„És láttam, hogy egy erős angyal leszáll az égből…” – a Jelenések könyvének ez a szakasza inspirálta Olivier Messiaent, amikor a görlitzi hadifogolytáborban megkomponálta a Kvartett az idők végezetére című művét, amelyről így írt: „A hangneme melodikusan és harmonikusan egy bizonyos »tonális mindenütt-jelenvalóságot« hoz létre oly módon, hogy közelebb hozza a hallgatót az örökkévalósághoz a térben vagy a végtelenségben. Speciális ritmusa minden mértéken felüli, lehetővé teszi, hogy eltávolodjunk a világitól. (Mindez próbálkozás és dadogás, ha a téma nagyságára gondolunk!)”
A Concerto Budapest zenészeinek koncertjén Mozart és Beethoven kamaraműveit követően csendül fel az isteni kvartett, a Keller András irányításával muzsikáló csapatból pedig hadd emeljük ki a párizsi zongoravirtuózt, a harminckét éves Lucas Debargue-t (Zeneakadémia, október 14., fél nyolc). Nem először és nem is utoljára Ligeti György művészetét ünneplik egy kétnapos minisorozattal: délutántól estig tartanak az előadások és a kiskoncertek. Zétényi Tamás a száz éve született zeneszerző Csellószonátáját, Radnóti Róza pedig a híres-hírhedt Musica Ricercatát szólaltatja meg, s végül a Szigeti Quartetet halljuk (Zeneakadémia, Solti Terem, október 14. és 15., öt órától).
Az operarajongók persze Jonas Kaufmann érkezését várják, aki ritka magabiztossággal tette magáévá a német, az olasz és a francia repertoárt az elmúlt évtizedekben: erre tényleg csak a legjobbak képesek. Ezúttal Verdi, Ponchielli, Leoncavallo és Wagner áriáiból énekel a Nemzeti Filharmonikusok kíséretével (Müpa, október 15., fél nyolc). Aki mégis Kesselyák Gergely Nabucco-rendezésére kíváncsi, az kanyarodjon az Andrássy út felé: a kitartó basszbariton, Kálmándy Mihály egész héten címszerepet énekel (Operaház, október 13., 15., 17. és 19., hét óra).
A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!