játssza majd Rahmanyinov 3. zongoraversenyének hálás-nehéz magánszólamát (Zeneakadémia, február 18. és 19., fél nyolc). De csütörtökön ugyanitt már Fazil Saynak tapsolhatunk, hiszen a török zongorista lesz az immár második Cziffra Fesztivál egyik sztárvendége, aki programjának színességével és improvizációs készségével is méltó utódja a mi Cziffra Györgyünknek (Zeneakadémia, február 23., fél nyolc).

A Cziffra Fesztivál idei eseményeiről szerencsére még a jövő héten is írhatunk, így itt most csupán a fesztivál vadonatúj kamarazenekarának debütálását említjük még, amelyre kedd este kerül majd sor, méghozzá Kállai Ernő koncertmesteri irányításával (MOMkult, február 21., fél nyolc). A bemutatkozó koncerten a rendezvénysorozat motorja, vagyis Balázs János, valamint Jandó Jenő is a zongorához fog ülni, hogy együtt játszanak Bach c-moll kétzon­gorás versenyművében.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.