mi a kotta?

Jelenések zenéje

  • mi a kotta
  • 2023. október 11.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2023/41. hétre

„És láttam, hogy egy erős angyal leszáll az égből…” – a Jelenések könyvének ez a szakasza inspirálta Olivier Messiaent, amikor a görlitzi hadifogolytáborban megkomponálta a Kvartett az idők végezetére című művét, amelyről így írt: „A hangneme melodikusan és harmonikusan egy bizonyos »tonális mindenütt-jelenvalóságot« hoz létre oly módon, hogy közelebb hozza a hallgatót az örökkévalósághoz a térben vagy a végtelenségben. Speciális ritmusa minden mértéken felüli, lehetővé teszi, hogy eltávolodjunk a világitól. (Mindez próbálkozás és dadogás, ha a téma nagyságára gondolunk!)”

A Concerto Budapest zenészeinek koncertjén Mozart és Beethoven kamaraműveit követően csendül fel az isteni kvartett, a Keller András irányításával muzsikáló csapatból pedig hadd emeljük ki a párizsi zongoravirtuózt, a harminckét éves Lucas Debargue-t (Zeneakadémia, október 14., fél nyolc). Nem először és nem is utoljára Ligeti György művészetét ünneplik egy kétnapos minisorozattal: délutántól estig tartanak az előadások és a kiskoncertek. Zétényi Tamás a száz éve született zeneszerző Csellószonátáját, Radnóti Róza pedig a híres-hírhedt Musica Ricercatát szólaltatja meg, s végül a Szigeti Quartetet halljuk (Zeneakadémia, Solti Terem, október 14. és 15., öt órától).

Az operarajongók persze Jonas Kaufmann érkezését várják, aki ritka magabiztossággal tette magáévá a német, az olasz és a francia repertoárt az elmúlt évtizedekben: erre tényleg csak a legjobbak képesek. Ezúttal Verdi, Ponchielli, Leoncavallo és Wagner áriáiból énekel a Nemzeti Filharmonikusok kíséretével (Müpa, október 15., fél nyolc). Aki mégis Kesselyák Gergely Nabucco-rendezésére kíváncsi, az kanyarodjon az Andrássy út felé: a kitartó basszbariton, Kálmándy Mihály egész héten címszerepet énekel (Operaház, október 13., 15., 17. és 19., hét óra).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.