mi a kotta?

Jelenések zenéje

  • mi a kotta
  • 2023. október 11.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2023/41. hétre

„És láttam, hogy egy erős angyal leszáll az égből…” – a Jelenések könyvének ez a szakasza inspirálta Olivier Messiaent, amikor a görlitzi hadifogolytáborban megkomponálta a Kvartett az idők végezetére című művét, amelyről így írt: „A hangneme melodikusan és harmonikusan egy bizonyos »tonális mindenütt-jelenvalóságot« hoz létre oly módon, hogy közelebb hozza a hallgatót az örökkévalósághoz a térben vagy a végtelenségben. Speciális ritmusa minden mértéken felüli, lehetővé teszi, hogy eltávolodjunk a világitól. (Mindez próbálkozás és dadogás, ha a téma nagyságára gondolunk!)”

A Concerto Budapest zenészeinek koncertjén Mozart és Beethoven kamaraműveit követően csendül fel az isteni kvartett, a Keller András irányításával muzsikáló csapatból pedig hadd emeljük ki a párizsi zongoravirtuózt, a harminckét éves Lucas Debargue-t (Zeneakadémia, október 14., fél nyolc). Nem először és nem is utoljára Ligeti György művészetét ünneplik egy kétnapos minisorozattal: délutántól estig tartanak az előadások és a kiskoncertek. Zétényi Tamás a száz éve született zeneszerző Csellószonátáját, Radnóti Róza pedig a híres-hírhedt Musica Ricercatát szólaltatja meg, s végül a Szigeti Quartetet halljuk (Zeneakadémia, Solti Terem, október 14. és 15., öt órától).

Az operarajongók persze Jonas Kaufmann érkezését várják, aki ritka magabiztossággal tette magáévá a német, az olasz és a francia repertoárt az elmúlt évtizedekben: erre tényleg csak a legjobbak képesek. Ezúttal Verdi, Ponchielli, Leoncavallo és Wagner áriáiból énekel a Nemzeti Filharmonikusok kíséretével (Müpa, október 15., fél nyolc). Aki mégis Kesselyák Gergely Nabucco-rendezésére kíváncsi, az kanyarodjon az Andrássy út felé: a kitartó basszbariton, Kálmándy Mihály egész héten címszerepet énekel (Operaház, október 13., 15., 17. és 19., hét óra).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.